Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 3 ianuarie 2012

Un american în România

M-a atras textul unei scrisori drăguţe, expediate acasă de un american aflat în România, în 1938. Ca piesă filatelică, este oarecum slăbuţă din cauza plicului cam "obosit" (click pentru mărire).

Cu toate că în colţul stâng superior expeditorul a menţionat indicaţia "Air mail", plicul a fost expediat prin poşta obişnuită, având o francatură conformă cu tariful unei scrisori simple externe.
Interesant este textul primei pagini a misivei, pe care vă las să o descifraţi singuri.


32 de comentarii:

  1. a.Alăturarea ideii de rege cu Transilvania mă duce cu gândul la ASR Prinţul Charles care arată bine în...poze şi în filmele de la Viscri! :)
    b.Ca ajutor: la operă s-a prezentat de către o trupă de la Frankfurt, deci în varianta germană, "Götterdämmerung" (=Amurgul zeilor)de Richard Wagner, compozitor la mare modă din raţiuni ideologice în acea Germanie revanşardă a anilor '30...

    RăspundețiȘtergere
  2. Vera: Chiar ţi-a plăcut? E doar un strop de istorie...

    RăspundețiȘtergere
  3. Marco Polo: M-aţi completat de minune şi vă mulţumesc! Am presupus că e cunoscută, ceea ce s-ar putea să nu fie adevărat pentru prea mulţi cititori.
    În anii de glorie ai celui de-al treilea reich (s-or fi supărând nemţii, dar nu-l pot scrie cu litere mari) au avut chiar şi o serie de mărci poştale dedicate lui Wagner. Cred că le voi prezenta cu o viitoare ocazie, pentru că nu sunt mărci de propagandă, ilustrează epic opere ale lui Wagner.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu am inteles nimic desi ma descurc un pic in engleza. Daca te rog frumos, poate ca, intr-o fraza faci rezumatul acestei scrisori! Deci, te rog frumos! Pare interesant!

    RăspundețiȘtergere
  5. Greu mi-a fost să descrifrez mesajul scrisorii; am înţeles doar entuziasmul de a-l vedea pe rege la operă! Foarte interesant, cum ai spus tu, un strop de istorie! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Vorbe de lauda la adresa Romaniei, a Majestatii Sale... Frumos!

    RăspundețiȘtergere
  7. Marycix: În misivă (este doar prima pagină a scrisorii, nu a fost prezentată integral, din păcate), persoana din America îi spune "My dearest Lessie" că a fost foarte încântată de vizitarea Transilvaniei, fiind de asemeni încântată că l-a văzut pe regele Carol al II-lea cu ocazia unui spectacol la operă (aşa cum spune Marco Polo mai sus, o reprezentaţie a Amurgului zeilor, după Wagner). Apoi spune că pe 10 mai este sărbătoarea naţională a României şi plănuieşte să meargă în Bucureşti, pentru a vedea parada militară cu această ocazie.
    Din păcate, continuarea este pe celelalte pagini...

    RăspundețiȘtergere
  8. Dana Diaconu: Aşa este, îmi place să descifrez aceste mesaje uitate de timp.

    RăspundețiȘtergere
  9. Cristi: "Nothing terrible has happened except seeing the King at the opera...", apoi "May 10th is the big Romanian national holyday and we are planning to go to Bucharest to see (...) the army parade" (...).

    RăspundețiȘtergere
  10. Cineva m-a rugat sa ii trimit o vedere din Egipt. Well, rugamintea a venit dupa ce eu ma intorsesem dar am gasit pe acasa vederi mai vechi, insa fara timbru pe ele si evident nescrise. Se vede ca sunt din Egipt, scrie in araba si engleza ce reprezinta.....Acestea au vreo valoare , avand in vedere ca persoana face colectie de vederi din intreaga lume?
    Sau numai cele scrise si timbrate sunt interesante?

    RăspundețiȘtergere
  11. Farmecul, inegalabil, al timpurilor trecute ...
    Mulţumesc pentru aceasta!

    RăspundețiȘtergere
  12. hapi2233: Sunt colecţionari care strâng exclusiv ilustrate (ramura aceasta se cheamă cartofilie), iar mulţi le apreciază mai mult dacă sunt necirculate. Evident însă, cei mai mulţi le preferă pe cele mai vechi. Sau pe cele care reprezintă obiective care în prezent nu se mai păstrează, au fost demolate sau schimbate radical (mulţi consideră încă ilustratele drept mărturii istorice ale vremii din care provin, deoarece unele obiective nu au fost fotografiate la vremea lor şi au rămas singurii "martori").
    Sunt colecţionari şi de ilustrate necirculate mai noi, dar numărul lor este mult mai mic.
    În lumea colecţionarilor umblă o vorbă, legată de preţul unui obiect: nu există ceva care să nu poată fi vândut, ci numai ceva care nu şi-a găsit încă clientul... :))
    Spre deosebire de timbre, pentru ilustrate nu există cataloage cu preţuri, decât pentru unele tematici mai vechi. Evident, în acest caz preţul ilustratelor se stabileşte prin negociere, în funcţie de subiectul şi tematica pe care o abordează.
    Ilustratele circulate sunt mai interesante pentru filatelişti, deoarece sunt mulţi care preferă să colecţioneze anumite timbre pe suportul lor original. Mai sunt unii care sunt interesaţi de anumite tarife (de care îţi dai seama în funcţie de traseul parcurs şi de valoarea timbrelor cu care au fost francate) sau de anumite ştampile.
    Întreabă-mă mai departe dacă ai vreo nelămurire, voi încerca să-ţi răspund cât mai la obiect.

    RăspundețiȘtergere
  13. Doru: Ai dreptate, au un anumit farmec ce mă încântă. Şi nu numai pe mine... ;)
    Şi eu trebuie să îţi mulţumesc!

    RăspundețiȘtergere
  14. se pare ca s-a simtit bine(in prima pagina) in tara noastra , avea planuri de a vizita si bucurestiul...frumos:)

    RăspundețiȘtergere
  15. Geanina: Îmi pare rău că nu ştiu ce scria mai departe... :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Suntem atrasi de orice vine din trecut... Vrem sa descifram, sa aflam ceva care ne scapa mereu...

    RăspundețiȘtergere
  17. Zina: Eu cred că aici este sarea şi piperul pasiunii colecţionarilor.

    RăspundețiȘtergere
  18. :) wow! asta da fila de istorie...

    RăspundețiȘtergere
  19. Carmen: Am văzut-o întâmplător! :)

    RăspundețiȘtergere
  20. Hm, o explicatie cat se poate de clara!
    Ma gandesc ca daca a zis sa ii trimit o vedere , stiind ca sunt in Egipt, s-a gandit ca n-o sa umblu sa caut ceva pe la anticariate ci o sa cumpar ceva comercial, ce iau toti turistii.
    Oricum, am gasit vreo 3 golute si le trimit asa
    Mai caut- probabil ca am vechi si scrise chiar in araba, cu timbru si cu tot........
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  21. Hehem, tot sugubat ai ramas, te tii de lucruri de-astea :)) Bine te-am regasit, Peter!

    RăspundețiȘtergere
  22. teonegură: Mă bucur că ai revenit! :))
    La mulţi ani în noul an! :)

    RăspundețiȘtergere
  23. Zici ca: "nu există ceva care să nu poată fi vândut, ci numai ceva care nu şi-a găsit încă clientul"? Eu spuneam ca nu valoarea piese determina pretul, ci, interesul cumparatorului. Venind dinspre Chisinau, prin '90, am dat 10 marci pe o bricheta in forma de ... plic de chibrituri! Desi, mai aveam asa ceva in colectie, pe-aia nu o aveam! Detinatorul a simtit interesul meu si ... a fixat pretul in consecinta.

    RăspundețiȘtergere
  24. Zamfir: Cam aşa se întâmplă şi la timbre: toţi sunt cu ochii cât cepele pe tine, ca să vadă ce strângi, ce anume te interesează... Cunoaştem! :)))

    RăspundețiȘtergere
  25. Am citit cu nesat! Un american impresionat de Romania, de regele de atunci... Parc-as vrea sa ma pot intoarce si eu in timp...

    RăspundețiȘtergere
  26. Alina: E o chestie pe care nu am întâlnit-o prea des, mi-a atras atenţia şi am publicat-o. Un strop de aducere aminte... :)

    RăspundețiȘtergere