Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 30 ianuarie 2012

Caragiale, 1952

În 1952, la aniversarea centenarului naşterii dramaturgului, poşta planificase punerea în circulaţie a unei emisiuni de mărci poştale. Procesul de realizare a mărcilor poştale a parcurs etapele normale, de la adoptarea machetei la realizarea formelor de tipar (în fapt a cilindrilor), apoi la imprimarea lor. Punerea în circulaţie fusese planificată pentru sfârşitul lunii ianuarie, dar s-a produs un eveniment care nu fusese luat în calcul anterior de către oficialităţile poştei: reforma monetară.

Conform obiceiului autorităţilor de atunci, un asemenea eveniment nu se striga în niciun caz în gura mare. Fapt pentru care nici poşta nu a fost înştiinţată că urmează încă o "stabilizare", fiind "prinsă" pe picior greşit. Pe 28 ianuarie 1952 a avut loc reforma monetară (de fapt au început să circule leii noi), dar poşta apucase să tipărească mărcile poştale din emisiunea dedicată lui Caragiale.

Emisiunea iniţială era compusă din patru mărci, o marcă cu nominalul de 1 leu şi celelalte trei, cu nominalul de 11 lei (vechiul tarif pentru o scrisoare). Bineînţeles că ele nu mai puteau fi utilizate la francare, iar poşta a recurs şi pentru această emisiune (ca şi pentru destule altele, aflate în stoc şi nevândute) la supratipărirea ei cu valori noi. De fapt, numai a celor trei mărci cu nominalul de 11 lei. Astfel, întregul tiraj a fost supratipărit, apoi, pe 30 ianuarie, emisiunea a fost pusă în circulaţie.
În mod oficial, cele trei valori cu nominalul de 11 lei nu există decât supratipărite cu noile valori, în bani. Mai puţin două dintre ele, care au scăpat într-un număr restrâns (de ordinul câtorva coli) nesupratipărite, ajungând astfel în circulaţie.


Poşta a recurs ulterior la refacerea machetelor şi la retipărirea celor trei mărci cu nominalul de 11 lei în culori identice, dar cu noul nominal corespunzător tarifului pentru o scrisoare simplă, de 55 bani. Cele trei mărci retipărite au fost puse în circulaţie pe 4 aprilie.

Exemplarele cu nominalul de 11 lei rămase nesupratipărite constituie astăzi mici rarităţi filatelice din perioada de început a Republicii Populare, fiind deosebit de apreciate de colecţionarii de erori.

37 de comentarii:

  1. Super detaliile! I-am îndrumat eu pe oameni către tine pe bună dreptate! Mulţumesc, Peter! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Două mărci valoroase care s-au ..."pierdut" şi apoi au fost găsite ca printr-un miracol precum preţioasa misivă din "O scrisoare pierdută".Eu le am numai cu supratipar...Mulţumim pentru mica "istorie" a acestor două mărci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi eu vă mulţumesc, mi-a plăcut foarte mult comparaţia cu "scrisoarea pierdută" a maestrului Caragiale, alta maipotrivită cred că nici nu ar putea fi. :)

      Ștergere
  3. Foarte interesant, tata strangea timbre de felul acesta, eu nu vedeam nici o diferenta si nici nu intelegeam. Imi placea sa ma uit la timbre, sa le vad in bataia soarelui, cu astea nu aveam curaj nici sa le ating.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cele cu valoarea nouă, precum şi cele cu supratipar sunt oricum mărci comune, frumuseţea este să le găseşti pe cele de 11 lei fără supratipar.

      Ștergere
  4. Printre preferatele mele !

    RăspundețiȘtergere
  5. I.L. Caragiale mi-a părut mereu un om trist si amărui, ca dulceața de cireșe amare...și tocmai din cauza aceasta mi-a plăcut...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dulceaţa de cireşe amare are o aromă deosebită, specifică... :)

      Ștergere
  6. Bună Max!
    Foarte interesant articolul
    și de fiecare dată ne oferi detali în
    amănunt și pentru asta îți mulțumesc mult!
    Îți doresc o săptămână cât mai frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îţi doresc şi eu o săptămână plăcută, Elena (cu frigul ăsta... :D)

      Ștergere
  7. Erorile filatelice aparute prin omisiunea supratiparirii nu sunt intentionate?

    RăspundețiȘtergere
  8. Arta pura! câta munca, talent si cunoastere se ascunde în spatele unui timbru!
    Sa ai o seara minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La fel îţi doresc şi eu, Carmen! Îţi mulţumesc tare mult!

