Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

miercuri, 12 septembrie 2012

Caporalul Falcă Constantin, de pe frontul de vest

Cartea poştală de mai jos nu este cine ştie ce raritate. Dar constituie un strop impresionant de istorie din cel de-al Doilea Război Mondial.


Pe 30 ianuarie 1945, caporalul Falcă (combatant în cadrul Bateriei Comandă din Divizia 1 Tunuri Munte) scria acasă, în Răcăşdia, Caraş-Severin: "Aflaţi despre mine că mă aflu bine şi sănătos până în prezent, dorindu-vă şi vouă sănătate şi toate cele bune. (...) Pe aici e iarnă, zăpadă, frig".
Nu ştiu unde era la acea dată Oficiul poştal militar 71 (nu am la îndemână monografia războiului), este posibil să se fi aflat în Cehoslovacia.
Combatanţii aflaţi pe front beneficiau de corespondenţă gratuită, distribuindu-li-se imprimate speciale pentru cărţile poştale militare. Se distinge pe faţă portretul "M.S. Mihai I, Regele românilor".

10 comentarii:

  1. Da, este o fărâmă de istorie trăită.Pe 4 martie 1945 tatăl meu (slt.rez.) cădea rănit lângă Zvolen.A făcut vreo lună înapoi spre ţară, imobilizat într-un tren sanitar care mergea numai noaptea, până la Spitalul Z.I."Panduri" din Bucureşti.Am crescut cu multe "episoade" de front.Nu mi le-a spus pe toate...Le-a luat cu el...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este păcat că istoria celor "mărunţi", cea tărită de oamenii de rând, rămâne aproape întotdeauna necunoscută, se pierde odată cu trecerea lor în nefiinţă. Niciodată ea nu seamănă cu ce-a rămas prin cărţile de memorii şi manualele de istorie. Mie îmi pare tare rău că n-am apucat să descos destul pe cineva care a fost pe celălalt front, de Răsărit.

      Ștergere
    2. a. "Spital Z.I." însemna de "zonă interioară".
      b. Ca şi Dvs., nici eu nu am relatări prea multe de pe frontul de Est.În familie, se cam ocolea acest subiect, deşi au fost câţiva dispăruţi "acolo" dintre neamurile mele...
      c. Prin anii '80, am avut ocazia să discut cu un sas de la noi, leat cu tata, dar care a luptat în "Waffen SS", a căzut prizonier la ruşi la Praga în 1945 şi a făcut 5 ani de lagăr în URSS.În 1980 muncea ca lăcătuş.
      d. În 1993 în Bulgaria: eram cu o familie pariziană şi am întâlnit un turist bătrân, neamţ, de 90 de ani.S-a dovedit că fusese ofiţer în Parisul ocupat între 1940 şi 1944.Imediat am asistat la un schimb de replici între prietenii mei francezi (care aveau 10 ani în 1944) şi neamţ.Timp de două ore, am fost plonjat înapoi în istorie...O experienţă extraordinară!

      Ștergere
    3. Şi eu am avut ocazia să cunosc un combatant în ambele războaie mondiale. Îi plăcea să-şi depene amintirile. Cînd ne povestea, mi-aduc aminte cum nu sufla nimeni în cameră, toţi ochii erau aţintiţi asupra lui. Pe vremea aceea avea vreo 75 de ani, dar mintea lui era brici. Ţinea minte întotdeauna ce ne mai povestise înainte şi nu se repeta niciodată.

      Ștergere
  2. Marco spune foarte bine,o farama de istorie traita...
    ca de fiecare data,e o placere sa urmaresc dialogul vostru...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E păcat să nu o facem, dacă există un subiect interesant. :)

      Ștergere
  3. Salve Max !
    Colectionez astfel de carti postale.
    Zilele acestea am descoperit plicuri si carti postale de ale lui BOEHM , scrise de el catre sotie. Astfel am aflat ca a facut tot razboiul , de la A la Z ! Uimitor !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aşa ceva cred că "intră" cât se poate de bine în acel fond documentar pe care vrei să-l faci. Îţi apreciez străduinţa.

      Ștergere
  4. Asta da, bucatica de colectie....Me-like that :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Să ştii că pentru amatori este o piesă frumoasă.
      Nu eşti singura! :)

      Ștergere