Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 10 ianuarie 2012

Cum te lasă fără bani PayPal şi legislaţia americană

Am văzut iniţial referirea pe blogul lui John Apfelbaum. Povestea stă cam aşa (este prezentată aici): un colecţionar din SUA îi vinde unui omolog din Canada o vioară veche de colecţie pe eBay, urmând ca plata să fie făcută prin PayPal (sistemul de plată online al eBay). Cumpărătorul face plata, vânzătorul trimite vioara la adresa cumpărătorului, apoi începe circul.

După primirea viorii, cumpărătorul susţine că ceea ce a primit nu este original şi că eticheta din cutia de rezonanţă a viorii nu ar fi cea originală (acest tip de dispută este relativ frecvent în lumea colecţionarilor de obiecte muzicale, chiar şi cele mai scumpe viori atestate ca originale au uneori etichete dubioase). Drept pentru care, reclamă problema la PayPal, dorind să-şi recupereze suma plătită. PayPal este de acord cu acest lucru, cu o condiţie însă: cumpărătorul trebuie să distrugă vioara cumpărată pentru a-şi primi banii înapoi, şi să dovedească acest lucru. Zis şi făcut: cumpărătorul distruge "falsul", îi face o poză şi o trimite, mândru, atât vânzătorului, cât şi la sediul PayPal.

Pe bună dreptate vânzătorul se întreabă în acest moment ce ar mai putea face? Vioara era distrusă (deci nu o mai putea primi înapoi), apoi PayPal îl notificare să plătească înapoi banii înasaţi: un "mizilic" de 2.500 de dolari.

Răspunsul oficial al celor de la PayPal te lasă fără cuvinte: "The reason why we reserve the option to ask the buyer to destroy the goods is that in many countries, including the US,  it is a criminal offense to mail counterfeit goods back to a seller."

John se întreabă pe blogul său: dar dacă şi noi, cu mărcile poştale, ne lovim de o asemenea problemă, ce facem?

27 de comentarii:

  1. Asta chiar e pe bune?? Nu imi vine sa cred!!! Aoleuuu!! In ultimul timp m-am ocupat cu achizitionarea de carti postale, iar daca mi s-ar intampla la fel, sincer nu stiu cum as reactiona!! Incredibil!!!

    PS: Nu stii cum as putea lua legatura cu Andrei, muzeograful din Vatra Dornei?? Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
  2. O problema asemanatoare am avut si eu cu un album cu timbre chinezesti,cumparatorul nu le-a mai vrut,a trimis albumul inapoi iar eu i-am trimis banii.Bine ca nu l-au pus sa le distruga pentru ca era mai mult de 200$.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pardău Ciprian: La ilustrate nu sunt falsuri, decât poate la unele semnate de artişti cunoscuţi (ca ilustratori), aşa că nu cred că ai de ce să-ţi faci probleme. E mai complicat la timbrele vechi şi rare.

    Lăsase pe undeva, pe aici pe blog, o adresă de mail, dar nu mai ştiu la ce articol (am multe şi nu le ştiu pe dinafară). Dar îi voi lăsa un mesaj să te contacteze, când îi răspund la un comentariu.

    RăspundețiȘtergere
  4. Marian Simionică: Aşa este, bine că n-au fost probleme. Eu n-am păţit aşa ceva, dar am considerat nimerit să semnalez problema.

    RăspundețiȘtergere
  5. Max Peter: Perfect, daca ai putea sa il anunti cat de repede, as dori sa ma intalnesc cu acesta si sa discut despre proiectul cu comparatiile foto inainte de a incepe liceul! Multumesc; apreciez. Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu cred ca pe termen lung PayPal si eBay vor trebui sa-si revizuiasca aceasta politica, altfel vor avea probleme mari. Pentru ca sunt din ce in ce mai multi care profita (fraudeaza) acest sistem. Alt caz real: cineva vinde pe ebay o bancnota de 1 pound din anii '20 din Palestina, stare perfect necirculata (cunoscatorii stiu cam despre ce valoare e vorba, suma din 4 cifre in $), cumparatorul plateste cu PayPal si dupa ce primeste ce a achizitionat face reclamatie la PayPal cum ca in plic ar fi fost doar o copie xerox, deci un fals. La final vanzatorul ramane si fara bani,si fara... bani.

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna seara .
    Folosesc serviciile PayPal de citziva ani buni si sunt f. multumit de ei. De fapt pentru plati si incasari (sume mici) din afara UE , ei ramin cea mai buna alternativa. S-a intimplat de citeva ori ,sa nu primesc obiectele cumparate din vina vinzatorilor , (am platit pentru expedierea cu scrisoare asigurata si ei au expediat cu scrisoare recomandata pe care posta a ratacito ...)si Paypal mi-a rambursat banii in intregime. De asemenea am achizitionat o marca postala (vechi state italiene , Toscana) care la o examinare mai atenta s-a dovedit a fi falsa. Mi-au returnat banii iar eu am expediat marca inapoi vinzatorului.
    Cazul f. ciudat prezentat de "johnapfelbaum.blogspot.com" cred ca a fost determinat de legile care sunt in vigoare in USA.

    RăspundețiȘtergere
  8. Aldor: Mai ştiu eu cazuri în care cineva a plătit (sumă nu prea mică), n-a primit nimic, a rămas şi fără timbre, şi fără bani.

    RăspundețiȘtergere
  9. Angelescu Ion: Pentru sume mici nu este nicio problemă. Totul este să ceri (şi să plăteşti) să ţi se trimită ori recomandată )pentru chestii mai mărunte), ori asigurată, cu valoare (pentru chestii mai serioase).
    Aşa este, legislaţia lor se pare că are unele prevederi curioase (mai au ei treburi de-astea: n-ai voie să ieşi cu măgarul în piaţa centrală joia la prânz..., mă rog, acum am spus-o mai... şugubăţ).

    RăspundețiȘtergere
  10. Oau, eu am avut o singura data de a face cu cei de la PAy Pal si au fost surprinzator de rapizi in rezolvarea problemei . Tare povestea :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Nu fac cumparaturi pe internet deocamdata. :)

    E tare de tot povestea viorii! N-am mai auzit de asa ceva pana acum. :))

    RăspundețiȘtergere
  12. e cel puţin bizară justificarea celor de la PayPal, cît timp era mult mai firesc ca problema să se rezolve prin returnarea banilor şi a obiectului. personal, mi se pare o aberaţie.

    RăspundețiȘtergere
  13. Cris-Mary: De aceea m-am şi hotărât să o popularuzez, cine ştie, poate ia careva de la noi o "leapşă"... :)

    RăspundețiȘtergere
  14. Cristi: Pentru lucruri mărunte nu-i nicio problemă. La sume mai măricele trebuie mai multă atenţie.
    Şi eu am zis că-i tare!

    RăspundețiȘtergere
  15. Călin: În sistemul lor juridic sunt multe chestii care nouă ne par nişte aberaţii.

    RăspundețiȘtergere
  16. Este incredibil nu? Unele lucruri nu au nici un sens si te mai intrebi de ce nu are incredere lumea in PayPal ;)

    RăspundețiȘtergere
  17. Rus Bianca: Totuşi, cred că acesta este un caz special, pentru că ştiu persoane care utilizează în mod regulat PayPal (ce-i drept, pentru sume mult mai mici) fără să aibă niciun fel de problemă. Poate că e şi după norocul fiecăruia... ;-)

    RăspundețiȘtergere
  18. Fac un comentariu la afirmatia : "La ilustrate nu sunt falsuri, decât poate la unele semnate de artişti cunoscuţi (ca ilustratori)"....atentie au aparut falsuri foarte bine realizate la ilustrate vechi...sursa Ucraina ( sau Rusia). Sunt colectionari din Romania care au fost pacaliti !
    Falsurile sunt in marea majoritate necirculate... realizate prin metode tipografice ( cei pacaliti au remarcat facaturile cand le-au analizat acasa....in lumina mai puternica si folosind o lupa decenta).

    RăspundețiȘtergere
  19. Eu ma mir cum poate PayPal sa dispuna distrugerea unui bun bazandu-se pe o parere :( si acoperindu-si fundul cu legislatia americana.

    RăspundețiȘtergere
  20. Anonim: Era vorba de ilustrate ceva mai noi, având ca subiect Vatra Dornei. La aşa ceva nu am întâlnit falsuri.

    La alte ilustrate sunt falsuri, dar se pot deosebi relativ uşor (nu este cazul litografiilor din sec. 19 şi al celor executate manual de diverşi ilustratori cunoscuţi, care pot fi uneori deosebit de periculoase).

    Cele mai târzii, care au fost falsificate, se recunosc uşor după modul de imprimare (pentru ochiul format nu e mare lucru să deosebească o fotolitografie de un tipar înalt executat cu clişeu de zinc şi de o execuţie în tipar offset). Mai mult, cartonul spune multe, deoarece falsificatorii nu au avut de unde să ia cartonul original, vechi. Multe sunt făcute pe hârtie mată ceva mai groasă, lipită apoi în mai multe straturi.

    Cui i-a trecut prin mână o cantitate mai importantă de ilustrate, se descurcă.
    Apoi, nu ştiu de ce se păstrează neapărat moda celor necirculate? Cele circulate au multe atuuri în plus în ceea ce priveşte originalitatea, trimiterea poştală în sine este aproape imposibil de falsificat.

    În sfârşit, fiecare cu preferinţele lui, nu este domeniul meu.

    RăspundețiȘtergere
  21. Alina: Tocmai aici apare situaţia anormală, de aceea a fost semnalat cazul. În sfârşit, fiind o firmă americană, va trebui să respecte legislaţia de acolo.

    RăspundețiȘtergere
  22. Si totusi, pana se dovedeste oficial ca e un fals, este totusi vorba de proprietatea cuiva. Ce spune legislatia americana e una, iar abordarea PayPal este mult prea simplista si mai ales iresponsabila.

    RăspundețiȘtergere
  23. Alina: Ştiu, este o aberaţie. Asta spunea şi cel citat în articolul spre care am linkul din articol.
    Legat de momentul în care are loc transferul dreptului de proprietate între vânzător şi cumpărător, sunt şi pentru asta precizări în licenţa de utilizare a contului creat pe eBay.

    RăspundețiȘtergere
  24. doamne cum arata Jane Russell. Ea era o diva, nu maimutele de azi. te salut.

    RăspundețiȘtergere
  25. Si eui am patit la fel, ce e drept cu o suma mica de 39 de euro. Dar nu este corect, eu platesc, vreau un produs corespunzator . Era vorba de un soft care nu a functionat . Vanzatorul a fost de acord sa imi dea banii inapoi dar Pay pal mi-a raspuns : closed case " . Adica esti un fraier .
    Nu nmai fac in viata mea plati cu ei . Incerc sa vad unde pot sa ii reclam, nu ii las asa .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În cei cinci ani de când am publicat articolul am auzit de multe alte asemenea situaţii. Nu sunteţi singurul păţit. De regulă, problema se întâmplă în cazul unor plăţi cu sume mici, pentru care păgubiţii ajung la concluzia că nu mai merită să facă scandal.

      Ștergere