Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 16 septembrie 2012

Varietate interesantă la o marcă porto RPR

Văzută pe un portal de licitaţii online. Blocul a fost vândut pentru o sumă nesemnificativă, dar este interesant prin imprimarea parţiale care se poate distinge pe marginea de coală din dreapta.


Un detaliu mai mare al părţi superioare a blocului poate fi vizualizată mai jos:


Astfel de imprimări mai sunt cunoscute şi pentru mai multe valori ale uzualelor din 1960, dar şi pentru câteva alte mărci ale perioadei. Ele merită menţionate într-un catalog specializat, repetându-se la întregul tiraj, pe toate colile.

18 comentarii:

  1. Max....eu trec pe-aici dar nu prea am ce sa comentez ca nu ma pricep . Vreau doar sa stii ca nu te-am uitat. Si te astept la concurs :)
    Spuneai ca tu vezi cand te vizitez . Vezi si daca nu comentez? Daca da, cum?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îţi trimit mâine un mail, că acum sunt rupt...
      Mulţumesc pentru invitaţie.

      Ștergere
  2. Il "suspectez" ca ar fi reimpresiune.L-am luat eu , chiar am ramas surprins pentru pretul pe care l-am platit !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Felicitări!
      Este o perioadă pe care nu am studiat-o (încă), nu pot spune nici că este, nici că nu este reimpresiune. Dar reimpresiunile abundă, mai ales la uzuale şi la mărcile porto, ca aceasta.
      La uzualele din 1960 am văzut o varietate similară, dar la o marcă neuzată, aşa că nu cred (cel puţin acolo) că era reimpresiune. Tare aş vrea să dau peste o reimpresiune neuzată.

      Ștergere
  3. "O reimpresiune neuzata " in sensul de "nepreobliterata" , insa asa ceva nu am intilnit pina acum (studiez de ceva vreme reimpresiunile de dupa 1952).
    A trecut o saptamina si inca nu am primit blocul (vine din Anglia), sper sa nu se rataceasca !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, aici e frumuseţea. Încă nu am întâlnit la mărcile româneşti. La fostul RDG există aşa ceva, şi sunt catalogate la nişte preţuri mari în fostul catalog specializat al asociaţiei filateliştilor din RDG. La ei reimpresiunile neuzate sunt foarte rare. Cred că şi la noi ar fi rare - până acum n-am întâlnit, cum am mai spus, dar nu exclud posibilitatea să existe.

      Ștergere
  4. Si eu inclin sa cred ca ar trebui sa existe si reimpresiuni "nepreobliterate" (termenul de "uzat" pentru reimpresiunile din perioada RPR imi pare cam nepotrivit). Din studiile pe care le-am facut pina acum am descoperit lucruri f. interesante , zic eu . Sunt reimpresiuni (ex. "10 ani de la constituirea G.A.C. , CMPR '74 nr.1861) pe trei tipuri diferite de hirtie cu varietati de filigran, in 3 pozitii diferite .Ne-i simplu de identificat o reimpresiune neuzata (pentru multi nici macar una preoblierata).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aşa este, termenul corect ar fi ori reimpresiune neuzată, ori nepreobliterată (optez pentru păstrarea şi a variantei "neuzată" deoarece am vaga impresie că există şi reimpresiuni care au ajuns să circule pe corespondenţă).

      Aveţi dreptate, este un domeniu aproape virgin, necercetat. Reimpresiunile ar trebui catalogate separat de tirjalele iniţiale (chiar şi la cele uzate/preobliterate/obliterate de complezenţă), deoarece tirajele în care s-au imprimat este posibil să fie mai mari pentru unele valori decât tirajele mărcilor iniţiale, iar obliteratele circulate efectiv sunt mai rare decât reimpresiunile, pentru acele poziţii.

      Personal, aici cred că avem de-a face cu o adevărată mină de aur, total neexploatată. Pentru perioada '50-'60 am acumulat cantităţi destul de însemnate, tocmai pentru a le cerceta, numai că volumul de muncă necesar este destul de mare şi deocamdată mi-am îndreptat atenţia asupra emisiunilor mai vechi (multe din ele la fel de necercetate).

