Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 8 septembrie 2014

"Care este preţul mărcilor poştale?" - o broşură gratuită în sprijinul colecţionarilor

Pentru că am urmărit mereu să vin în sprijinul filateliştilor, dar şi colecţionarilor în general, am hotărât să adun o parte dintre articolele publicate pe blog, împreună cu o serie de revizuiri şi adăugiri, între copertele unei broşuri.


Intenţionez ca în timp să îmbogăţesc cuprinsul scurtei lucrări cu noi capitole, ba chiar să analizez cât se poate de serios orice propunere sau sugestie primită din partea voastră privind abordarea unor subiecte cu aceeaşi temă.

Broşura este gratuită şi poate fi descărcată de oricine dispune de o conexiune de internet.
Nu este gratuită şi nici permisă republicarea lucrării ori a oricărui pasaj, pentru aceasta fiind necesară încheierea unui acord prealabil. De asemenea, îi sfătuiesc pe negustori să nu încerce vânzarea sub nicio formă a broşurii, deoarece pot suferi rigorile legislaţiei referitoare la protecţia drepturilor de autor.

Desigur, sunt interesat de feedback-ul vostru, pentru a îmbunătăţi versiunile viitoare ale broşurii.

Ca să nu o mai lungesc, broşura poate fi descărcată de aici. Vă doresc lectură plăcută şi vă aştept opiniile.

18 comentarii:

  1. O surpriză plăcută! Voi reveni după ce "devorez" ebook-ul. Cu bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O lucrare deosebit de interesantă şi de utilă! Trebuie să recunoaştem, de o aşa "gură de oxigen" are nevoie un filatelist fără prea mare experienţă pentru a se descurca într-o perioadă aşa de tulbure pentru hobby-ul său de suflet. Vă respect munca şi îmi permit să vă sugerez o idee pentru o posibilă viitoare broşură: prezentarea unei colecţii filatelice, atât în clasoare (şi aici ar fi interesant de aflat care ar fi modalitatea cea mai eficientă de evidenţă a colecţiei personale şi după ce criterii), cât şi modul de realizare a unui exponat. Felicitări încă o dată!

      Ștergere
    2. Mulţumesc frumos.
      Probabil că cel mai bun mod de a vedea cum se poate prezenta o colecţie sau cum se realizează un exponat ar fi vizionarea directă a unei expoziţii. Şi pentru că există şi pe net aşa ceva, cred că e bine să sau şi un link (pentru colecţionarii care nu ştiau încă de această expoziţie virtuală):

      http://www.japhila.cz/hof/

      Ștergere
  2. Multumesc pt. minunata si utila lectura.
    Toata stima!

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu as avea o sugestie: ceva asemanator cum ati facut in sectiunea dedicata cataloagelor ar trebui facut si pentru alte lucrari, autori.
    Macar prezentatii pe cei despre care aveti lucruri bune de spus (ca sa evitati situatiile conflictuale).
    De exemplu eu mi-am facut o parere foarte buna despre Heimbuchler si Kiriac, poate si Cohen (dar aici o spun mai cu jumatate de gura pentru ca preturile cerute sunt exorbitante considerand informatia furnizata, nu mai spun de nenorocita aia de franceza), insa mai departe nu mai stiu... Si mai ales la lucrarile romanesti, care de multe ori se prezinta in conditii grafice jalnice la niste preturi deloc neglijabile, insa as investi in ele daca as avea o oarecare siguranta ca merita.

    Cu respect,
    Dragos N

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc pentru sugestie.
      Fiecare autor are în lucrările sale părţi bune şi părţi mai puţin bune.
      Abordarea pe care am făcut-o a fost însă numai din punctul de vedere al preţurilor, atunci când o lucrare sau catalog le indică.
      Ca regulă generală, personal am părere mai bună de lucrările specializate, din care poţi afla două lucruri (pe care, în general, nu le bagă prea multă lume în seamă):
      - metodologia utilizată la studiu, catalogare şi evaluare;
      - varietăţile identificate.
      Totuşi aici intră o doză importantă de subiectivism. Ceea ce apreciez eu la un autor l-ar lăsa indiferent pe alt colecţionar.

      Ștergere
  4. Foarte bun material! Sunt si eu la inceputuri in filatelie (chiar daca am 38 de ani... :) . Este insa ceva,.. Tudor Gheorghe a facut cataloage pentru Romania (unul mare de la inceputuri pana in 2013, unul 2000-2013, altul 1990 - 2013... cred ca ar trebui mentionat. La cei 86 de ani ai dansului (am avut onoarea sa-l cunosc) ,,,, a facut eforturi sa tipareasca acele cataloage.
    Multumesc,
    Mihnea

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc pentru apreciere.
      Cunosc eforturile dlui Tudor Gheorghe, ştiu şi lucrările pe care le-a publicat (în câteva rânduri l-am şi ajutat). Există însă din păcate o mare diferenţă între concepţiile noastre legate de catalogare. Dânsul a făcut (la fiecare volum) numai o listă de preţuri ilustrată, preluând cotaţiile celor de la Romfilatelia, bune, rele, aşa cum sunt. Lipseşte orice element de studiu şi specializare. Îmi pare rău, dar am trecut de stadiul acesta cu vreo douăzeci de ani în urmă. În opinia mea, colecţionarul român are nevoie şi de altceva decât de o listă de preţuri.

