V-am "ameninţat" că voi scrie o serie de articole referitoare la preţurile mărcilor poştale şi la factorii care le influenţează.
Fiind la debutul acestei teme, m-am gândit că ar fi mai bine ca, pentru început, să formulez câteva idei generale, pentru a vă deschide apetitul. În funcţie de comentariile pe care le voi primi, îmi voi adapta şi conţinutul articolelor viitoare, pentru a acoperi evetualele întrebări şi nelămuriri sau, dimpotrivă, voi veni cu precizări sau clarificări chiar în cadrul răspunsurilor la comentariile respective.
Colecţionarea probabil că este veche de când lumea. Cel mai mult, colecţionarea a fost influenţată de "moda" epocii, cât şi de posibilităţile materiale ale colecţionarului. Şi natura obiectelor colecţionate a variat mult de-a lungul istoriei. Ceea ce este interesant e că întotdeauna, paralel cu activitatea de colecţionare, a existat şi o "piaţă" a obiectelor de colecţie.
De când e lumea, preţul oricărei tranzacţii a fost puternic influenţat de cerere şi ofertă. Ca să putem răspunde la întrebarea "cum se formează preţul", trebuie să ne uităm la factori care influenţează cele două componente ale oricărei tranzacţii.
Filatelia, ca pasiune şi activitate de colecţionare, a apărut mai târziu faţă de alte domenii. Prima marcă poştală din lume a fost pusă în circulaţie în Anglia, pe 6 mai 1840. La numai câţiva ani distanţă faţă de acest eveniment care a revoluţionat, în felul său, istoria comunicaţiei între oameni, au apărut şi primele persoane interesate în colecţionarea mărcilor poştale. Fiind "trendy", moda s-a răspândit rapid, odată cu creşterea numărului de ţări care au adoptat reformele poştale introduse iniţial în Anglia. Mergând spre cumpăna dintre veacurile 19 şi 20, numărul de mărci poştale emise de administraţiile poştale a crescut aproape geometric, iar tematica şi designul mărcilor a început să se diversifice.
Dacă la începuturi un colecţionar era "croit" pe strângerea tuturor mărcilor poştale puse în circulaţie, odată cu trecerea timpului acest lucru a devenit din ce în ce mai greu de realizat, dacă nu imposibil. Pe de o parte din cauza numărului crescând de mărci şi emisiuni, iar pe de altă parte din cauza fondurilor limitate de care dispuneau colecţionarii. La un interval destul de scurt după apariţia filateliei ca pasiune, colecţionarii au început să-şi dea seama că unele mărci poştale sunt mai rare şi mai greu de găsit decât altele. Aşa au apărut şi primii negustori de mărci poştale, care au realizat destul de repede că pot face un profit din comercializarea acestor mici petice de hârtie.
Iniţial, primii negustori au început să îşi publice liste de preţuri pentru mărcile poştale pe care le aveau în stoc. În acelaşi timp, colecţionarii au descoperit că pot face schimb între ei, oferind surplusurile pentru piesele de care aveau trebuinţă.
Prin anii '60 ai secolului al XIX-lea au apărut şi primele cataloage. Datorită numărului relativ limitat de mărci poştale, editorii acestor lucrări putea ţine destul de uşor o evidenţă atât a mărcilor noi puse în circulaţie, cât şi a preţurilor utilizate de negustori în tranzacţiile comerciale. La puţin timp după aceea au apărut şi primele licitaţii de mărci poştale. Negustorii care dispuneau de fonduri mai mari au început să caute cu precădere mărcile mai rare pentru a le include în stocurile lor, pe care apoi au început să le ofere în cadrul unor licitaţii cu strigare, organizate în mod special pentru colecţionari sau pentru alţi negustori. Ideea era simplă: cel care oferea preţul cel mai bun intra în posesia mărcii sau colecţiei respective. Acest principiu s-a păstrat, în general, până în zilele noastre.
Cu ce se deosebşte filatelia de alte domenii de colecţionare? Această întrebare îşi are rostul ei, deoarece răspunsurile ne pot ghida la desluşirea pe mai departe a mecanismelor cate contribuie la formarea preţului mărcilor pe piaţă. Iată câteva caracteristici:
• obiectul filateliei - mărcile poştale - reprezintă un produs al unei administraţii poştale, pus în directă legătură cu plata/contravaloarea unui serviciu efectuat de acele administraţii pentru transportul corespondenţelor de la expeditor la destinatar;
• faţă de alte domenii de colecţionare (de exemplu colecţionarii de pictură, sau cei de antichităţi), filatelia are avantajul că există întotdeauna un număr finit şi cunoscut precis de mărci poştale (chiar dacă numărul acestora creşte permanent).
Deocamdată mă opresc, pentru că un articol prea lung s-ar putea să vă plictisească. Dacă are cineva vreo întrebare sau sugestie, o poate face în cadrul unui comentariu.