      Ștergere
  5. Aveti dreptate , volumul de munca este f. mare: de la distanta dintre clisee (care-i diferita la unele reimpresiuni), dimensiunile cliseelor (de forma trapezoidala ex. CMPR'74 nr.1753 cu diferenta de aprope 2 mm intre baza mare si cea mica) pina la hirtie , nunata de culorea , fluorescenta cernelii si diferente de desen este inr-adevar o "mina de aur" virgina dar care nu se lasa usor "exploatata" .Din studiul de pina acum , am descoperit dovezi clare ca unele reimpresiuni au fost emise in transe succesive la oarecare distanta de timp una de cealalta .De asemenea , sunt emisiuni de marci care au toate elementele de identificare a reimpresiunilor (coli negumate , preobliterate cu o anume stampila , etc.) dar care fac parte din emisiunea marcii postale initiale (prezinta aceeasi nuanta de culoare a cernelii , aceeasi hirtie , filigran , acelasi desen). Astfel tind sa cred ca o anume cantitate de marci (cel mai probabil catre sfirsitul titajului) erau dinainte destinate vinzarii catre magazinele filatelice pentru ca: nu au guma si sunt preobliterate dar fac parte clar din tirajul de marci postale initial.Deci in opinia mea acestea nu sunt reimpresiuni (si de asemena nu este la indemina oricui sa le poata diferentia).De asemenea cred ca fara a avea ca material de studiu colile comerciale (toate reimpresiunile au fost vindute in format coala comerciala : cola de tipar a fost rupata in doua) nu se poate ajunge la un rezultat complet . In format coala de tipar , reimpresiunile se gasesc extrem de rar si culmea cele pe care am reusit sa le cumpar le-am luat din tara ,unde reimpresiunile sunt putine.


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Observaţiile sunt cât se poate de corecte. La aceleaşi concluzii am ajuns şi eu. Pentru filatelişti au fost preobliterate (sau obliterate de complezenţă - sunt două situaţii disctincte) atât mărci din tirajele iniţiale, cât şi reimpresiuni. Ultimele cred că au fost tipărite atunci când exista o cerere pe piaţă, iar tirajele iniţiale se epuizaseră. Am informaţii că la export au fost vândute cantităţi impresionante, mai ales din emisiunile uzuale (care s-au retipărit de mai multe ori, chiar şi pe hârtii total diferite de cea a emisiunii iniţiale).
      Din păcate, nu am deloc coli, de niciun fel. Atunci când se (mai) găseau, nu mi-a dat prin cap să achiziţionez.

      Ștergere
  6. In ceea ce priveste reimpresiunile circulate pe corespondenta , probabilitatea ca ele sa existe este f. mica .Totusi daca se vor descoperi, vor fi adevarate raritati filatelice romanesti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Există câteva emisiuni catalogate deja că ar exista pe hârtii cu mai multe tipuri de filigran RPR (de ex. Sateliţii artificiali, precum şi uzualele din 1955). Mi s-a semnalat (dar nu le-am văzut cu ochii mei) că ar exista exemplare din ultimul filigran circulate efectiv. Eu am impresia că ultimul filigran există numai la reimpresiuni (nu am reuşit să găsesc şi neuzate).
      Aici este însă loc de cercetare, nu mă pot pronunţa până nu văd cu ochii mei (din experienţă ştiu că multe semnalări nu se confirmă).

      Ștergere
  7. Uzualele din 1955 au fost reimpresionate de la prima valoare pina la cea de 1 leu inclusiv.Emisiunea de sateliti artificiali nu a fost reimpresionata.
    In ceea ce priveste filigranul inca nu am aprofundat studiul lui . L-am lasat la urma pentru ca aici e o intreaga "nebunie" .Reimpresiunile (la fel ca si unele marci originale) au mai multe tipuri de filigran pentru fiecare dintre cele 4 cunoscute si anume:
    1) grosimea literelor
    2) distanta pe orizontala dintre anumite grupuri de litere este mai mare
    3) distanta pe verticala dintre anumite grupuri de litere este mai mare
    4) felul cum sunt aranjate rindurile de litere , unele peste altele , este diferit. (daca vreti va trimit un exemplu cu doua imagini diferite , pe mail).
    Am ajuns cu studiul la un punct unde imi dau seama ca pentru a face o cercetare aprofundata asupra reimpresiunilor , trebuie mai intii sa studiez foarte bine marcile originale (care nu sunt nici pe departe identice intere ele : Ex. uzuala CMPR'74 nr.1960 , marca originala prezinta urmatoarele diferente in afara de marca "tip": - doua tipuri de filigran XVII , - 7 nuante de culoare , - fundal "ripsat" , - fundal complet neted , - cifra 55 cu virfuri ascutite , - cifra 55 cu virfuri rotunjite).Toate aceste diferente de la marca tip , apartin exclusiv marcii postale originale .
    Este un paradox insa ma aflu in situatia in care am aproape completa colectia de reimpresiuni in format cola comerciala + blocuri si coli de tipar si nu am suficiente marci postale originale pentru studiu ... :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îmi confirmaţi ceea ce aveam impresia mai demult - existenţa unor variaţii ale filigranelor RPR (eu le-am sesizat tot la perioada 50-60, la diverse emisiuni).
      Eram ferm convins că există mai multe tipuri (implicit mai mulţi cilindri) la uzualele din 1960, deoarece am văzut coli întregi de 200 (neuzate), unele având şi altele neavând câteva erori tipice (din păcate, atunci nu m-am uitat şi la restul elementelor, hârtie, semne marginale etc.).
      Eu am mărci originale destul de multe (inclusiv un săculeţ cu uzualele din '60 pe fragmente, încă nedezlipite), dar n-am avut răbdarea şi nici timpul să le iau la verificat.

      Eu am tot scris pe blog că ne lipsesc studiile exhaustive pentru perioada Republicii. Din păcate, nu ştiu pe nimeni care să dorească să studieze exact ceea ce spuneţi că aţi observat. Dacă veţi continua studiul, veţi face un lucru deosebit. Plus că vă veţi alege cu o colecţie specializată după care s-ar putea să umble mulţi amatori peste ceva ani.

      Ștergere
  8. Pentru ca aceasta cercetare implica si studiul filigranului in coala si pentru ca in comert nu se gaseste nici un aparat care sa poata reda filigranul in format coala intreaga (nici macar nemtii nu au asa ceva), mi-am construit unul (50/35 cm.). As vrea sa-l protejez de drepturi de autor insa nu stiu la cine sa ma adresez (cei din tara de la OSIM se ocupa numai cu inregistrari de nume sau imagini).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Încercaţi obţinerea unui brevet de invenţie.

      Eu am reuşit să "captez" filigrane folosind un scanner - scanând prin transparenţă, la fel ca la filmele sau diapozitivele pe celuloid - dar nu merge făcut aşa ceva decât la hârtiile mai transparente. Am încercat odată la uzualele din 1953 (motive populare), dar grosimea hârtiei nu m-a ajutat deloc.

      Ștergere
    2. Va salut cu respect D-le Angelescu !
      Va puteti proteja la OSIM aparatul, trbuie doar sa-l inregistrati conform cerintelor pe care le au ei. Puteti obtine brevet de inventie dar veti avea de achitat cateva taxe . Taxele de mentinere in vigoare a brevetelor sunt costisitoare , peste 90% din propietarii de brevete , persoane fizice, si-au pierdut drepturile legale in ultimii ani deoarece nu si-au putut plati taxa de mentinere in vigoare a brevetului. Daca nu veti obtine bani din fabricarea si comercializarea inventiei nu veti face fata cheltuielilor pe care le impune obtinerea si mentinerea brevetului.
      Cu stima !

      Ștergere
  9. Va salut domnule Andrei Avram .
    Am vorbit la OSIM , ei se ocupa numai de protejarea numelor sau a imaginilor . Brevet de inventie nu pot sa obtin pentru ca din punct de vedere al legislatiei nu este o inventie. Practic filigranul devine vizibil prin presarea colii de marci (sau de la 1 la circa 150 marci postale simultan) sub o placa de cristal. Acest procedeu a mai fost folosit insa cu mecanism diferit si cu suprafata utila doar pentru 1 sau 2 marci postale.Deci inventie nu este insa trebuie sa existe vreo institutie unde sa il pot inscrie.
    Va multumesc pentru indrumari si va doresc toate cele bune !

    RăspundețiȘtergere