      Ștergere
  5. Si eu sunt de parerea, ca in literatura filatelica aparuta in ultimii 30 de ani in Romania lipsesc informatiile legate realmente de marca in sine. Nu exista informatii despre machetatori,dimensiuni, dantelura,hartia folosita, ca sa nu mai vorbim de date de istorie postala, atat de importante pentru filatelistul adevarat. Lucrez de multa vreme la un catalog al curculatiilor romanesti din perioada 1945-2005. Merge foarte incet, deoarece incerc sa adun toate datele cunoscute despre emisiunea respectiva, pe langa munca anevoioasa a gasirii preturilor...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă doresc succes. O lucrare asemănătoare a realizat şi dl Norbert Blistyar, dar (în opinia mea) abordarea domniei sale este cu totul eronată.
      Problema nu este de adunat datele, dacă îmi daţi voie, ci de studiat efectiv mărcile. Părerea mea este că un catalog scris după ce-au scris înaintaşii (şi nu după studiu, cu mărcile în faţă) nu ar putea aduce prea multe noutăţi.

      Ștergere
  6. Va dau dreptate in ceea ce priveste faptul ca ar lipsi noutatile, dar din pacate situatia reala este cu totul alta: filatelistii tineri, incepatori, si daca vreti si cei asa zis avansati nu mai poseda nici macar informatiile de baza despre emisiunile de marci romanesti. In aceasta situatie cum putem vorbi despre aspecte de specializare? In lucrarea mea incerc sa creez o "memorie" sau daca vreti, o baza de date prin care fiecare emisiune de marci sper sa capete din nou "viata". Sa nu mai fie doar un numar de catalog cu un pret ci o mica istorioara care sa ne imbogateasca cunostintele filatelice si sa redea marcii romanesti grav avariate un decent luciu
    Va multumesc pentru activitatea Dvs, dar mai ales pentru sinceritatea si profesionalizmul cu care abordati temele cat si libertatea de a spune realitati care nu arareori ranesc amorul propriu al multor "experti"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din păcate specializarea fără studiul nemijlocit al mărcilor nu se poate face (şi vă dau dreptate în problema cunoştinţelor). Dar asta nu depinde decât direct de colecţionari. În ultimii ani s-a simţit lipsa unei îndrumări de specialitate, cât de cât (în opinia mea) şi de aceea eforturile mele s-au îndreptat spre oferirea de subiecte şi îndrumarea spre studiu.

      Partea tematică a mărcilor nu m-a atras niciodată, dacă la descrierea d.p.d.v. al temei vă referiţi. Dar şi aici există destule lipsuri, de pildă poate că ar trebui realizat un index de locuri şi de personalităţi pentru toate mărcile româneşti (aşa ceva ar constitui o mană cerească pentru tematicieni).

      Şi eu vă mulţumesc frumos pentru apreciere.
      Părerea mea este că dacă nu vor avea loc discuţii deschise care să abordeze problemele reale, aşa cum sunt ele, filatelia nu va avea un viitor prea strălucit.

      Ștergere
  7. Si ceea ce priveste realizarea d-lui Blistyar, fara a-mi permite vreo neobrazare, cred ca pot afirma - ca colectionar de istorie postala - ca aceasta lucrare nu mi-a ajutat prea mult. Ma intreb cum a "facut" dansul preturile, mai ales la piese pe care nu le-am vazut vreodata circulate (ma ocup de filatelie de vreo 30 de ani)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că aţi sesizat problema.
      Orice catalog de francaturi ar trebui să aibă ca bază tarifele în vigoare pentru fiecare categorie de corespondenţă.
      Plecând de la aceasta, pe perioadele de validitate ale fiecărui tarif trebuie trebuie alăturate perioadele de validitate (sau de putere de francare) ale fiecărei emisiuni şi analizarea nominalelor mărcilor (deoarece sunt nominale uzuale, utilizabile la taifele mai folosite), dar sunt şi nominale care nu se potrivest decât unor tarife mai exotice. Dintr-un foc apare aşadar o diferenţiere între francaturi.
      Ar trebui apoi să intervină un inventar al pieselor cunoscute pentru fiecare categorie de corespondenţă şi (eventual) fiecare combinaţie (pentru că - un exemplu - tariful uzual de 55 bani se poate realiza din mai multe combinaţii de mărci cu nominale mai mici din una sau din mai multe emisiuni, francatura fiind constituită din unicate sau mai multe exemplare ale aceleiaşi mărci). În opinia mea este vorba despre metodologia aplicată, deoarece simpla înşirare a mărcilor şi acordarea unei cote pentru fiecare s-ar putea să nu aibă niciun fel de bază reală.
      De aceea am şispus mai sus că un catalog nu se poate face numai pe consideraţii teoretice sau însumând ceea ce au scris înaintaşii, ci pe studierea atentă a unui volum suficient de cuprinzător de piese, concomitent cu studierea pieţei (d.p.d.v. pur comercial).
      Ţin să vă asigur că în perioada 1952-1965 există mărci circulate care pe pe corespondenţă sunt enorm de rare. Lipseşte însă o analiză cât de cât serioasă a situaţiei corespondenţei din perioadă.

      Ștergere