Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

vineri, 13 ianuarie 2012

Din Caransebeş, taman în Rarotonga!

Iată o altă piesă care mi-a captat atenţia, prin parcursul poştal total neobişnuit pentru corespondenţa din acea epocă. Este vorba de o ilustrată înfăţişând un frumos port popular românesc expediată din România taman pe partea cealaltă a globului (click pe imagini pentru mărire).

Cartea poştală ilustrată a fost expediată din Caransebeş probabil între anii 1922-1928 (perioada de circulaţie a mărcii uzuale de 5 bani "Ferdinand". Expeditorul (a cărui ştampilă este vizibilă pe spatele ilustratei) a "tratat" trimiterea drept imprimat ("Printed matter"), francând-o cu numai 5 bani.
Piesa prezintă oarecare dubii că a şi parcurs drumul spre destinaţia indicată, deoarece oficiul Caransebeş ar fi trebuit să marcheze ilustrata cu "porto", iar de pe piesă lipseşte cu desăvârşire orice ştampilă de tranzit sau de destinaţie. Cu toate acestea, personal bănuiesc că ne aflăm în faţa unui "schimb" organizat între colecţionari de ilustrate (destul de frecvent în epocă), iar poştele de pe parcurs au manifestat îngăduinţă şi înţelegere (iar este un lucru nu prea rar întâlnit pentru acea perioadă).
Chiar şi în aceste condiţii am crezut de cuvinţă că merită să fie semnalată.

24 de comentarii:

  1. a. Normal era să vedem aplicate sumedenie de ştampile cu "Zeppelin", ori "Condor", cu "Schiffsfracht"...etc...Da, dar PE CE ? Că mărci poştale nu prea sunt lipite pe trimitere!
    b. Este "port naţional", cred că din Argeş, după ..."fotă", dar cu pantofi de lac de..."DERMATA" (DERMATA Lederwaren GmbH = firmă care avea desfacere şi la noi în perioada interbelică) :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Condor n-a avut curse pe acolo. Mai degrabă un "paquebot", poate francez sau britanic, dar nu se vede nicio urmă pe ilustrată.
      Cred că îmi aduc aminte de reclamele semnate DERMATA din vechile reviste. Tot spun că mă voi apuca să selectez ceva reclame vechi (că am un teanc de ziare şi reviste vechi), dar mă iau cu altele...
      O seară frumoasă vă doresc!

      Ștergere
  2. Bună Max!
    O piesă superbă,costumul național
    se aseamănă cu cel din Muntenia!
    Un weekend excelent îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu mă pricep deloc la costumele naţinale, trebuie să-ţi dau dreptate.
      Îţi doresc şi eu un weekend cât mai plăcut!

      Ștergere
  3. Splendid ! Sa stii, ca la vara ma pun pe cautat vederi vechi, cind merg acasa. Vad aici la tine tot soiul de minuni si tre'sa scotocesc prin cutiile din pod.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ala să faci! Eu îţi doresc să iai succes!

      Ștergere
    2. Dani, dupa ce executi acea cautare de carti postale, te voi ruga sa ma anunti si pe mine ce ai gasit; daca voi vedea ceva interesant, voi achizitiona cu siguranta. Toate bune!

      Ștergere
    3. Baieti, o sa va anunt, daca gasesc ceva. Imi amintesc, ca erau tot soiul, chiar si ceva acte de pe vremea Austro-Ungariei, sper, sa le dau de urma.

      Ștergere
  4. Foarte frumos este portul popular. Am avut o colectie de carti postale.

    RăspundețiȘtergere
  5. imi place cum poarta costumul fata din ilustrata...am remarcat si eu pantofii de lac despre care vorbeste Marco Polo...m-am amuzat pentru ca exact asta am vazut si la majoritatea cantaretelor de muzica populara care apar pe la tv...minunate costume populare si pantofi in trend :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ilustrata reprezintă un model aranjat în studio, mai mult ca sigur, aşa era obiceiul pe vremea acea.

      Ștergere
  6. ce frumos e ilustrat portul nostru popular!:) pacat ca nu a mai ajuns...cam in cat timp ar fi ajuns în Rarotonga in vremurile acelea? buna dimineata....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună dimineaţa!
      Depinde de ruta pe care a mers, cred. Nu ştiu altă corespondenţă românească trimisă acolo, ca să am un termen de comparaţie, dar corespondenţa franceză expediată din Tahiti în Europa putea să facă o lună lejer (înaintea primului Război Mondial şi înaintea introducerii poştei aeriene).

      Ștergere
  7. impresionanta ilustrata
    pe langa kichi-urile de azi, e o distanta...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici îţi dau dreptate pe deplin! Îţi mulţumesc pentru observaţia ta.

      Ștergere
  8. Nu-mi pot lua ochii de la pantofi:). Prefer astfel te ilustrate. Pe mai multe bloguri nu reusesc sa intru, imaginea ramane alba, sti care e cauza?(la IULISA, pandhora, Incertitudini,...)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bănuiesc că se lucrează la updatarea platformei Blogger. Nu eşti singurul care a păţit lucrul acesta.

      Ștergere
  9. Inedită și rară destiație!
    Cred că n-au fost multe trimiteri în partea aceia de lume !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este prima pe care o văd pentru perioada uzualelor Ferdinand. Dacă ar fi avut şi ştampilă de sosire, cred că mă "băteam" pentru ea.

      Ștergere
  10. O picătură românească până-ntr-un colț uitat de lume! Interesantă destinația, dar mândră-s de simțirea acțiunii! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Să ştii că la fel m-am simţit şi eu când am văzut-o prima dată! :)

      Ștergere
  11. Dincolo de specificațiile strict filatelice, imaginea rămâne frumoasă.

    RăspundețiȘtergere