Undeva in zona Salii Palatului mergem in copilarie sa cumpar timbre pentru colectie. Spre rusinea mea nu stiu daca mai exista acolo sediul asociatiei sau ceva de genul asta.
RăspundețiȘtergereCristi: A mai rămas, mi se pare că e cel mai vechi magazin din Bucureşti (care mai funcţionează încă). Era odată şi sediul Asociaţiei din Bucureşti (sub fosta terasă de lângă Telefoane, de la Electrolux mai la vale...), dar acum s-a mutat de acolo, este la intersecţia lui Ştefan cel Mare cu Dorobanţi.
RăspundețiȘtergereAha, multumesc pentru informatie.
RăspundețiȘtergereCristi: Dacă ai nevoie de vreo îndrumare, să-mi spui. S-ar putea să-ţi pot fi de folos.
RăspundețiȘtergereCristi: Plăcerea e a mea!
RăspundețiȘtergereInteresanta expunere introductiva, dati-i inainte, fara teama ca cineva s-ar putea plictisi:)
RăspundețiȘtergereRobert: Acesta este chiar începutul şi, ca orice început, poate părea mai plicticos.
RăspundețiȘtergereSunt convins că pasionaţilor nu li se va părea aşa, dar cred că o mică introducere era necesară, mai ales pentru cei care nu sunt încă atinşi de "microb".
Foarte interesant!Abia astept urmatoarele articole,avand in vedere ca eu cumpar dar si vand ce nu ma intereseaza.Cumpar loturi mai mari,opresc ce ma intereseaza si apoi vand restul.Ce parere aveti despre timbrele chinezesti si de unde preturile¨astronomice¨pentru ele?
RăspundețiȘtergerePictoras va multumeste anticipat pentru demersul inceput..
RăspundețiȘtergereColecţionar: Voi continua. Sunt absolut sigur că sunt informaţii care nu au mai apărut pe nicăieri.
RăspundețiȘtergereCu mărcile chinezeşti treaba nu este prea complicată: în ultimii 15-20 de ani, numărul persoanelor cu bani a crescut considerabil (chinezi aflaţi atât în ţară, cât şi în străinătate), iar numărul colecţionarilor a crescut şi el foarte mult. Oferta pieţei a rămas cantitativ cam aceeaşi. Dezechilibrul născut astfel între cerere şi ofertă a dus inevitabil la creşterea preţurilor.
Pictoraş: Şi eu mulţumesc pentru vizită. Cred că vor urma lucruri interesante...
RăspundețiȘtergereBuna seara turturor .
RăspundețiȘtergereAm sa punctez scurt numai citeva aspecte despre comertul cu marci postale (acesta este un subiect extrem de complex , cu aplicatii practice extrem de interesante , care poate fi dezvoltat pe mii de pagini). Dar pentru asta, trebuie sa stabilim din capul locului ce inseamna "obiect de colectie" ? DEFINITIE :probabil ca obiectul de colectie este "obiectul care la un moment dat (sau chiar de la inceputul existentei lui) se gaseste in spatiu intr-un numar finit si care nu e la indemina oricui ".
COMERT : Inainte de a ajunge la marcile postale trebuie sa spun ca in opinia mea cometul cu obiecte de colectie are cu totul alte reguli decit comertul clasic , as spune chiar opuse .La comertul cu obiecte de colectie aprope ca nu exista termenul de "concurenta" fiecare obiect de colectie fiind mai mult sau mai putin unic in felul lui . De asemenea la comerul cu obiecte de colectie , relatia cantitate-pret (cu cit cumperi mai mult , pretul scade) nu exista . Daca intr-o relatie de comert , conditionarea pretului (mai mic) este data de cantitatea cumparata atunci aveam de aface cu una din urmatoarele 3 situatii: a) vinzatorul propune spre vinzare drept obiecte de colectie ,"neobiecte" de colectie b) vinzatorul nu stie ce vinde , c) autentice obiecte de colectie sunt vindute la timpul si momentul nepotrivit .
VALOAREA : valoarea unui obiect de colectie este data de - "bagaju" sau artistic - nr. finit in care se afla - nr. de tranzactii prin care a trecut - disponibilitatea posesorului si a evntualilor cumparatori de a investi in el sentimente - pozitia sociala(etc.) a unora dintre posesori - abilitatea vinzatorului de al propune spre vinzare in timp si spatiu - etc. etc. etc.
Un obiect de colectie cuprinde (in intregul sau) cel putin doua valori: a)valoarea de piata (comerciala) care semnifica pretul in moneda cu care poate fi preschimbat la un moment dat.
b) valoarea artistica intrinseca , care in cele mai multe cazuri este mult mai mare sau mai mica decit valoarea de piata ( vezi piesele filatelice romanesti cu pret de peste 5000 euro care se comercializeaza la preturi mult sub valoarea lor reala).De aceea consider ca atunci cind vorbim despre "valoare" trebuie neaparat sa specificam la care din valori ne referim.
Valoarea ,in general ,a unui obiect de colectie nu este nici pe departe data de relatia cerere-oferta (care in cele mai multe cazuri functioneaza intr-un spatiu dezechilibrat) , ci de "bagajul" de: artistic + frumos + calitatea informatie continute + raritate + ...
Inchei prin a insista asupra faptului ca atunci cind vorbim despre valoare trebuie neaparat sa specificam la care dintre valori ne referim , altfel risca sa trensformam obiectul de colectie (care se supune altor reguli de evaluare) intr-un simplu obiect de comert clasic.
Angelescu Ion: Mi-aţi luat-o înainte cu multicel..., dar nu-i niciun bai! Mulţumesc mult pentru completarea mai mult decât cuprinzătoare.
RăspundețiȘtergereNu am intenţia de a face sinteza întregului chiar de la început, deoarece din experienţă ştiu că problema nu va fi înţeleasă de cei mai mulţi. Doresc să le iau mai... "pe bucăţele", cu exemple practice, şi treptat, câte una sau două idei într-un articol.
Şi printre specialiştii noştri există multe teorii, care nu coincid întotdeauna. Dar mergând pe exemple concrete, cred că vom ajunge la o concluzie. În plus, cred că s-ar putea ivi comentarii şi întrebări, la care ar trebui ca cei care ne mai pricepem să răspundem cât mai pertinent.
Aici e mult de muncă... :)
Încă o dată mulţumiri.
Aveti dreptate , cred ca abordarea "pe bucatele" este cea mai indicata , astfel vom avea toti de invatat cite ceva .Toate cele bune !
RăspundețiȘtergereAngelescu Ion: Mulţumesc foarte mult încă o dată. O seară cât mai bună!
RăspundețiȘtergereAstept cu nerabdare si continuarea acestui subiect. In incheierea subiectului as vrea sa va pronuntati si pentru viitorul din punct de vedere valoric al timbrelor. Creste valoarea sau scade,etc (merita ca cei noi sa mai investeasca in timbre). Multumesc anticipat si sa nu ma uitati nici cu subiectul "Identificarea falsurilor cu precadere timbrele cu supratipar". Prea multe cerinte.....!
RăspundețiȘtergereO seara linistita va doresc.
yboy: Pe ansamblu, în viitorul mai apropiat nu cred că va scădea preţul mărcilor poştale. Ele continuă să rămână (pe lângă alte obiecte şi/sau resurse) şi unul din mijloacele de tezaurizare la care apelează unii investitori (bineînţeles că aici nu e vorba despre seriile noi puse în vânzare prin magazinele filatelice...).
RăspundețiȘtergereŢin minte şi treaba cu supratiparele. Dar "trage-mă de mânecă" din când în când! :))
yboy... cu destul de mare intarziere... ce am invatat in cei cativa ani de zile e ca cel mai bine sa colectionezi din pasiune. E atat de greu de prezis viitorul (caz China) si in general valoarea marcilor postale s-a dovedit (cu mici exceptii in cazul erorilor, marcilor "speciale") a se devaloriza chiar (un pic sau mai mult) de-a lungul timpului. Asa ca cel mai bine e sa colectionezi din placere si daca la final iasa si un profit cu atat mai bine. Placerea e profitul cel mai frumos.
RăspundețiȘtergereMax, felicitari pentru seria de articole. Desi postez rar (am acces destul de limit la contul meu) nu inseamna ca si citesc rar blogul tau. Ma bucura decizia unor astfel de articole ca, de altfel, intreaga sursa de informatii pe care o pui la dispozitie prin intermediul blogului tau. Multumesc!
RăspundețiȘtergereIonuţ: Şi eu îţi mulţumesc. Stai că seria asta abia a început, partea frumoasă încă nu a apărut...
RăspundețiȘtergereLaudabila idee!...merg, intru citire, spre partile urmatoare.
RăspundețiȘtergereDan: Sper să fie tuturor de ajutor...
RăspundețiȘtergerebuna ziua,nu sunt un colectionar de marci postale,intimplarea face sa posed citeva sute de timbre de la strabunica mea,nu le cunosc valoarea si sincer mi-e cam teama sa ajung cu ele pe la diverse persoane pentru o eventuala evaluare,e posibil sa am ceva piese interesant,dar necunoscindule valoarea sa-mi spuna ca valoreaze aproape nimic,sau e posibil sa fie sincer cu mine(cea ce nu prea cred in ziua de azi.eu as dorii sa le vind ,insa nu prea stiu ce ar trebuii sa fac ?daca aveti vreo sugestie in aceasta ,,problema''v-as fi recunoscatoare.astept raspuns,va multumesc,va doresc succes in tot cea ce faceti.
RăspundețiȘtergereBună ziua,
ȘtergereTrimiteţi un mail pe adresa Federaţiei Filatelice (federatia_filatelica@yahoo.com), precizaţi în mail localitatea de unde sunteţi şi solicitaţi o persoană de contact din partea federaţiei, în localitatea dvs.