Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

joi, 26 ianuarie 2012

Preseparare a mărcilor la Iaşi, în 1871

În ultimul număr al revistei Philatelica.ro (nr.17/2012), dl. Norbert Blistyar semnalează o scrisoare francată cu un exemplar de 25 bani "Carol cu favoriţi", emisiunea 1869, care pare a avea o preseparare din coală efectuată de oficiantul biroului Iaşi, prin tăierea parţială a mărcii din coală. Observaţia dânsului este deosebit de interesantă şi îi dovedeşte spiritul de observaţia şi aplecarea spre studiul emisiunilor româneşti mai vechi.

Cazul scrisorii semnalate de dl. Blistyar nu este singular. La prima licitaţie a firmei Yaman (octombrie 2007) a fost prezentată o scrisoare foarte frumoasă, francată cu un ştraif de trei mărci de 5 bani roşu "Carol cu barbă), expediată de la Iaşi la Iţcani (localitate aflată la acea dată în Bucovina, teritoriu aflat sub stăpânire austriacă) (click pe imagine pentru mărire).


Pentru această piesă, faptul că mărcile au fost preseparate a fost menţionat în catalog, la descrierea piesei (este vorba de lotul 161). Piesa reprezintă un martor important pentru această situaţia, deoarece ea este vizibilă în cadrul ştraifului (de altfel, este şi singura piesă pe care o cunosc, francată cu un multiplu). Vă puteţi convinge examinând ştraiful (click pe imagine pentru mărire):


Un lucru interesant este faptul că expertul german Friz Heimbüchler menţionează existenţa procedurii de preseparare a mărcilor la biroul Iaşi chiar începând cu prima emisiune Cap de bour (vezi primul volum al monografiei sale). Ce nu putem şti este dacă persoana care a aplicat procedeul în anii 1870-1871 a fost aceeaşi persoană care a făcut-o şi cu 12-13 ani înainte, sau este doar un urmaş care i-a dus mai departe inovaţia.

Personal, am mai întâlnit mărci izolate din emisiunile 1869 şi 1871, obliterate la Iaşi şi prezentând colţuri "rupte" într-un mod similar cazului în care s-ar fi utilizat presepararea. Dar unicatele nu pot fi atestate cu certitudine ca prezentând această variantă. De aceea, am tot căutat alte piese, măcar pe fragmente, care să confirme ipoteza. Iată că în decembrie, înaintea Sărbătorilor, am avut norocul să descopăr pe eBay o scrisoare francată cu un unicat de 10 bani albastru, emisiunea 1869, prezentând aceeaşi varietate, preseparare (click pe imagini pentru mărire):


După ştampila de sosire aplicată pe verso, se poate face şi datarea piesei - aprilie 1871. Puteţi examina marca, pentru a vedea colţul caracteristic:


Din păcate, am descoperit scrisoarea după ce licitaţia se încheiase deja. Ea a fost vândută cu 238 dolari, după 17 biduri.

20 de comentarii:

  1. cum "din pacate"?! ca doar nu ai fi fost în stare sa licitezi mai mult?! nu spun ca nu ar fi frumos acest timbru, dar... atât de scump?! vezi... asta te deosebeste pe tine, un cunoscator si iubitor al marcilor postale, de ignorantii din care fac eu parte...

    RăspundețiȘtergere
  2. O bucatica de istorie, superb exemplar , pacat ca nu ai avut parte de el ..lasa ca poate se mai ivesc ocazii;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Atunci cand ai o colecţie impresionantă, cum presupun (din câte ai prezentat) că ai nu mi se pare nefiresc să doreşti alte şi alte exemplare, indiferent de preţ. Când o dorinţă se naşte din pasiune, preţul împlinirii este ultimul la care gândim.
    Dacă spun din nou :sunt impresionată! mă repet a N a oară, dar nu contează! este un adevăr.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici cam ai dreptate, Aurora. Am început din ce în ce mai des să mă gândesc ce naiba mai fac cu ele, că nu le-oi lua cu mine "dincolo", iar ai mei nu sunt interesaţi de aşa ceva.
      Îţi mulţumesc pentru apreciere.

      Ștergere
  4. si totusi pare atat de calma aceasta lume a filateliei...si totusi...da emotii :))

    RăspundețiȘtergere
  5. Esti grozav - afirmatia lui Carmen, se traduce: esti un adevarat colectionar!

    RăspundețiȘtergere
  6. Pentru tine e o alta lume, cu un farmec aparte. Cand ai probleme de sanatate, te poti plimba si relaxa in acea lume. Multumesc pentru tot ce impartasesti cu noi.

    RăspundețiȘtergere
  7. Interesante postarile tale despre marci:D dar nu ma pricep asa ca o sa-i las pe altii sa-si dea cu parerea:D


    Zi faina sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  8. Aici se vede farmecul filateliei, au trecut peste 140 de ani si inca mai apar enigme ce se cer elucidate. Sunt curios daca cel care a cumparat plicul circulat in 1871 a vazut ce a vazut d-l Max Peter.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-am nici cea mai mică idee cine ar putea fi cumpărătorul, că eBay nu mai permite să vezi asta de ceva timp. Mă îndoiesc că ştie ceva legat de acest aspect.

      Ștergere
    2. Si uite asa se poate intra in istorie, facand ceva diferit de restul (ma refer de cel de acum 140 de ani).
      Referitor la cel ce a cumparat, Cu un pic de rabdare, apare cel care a fost cumparator la "calificative". In mod normal, cam la 10 zile. Mai fac asta cateodata cand sunt curios sa vad cu cine am concurat si a castigat licitatia la care am participat si eu (mai ales cand am senzatia ca e un alter-ego al vanzatorului...). Uneori curiozitatea nu e buna, ca am gasit de multe ori 2 "dealeri" de ebay care nu fac decat sa cumpere ceva mai ieftin (pe ebay) ca apoi sa le repuna la vanzare la suprapret (culmea, tot pe ebay). Oricum, dupa un timp de licitat impotriva acelorasi cumparatori incepi sa ii cam recunosti dupa pattern-ul cifrat de ebay...

      Ștergere
    3. Ştiu şmecheria, Ionuţ. Dar nu vreau să-mi mai fac sânge rău... :)

      Ștergere