Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 13 noiembrie 2012

Surprize! Au fost la Ulrich Felzmann, pe 8 noiembrie

Ultima licitaţie a casei germane a avut, cel puţin la capitolul rezervat pieselor de interes pentru colecţionarii români, câteva surprize destul de interesante. Au fost şi piese bune care au rămas nevândute, dar au fost şi piese ale căror preţuri de adjudecare au depăşit de multe ori preţurile de strigare.


Priviţi acest "zeppelin" cu o faţă deosebit de aspectuoasă. Plicul a avut un preţ de strigare de numai 100 de euro şi s-a adjudecat pentru 160 de euro. Dar frumuseţea piesei nu constă în aspectul ei. Cine a avut ochi să vadă a văzut, cine nu a rămas cu regretele că nu s-a uitat mai bine. Marca uzuală "Londra" de 30 lei este nedantelată! La fel şi perechea de uzuale de 10 lei (care mai mult ca sigur face parte din seria cu filigran PTT, numai ea existând şi nedantelată). Dar mai este ceva. Uzuala de 20 lei portocaliu din centru (rămasă neobliterată) pare a avea filigranul CC, după cum indică dantelura în linie (evidentă la modul cum "calcă" dantelura pe latura inferioară, între marcă şi marginea de coală). Adică este varianta foarte rară a mărcii de 20 lei.
Concluzia: cine a cumpărat piesa, a luat-o convenabil.


Scrisoarea clasică austriacă de mai sus are o francatură de 9 kreuzer (3+6 kreuzer, bicoloră), fiecare marcă fiind obliterată cu câte o superbă ştampilă cu cerc simplu (tip E) GURAHUMORA 2/12. Scrisoarea a fost oferită la 300 euro, fiind însoţită de un certificat semnat de Ferchenbauer (se ştie că expertul austriac nu eliberează certificat pentru orice piesă, pentru cele mai comune semnând doar un "Befund"). În ciuda rarităţii ştampilei, se pare că preţul de strigare nu a fost pe placul amatorilor (ori nu a existat niciun amator pentru această piesă), deoarece a rămas nevândută.


Acest superb bloc de zece mărci de 5 kreuzer din emisiunea 1864, obliterat cu opt ştampile clare DEKENDORF 5/12 a fost oferit la 500 de euro (blocurile aşa de mari sunt foarte rare). Piesa a rămas însă nevândută.


O scrisoare francată cu o pereche verticală de 15 soldi (emisiunea 1863 a Levantului austriac) expediată de la Brăila (oficiul consular austriac) la Viena a fost oferită pentru 150 euro, dar a fost vândută cu 310 auro.


Aceasta este o piesă deosebit de rară: recomandată expediată de la Bârlad (oficiul consular austriac) la Viena, via Iaşi. Piesa poartă pe faţă un unicat de 15 soldi, având pe verso (conform uzanţelor) încă o marcă de 10 soldi (ambele din emisiunea 1864). Piesele provenite de la Bârlad sunt rare, dar în ciuda acestui lucru, ea a "beneficiat" de un preţ de strigare de numai 200 euro. Ei bine, ea s-a vândut pentru 6.000 euro!


O scrisoare cu o francatură similară, expediată tot la Viena, dar de la Bucureşti, a fost oferită la 200 euro, vânzându-se pentru 210 euro.


Iată o altă piesă deosebit de rară, o scrisoare expediată din Galaţi, francată dar cu mărcile neobliterate, ci anulate manual, cu cerneală, "v. Galatz". Scrisoarea a trecut prin Viena, unde a primit ştampilele "mute", iar pe verso are o ştampilă italiană de ambulanţă feroviară Udine-Verona. Scrisoarea a fost oferită cu 250 euro, dar s-a vândut pentru 3.000 euro!

Se înţelege că astfel de piese nu prea pot fi întâlnite pe eBay sau pe Delcampe (decât printr-un accident). Cine năzuieşte la aşa ceva, trebuie să urmărească licitaţiile organizate de casele specializate.

2 comentarii:

  1. Referitor la prima imagine :
    a. Nu ştiu de ce "Pernambuco" a devenit între timp "Recife".
    b. S-au împlinit recent 80 de ani de la această trimitere.Ştampila octogonală precizează că, la 24.10.1932, era cel de-al 9-lea zbor (sau cursă) a dirijabilului ("Luftschiff" ! ) spre America de Sud.Bănuiesc că nemţii aplicau în mod obişnuit asemenea ştampile indicând numărul cursei (astăzi i-am spune numărul... "zborului")...zepelinului.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În fiecare an, "Graf Zeppelin" a avut până în zece zboruri transatlantice (până la producerea nenorocirii). Pentru fiecare zbor, nemţii au confecţionat o ştampilă nouă.
      Articolul de pe Wikipedia este destul de bine documentat, spre deosebire de altele:

      http://en.wikipedia.org/wiki/LZ_127_Graf_Zeppelin

      Schimbarea denumirii unei localităţi nu era ceva prea rar. Precum s-a întâmplat şi la noi în secolul 19, Ştirbei a devenit Călăraşi de exemplu (ca să numesc o localitate mai mare, că la cele mici au fost mult mai multe situaţii de acest fel).
      O seară frumoasă vă doresc!

      Ștergere