Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

vineri, 9 noiembrie 2012

Tehnologii web. Pentru ce dispozitive creăm conţinutul digital?

Toată lumea vorbeşte despre smartphone-uri, despre tablete, readere şi alte gadgeturi. Aproape unul din cinci siteuri de tehnologie descriu cu lux de amănunte caracteristicile hardware ale acestor minuni ale tehnologiei moderne. Cum stăm însă cu partea de software, că ele nu "merg" cu cartofi? Pentru a te bucura din plin de facilităţile pe care le pun la dispoziţie, ai nevoie de conţinut. Cineva trebuie să se mai ocupe şi de ceea ce înseamnă publishing.

(sursa)

Pe paginile firmelor sau pe blogurile româneşti nu prea întâlneşti articole referitoare la noţiunea de publishing. O definiţie este dată de Wikipedia, fiind normală existenţa a încă unui termen mult mai apropiat de tehnologia actuală în plină expansiune, cel de Electronic Publishing, sau ePublishing.

Rândurile de mai jos se adresează în egală măsură editurilor, specialiştilor şi firmelor de tehnologie şi de web design, cât şi particularilor care doresc să îşi facă cunoscute propriile creaţii. Şi de ce nu, chiar şi celor specializaţi în comerţ online.

Care este piaţa de publishing şi de ce ar trebui să ne intereseze?

Compania Quark a sintetizat câteva date statistice referitoare la volumul pieţei internaţionale de publishing. Cred că aceşti indicatori sunt relevanţi:

- în magazinul virtual al Apple erau, în octombrie a.c., 1,5 milioane de cărţi electronice, înregistrându-se 400 de milioane de descărcări;
- în prezent, Amazon UK a ajuns să vândă mai multe cărţi în format electronic decât volume tradiţionale, tipărite;
- posesorii unui reader Kindle au ajuns să cumpere de patru ori mai multe volume în comparaţie cu perioada anterioară achiziţionării dispozitivului (conform Amazon UK, august 2012);
- veniturile editurilor americane încasate din vânzările de cărţi electronice s-au dublat, depăşind în 2011 cifra totală de 2 miliarde de dolari! (conf. BookStats);
- numai în 2011 numărul volumelor publicate în format electronic de către întreprinzătorii individuali (autori - persoane fizice) a crescut cu 50%, atingând 211.000 titluri diferite;

Piaţa tabletelor şi telefoanelor inteligente are şi ea tendinţe promiţătoare:
- în 2016, un miliard de consumatori vor dispune de o tabletă sau de un telefon inteligent (conf. Forrester Research);
- la sfârşitul acestui an, piaţa PC-urilor de tip desktop va înregistra o creştere de 0,7%; în contrast puternic cu aceasta, previziunile Morgan Stanley indică pentru aceeaşi perioadă o creştere de 91,7% a pieţei tabletelor;
- 77% dintre deţinătorii de tablete le folosesc zilnic (conf. Pew Research);
- deţinătorii de tablete îşi utilizează dispozitivul în fiecare săptămână, în medie, 13,9 ore (conf. Online Publishers Association).

InfoWorld (Gartner) aprecia în septembrie 2011 că numărul de descărcări de aplicaţii pentru dispozitivele inteligente va creşte de la 73 miliarde (în 2013) la peste 287 miliarde (în 2016).

Cine beneficiază de această piaţă?

Aplicabilitatea este enormă. Gândiţi-vă numai: învăţământ, marketing, vânzări, comunicare, ştiinţă şi tehnologie, artă şi cultură... Practic nu cred că ar fi vreun domeniu care să nu folosească avantajele enorme ale acestei pieţe.

De aici intervin alte provocări

Vreau să public o lucrare. În ce format să o fac? Ei bine, în prezent sunt utilizate 29 de formate de cărţi electronice. Unele sunt mai răspândite, altele nu. Dar există două formate care sunt compatibile cu majoritatea dispozitivelor. Este vorba de eBook şi de Kindle Format 8 (KF8). Ele sunt compatibile cu Amazon Kindle Reader, Kobo eReader, Blackberry Playbook, Apple's iBooks app (iPhone, iPod Touch
and iPad), Barnes and Noble Nook, Sony Reader (acestea sunt cele mai cunoscute).
Intervine apoi altă întrebare: cum să fac lucrare, ca aplicaţie, sau ca eBook.
Întrebările survin apoi în ordinea firească: cum pot să îmi valorific munca, cum pot să-mi comercializez lucrarea? Ce unelte folosesc pentru crearea versiunii ei electronice? Dar ce costuri intervin? Mă costă sau nu distribuţia? Ce canal este mai bine să aleg? Dar dacă sunt firmă (mare sau mică), cum pot beneficia de publishing şi ce costuri generează această activitate?

Marea problemă: tehnologia folosită

Fiecare producător de dispozitive acceptă sau nu un anumit format. Pentru fiecare format există o sumedenie de pachete software care pot genera conţinut în format compatibil.
Ce fac însă dacă doresc să îmi public lucrarea pe mai multe platforme? S-ar putea să fac munca de mai multe ori, pentru fiecare tip de dispozitiv pentru care doresc publicarea. Este aceasta o soluţie? Ar putea fi, dar costurile şi timpul necesar sunt ridicate.

Nu ar fi mai bine dacă, o dată terminat manuscrisul, aş putea să utilizez aceeaşi sursă pentru generarea tuturor formatelor compatibile cu diversele tipuri de dispozitive? Ba da! Răspunsul este în HTML5.
Chiar şi la nivel enterprise există soluţii puternice, complet automatizate, care permit publicarea simultană a conţinutului bazat pe XML în toate formatele utilizate pe web, dar şi în formatul clasic pentru print.

Pentru această lună, Quark a anunţat lansarea unui update la versiunile sale de QuarkXPress (Desktop şi Server) care va permite utilizatorilor şi editurilor exportul publicaţiilor realizate tradiţional pentru print în cele mai răspândite formate de conţinut digital acceptate de majoritatea dispozitivelor (telefoane inteligente şi tablete), indiferent de platforma pe care funcţionează (iOS sau Android). Pentru că este clar că standardul HTML5 este viitorul.

Vă invit să urmăriţi un webinar pus la dispoziţie de Quark. Pe parcursul celor aproape 50 de minute s-ar putea să găsiţi răspunsul la mai multe întrebări decât v-aţi aştepta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu