Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 24 decembrie 2011

Oficiile poştale din Basarabia, înainte de 1918

Am arătat chiar de la deschiderea blogului care este aria de interes pentru un potenţial catalog specializat. Una dintre ele se referă la mărcile poştale ale Rusiei ţariste care au circulat în Basarabia, precum şi ştampilele utilizate pentru obliterarea lor.

Dacă o eventuală catalogare a mărcilor poştale cu putere de francare pe teritoriul Basarabiei (mărcile imperiale, respectiv mărcile zemstvelor) nu ar ridica probleme deosebite, odată ajunşi la capitolul rezervat ştampilografiei, problemele încep să devină puţin mai complicate.

Am mai arătat în articole precedente care ar fi paşii pentru realizarea acestui obiectiv:
- stabilirea nomenclatorului unităţilor poştale şi perioada lor de funcţionare;
- identificarea şi catalogarea ştampilelor utilizate la fiecare unitate poştală (cu datele cele mai timpurii şi târzii cunoscute);
- evaluarea gradului de raritate a ştampilelor pe fiecare emisiune de mărci poştale.

Dacă pentru perioada prefilatelică există deja un catalog publicat, iar pentru perioada ulterioară (până pe la 1870) mai există informaţii, ei bine - perioada până la 1918 este îndeobşte total necunoscută colecţionarilor din România. Nici bibliografia nu pare a mă ajuta prea mult (în ciuda faptului că dispun de o bibliotecă relativ bine pusă la punct, zic eu). Acesta este motivul pentru care urmăresc şi surse bibliografice alternative, care pot lămuri unele lucruri.

O sursă interesantă o constituie hărţile vechi, deoarece conţin de cele mai multe ori numele oficial al ocalităţilor la data realizării lor (este şi aceasta o problemă de care m-am lovit pe timpul alcătuirii nomenclatorului unităţilor poştale pentru Ardeal şi Banat înainte de 1918 - modificarea numelor localităţilor şi implicit a ştampilelor). Unul din prietenii din online mi-a indicat o hartă detaliată a Basarabiei, publicată în acest atlas:


Harta arată cam aşa:


După cum se poate vedea, cred că sunt indicate pe hartă cam toate localităţile.

A doua sursă pe care am găsit-o este o monografie a Basarabiei, publicată chiar la începutul secolului al XX-lea, la Moscova. Prima dată am început să o răsfoiesc fiind mai degrabă interesat să văd care erau la acea epocă datele statistice luate în calcul de istoricii ruşi ai vremii.


M-am bucurat însă când am dat şi peste o listă a unităţilor poştale şi telegrafice existente în Basarabia la data publicării. Lista arată cam aşa:



Faţă de ce ştiam până acum, cred că este un pas înainte.

PS: Pentru colaboratori, pun la dispoziţie atât harta, cât şi monografia amintită, ambele în format PDF. Vă rog însă (dacă este cineva interesat de ele) să-mi trimiteţi un mail pe adresa de contact din profil, pentru a şti cui să le trimit.

12 comentarii:

  1. Buna ziua.
    Tin o arhiva cu imagini ale vederilor din teritoriile romanesti aflate sub ocupatie straina (inclusiv Basarabia). Pentru Basarabia sunt citeva sute circulate (f. bune pentru studiu).
    Daca credeti ca v-ar fi de folos vi le trimit.

    RăspundețiȘtergere
  2. Angelescu Ion: Bună ziua.
    M-ar interesa doar în măsura în care este vreo imagine cu vreun oficiu postal, sau dacă sunt ilustrate care să poarte vreo ştampilă din Basarabia, anterioră Unirii.
    Vă mulţumesc foarte mult pentru ajutor.

    RăspundețiȘtergere
  3. sînt total paralel cu subiectul, aşa că...primiţi cu colinda?
    http://www.youtube.com/watch?v=zeO77ADiNIA
    sărbători fericite lîngă cei dragi, sărbători pline de fericire, zîmbete şi bucurii!

    RăspundețiȘtergere
  4. Călin: Desigur!
    Îţi mulţumesc tare mult! Îţi doresc şi eu să ai parte de Sărbători minunate, clipe frumoase şi mulţi, mulţi prieteni în jur!

    RăspundețiȘtergere
  5. Si eu tot cu colinda am venit :) Craciun Fericit, Peter!

    RăspundețiȘtergere
  6. Tot la colindat venit-am şi eu
    http://youtu.be/0H8IQLdoG0c
    Sărbători cu bucurie!

    RăspundețiȘtergere
  7. Neuroanchiloza: Mulţumesc frumos! Crăciun fericit!

    RăspundețiȘtergere
  8. Anastasia: Mulţumesc tare mult! Sărbători luminate!

    RăspundețiȘtergere
  9. O temă interesantă și aproape deloc tratată. Sunt convins că vor fi multe necunoscute rezolvate. Spor la lucru!

    RăspundețiȘtergere
  10. Crăciun fericit, Max, ție și alor tăi ! :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Zina: Îţi mulţumesc frumos, la fel îţi doresc!

    RăspundețiȘtergere