      Ștergere
  9. Mă bucură această postare fiindcă azi am citit despre o nouă emisiune de mări poştale "caragialiene" şi numai bine am o vizune mult mai completă .
    Pentru că se implinesc 160 de ani de naşterea marelui scriitor I:L: Caragiale, anul 2012 a fost desemnat anul Caragiale şi cu acest prilej Romfilatelia introduce în circulaţie o emisiune de mărci poştale , alcătuită dintr-un singur timbru , cu valoarea nominală de 5 lei şi prezintă portretul marelui dramaturg, la care se adaugă o coliţă dantelată, ilustrând fragmente ale ansamblului "Caragialiana”.
    Sunt convinsă că ştiţi mult mai multe în legătură cu aceasta şi chiar m-aş bucura dacă ne-aţi da mai multe detalii..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aurora, mi-ar fi plăcut tare mult să prezint şi noile emisiuni puse în circulaţie de către poştă. Din păcate, din cauza unor raporturi "originale" pe care sucursala specializată a poştei care se ocupă de mărcile poştale le are cu filateliştii, precum şi din cauza faptului că ea nu a clarificat problema drepturilor de reproducere a machetelor mărcilor în mediul online, am luat hotărârea de a nu face publicitate produselor acestei societăţi.

      Ștergere
  10. foarte interesant...Carmen are dreptate...cata munca si cat talent se ascunde in spatele micutului timbru...

    RăspundețiȘtergere
  11. Salve Max !
    Oricum studiul supratiparelor acestei serii este extrem de interesant. Raritatea pieselor nesurşarjate nu este chiar atât de relevantă . Te rog să postezi atât seria normală cât şi pe cea cu supratipar pentru a fi lămuriţi cititorii dumitale ! Toate cele bune !
    Andrei , Vatra Dornei

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te salut, Andrei! Bine ai revenit!
      Oricine are un catalog le poate vedea, nu cred că este o problemă.

      Ștergere
  12. ,, Cel mai de seamă lucru în viaţa umană este Arta de a îndrepta sufletul înspre Bine sau spre rău .
    Fericiţi sunt oamenii care posedă un suflet bun , dar acesta nu stă niciodată în repaos , ...nu păstrează mereu acelaşi curs. ,,


    SOCRATE , scrierile lui Platon

    RăspundețiȘtergere
  13. Fii , să cultivaţi poporul, Că un pom fără rădăcini, nu poate trăi

    EPITAF , Ion Luca Caragiale

    RăspundețiȘtergere
  14. Ţi-a reuşit testul, văd că ţi-ai creat cont pe Blogger.

    RăspundețiȘtergere
  15. Constat ca nu au scapat ocazia de-a face propaganda; au reprodus 1907;
    or fi aparut timbre cu revolta din 1989 ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A apărut şi pentru 1989 o marcă poştală, plus o serie cu tablourile împuşcate aflate în clădirea palatului. De cât sunt timbrele inventate (de fapt cam după Primul Război Mondial), orice regim din orice ţară a căutat să-şi facă propagandă pe ele.

      Ștergere
  16. Uite cum aflăm de la cunoscători, alte şi alte amănunte despre marii noştri oameni de cultură! TKS, Peter!

    RăspundețiȘtergere
  17. Foarte interesant! Pai se putea sa nu aiba seria cu nenea Iancu parte de o turnura mai... neobisnuita? :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Fragmente de filmulete reale din Berlinul anilor 1900-1914, (orasul in care a murit dl Ion Luca Caragiale in 1912):

    http://www.youtube.com/watch?v=x7GxnANxOG0

    RăspundețiȘtergere
  19. Cel mai tare din opera dansului mie imi plac schitele Un pedagog de scoala noua si aia cu Cometa, in care se face aluzie la dl Pestalotiu (Pestalozzi), care a fost un pedagog al secolului anterior in Elvetia care a tradus lucrarea d-lui Rousseau Emile- Despre educatie, si care a reusit sa invete populatia elvetiana, in mare parte analfabeta in sec XVIII, sa citeasca in mai putin de o generatie, desi am citit pe wikipedia ca in ultimii ani ai vietii sale profesorii uneia din scolile dansului de la Yverdon s-au revoltat impotriva lui, pt ca nu avea talent financiar administrativ prea bun re administrat financiar scolile, platit salarii, etc.

    Adevarul e ca in sufletul meu cand eram copil eu personal, desi intelegeam comicul d-lui Marius Chicos Rostogan, il admiram intr-un fel pt cunostintele sale, si chiar unele din metodele sale pedagogice, desi nu cred ca as sti sa explic cam de ce, ca mi se pare oarecum teoretic complicat sa incerc sa explic, ca nu ma pricep la pedagogie, si nu am citit nici Emile, decat cartea despre povestea romantica a lui Eloise si Abelard repovestita la nivel de cenzura oficiala in Index Librorum Prohibitorum la vremea povestirii ei de dl Rousseau, dar, in general zau daca parca nu mi-as dori sa fie mai multi profesori ca dl Marius Chicos Rostogan in scolile publice ale Romaniei de azi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi mie mi-au plăcut schiţele, îmi plac în continuare şi mă amuz de fiecare dată când le recitesc.

      Ștergere