Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

miercuri, 5 octombrie 2011

Câteva falsuri

Piesele prezentate în acest articol le-am întâlnit pe eBay, în ultimele zile. Am crezut de cuvinţă să le prezint, pentru că are toată lumea de învăţat.

Lotul din imagine (click pentru mărire) a fost achiziţionat cu 225 dolari, după 17 biduri. Dar are, după părerea mea, mai multe probleme. În primul rând, marca de 5 patale din a doua emisiune cred că este falsă de-a binelea. În plus mai are şi o ştampilă fantezistă, care nu a existat niciodată pe această emisiune. Marca de 40 parale pare autentică (de altfel, cred că ar fi cam singura fără probleme, împreună cu marca de 30 parale Principate de pe rândul al doilea, cea cu ştampila Ploieşti, dar care are margini foarte mici şi este, până la urmă, o piesă nu prea rară). Pentru marca de 6 parale din stânga, de pe primul rând, am dubii, dar nu mă pot pronunţa fără să o am în mână; hârtia ei mi se pare - după culoare - mai groasă decât la originale, dar aceasta este o părere. Marca de 6 parale din dreapta aparţine tirajului 1864, după nuanţa tiparului, marcă ce nu a circulat, în consecinţă ştampila nu poate fi decât falsă. Oricum, nici nu prea eamănă ea cu vreo ştampilă a vremii (ştampila Iaşi Franco are localitatea sus şi cuvântul Franco jos, nu aşa cum se întâlneşte aici.
În concluzie, dacă tragem linie şi adunăm, pe lângă cei 225 de dolari se mai adaugă şi cheltuielile de transport şi expediere şi vedem că suma plătită nu prea merită, dar e treaba cumpărătorului în definitiv pe ce dă banii.

Această piesă de 5 parale este categoric falsă. Se vede şi din avion, şi de pe Lună, şi de unde vreţi voi. Dar cu toate acestea, ea a fost vândută cu 20 de lire sterline, după 11 biduri. Isteaţă afacere!

Această pereche de 40 parale din a doua emisiune este, în opinia mea, o făcătură veritabilă! Chiar am fost întrebat ce părere am despre ea de către doi dintre colegii noştri, dar noroc că mailurile lor le-am deschis după încheierea licitaţiei. Ea s-a vândut totuşi cu 13 dolari, având două biduri.

Piesa aceasta de 5 parale din 1866 este un fals categoric. Elementele desenului diferă aşa de mult faţă de original (inclusiv efigia), că pare mai degrabă o caricatură. Din fericire, ea nu s-a vândut.

Lotul de litografiate de mai sus (click pe imagine pentru mărire) s-a vândut cu 24 dolari după 5 biduri. Mie mi-a atras atenţia piesa de 4 bani 1868 din drepta jos, care este un fals categoric. Celelalte mărci par originale, dar cu excepţia celei de 15 bani 1869 şi a celei de 25 bani 1871, par a fi defecte (margini lipsă sau tăiate). Nu ştiu dacă or mai avea ceva şi pe verso. Dar falsul pentru care am prezentat lotul are câteva caracteristici care sar în ochi: desenul nu prea seamănă deloc cu originalul, efigia are alt profil, textul "Poşta Romana" pare mai înalt decât la originale, iar culoarea, în mod sigur nu este albastru.

Vă dau un sfat referitor la loturile cuprinzând mai multe mărci. Nu vă uitaţi aşa..., global, la ele! Priviţi cu atenţie fiecare marcă în parte (uitaţivă şi după eventuale erori sau varietăţi) şi luaţi-vă aproape o foaie de hârtie şi ceva de scris. Faceţi socoteala pieselor care vi se par bune şi luaţi în calcul preţul pe care credeţi că l-aţi putea obţine pe ele, socotind inclusiv eventualele reduceri care vi s-ar cere de către un potenţial cumpărător. Nu luaţi în calcul mărcile care vi se par false sau care, din ilustraţie, rezultă că sunt deteriorate. Dacă lotul are şi o ilustraţie pentru spatele mărcilor, nu vă sfiiţi să o studiaţi şi pe aceasta şi continuaţi să tăiaţi de pe listă mărcile care vi se par că au defecte şi pe verso. Abia după aceea trageţi linie şi adunaţi, iar rezultatul comparaţi-l cu preţul cerut de vânzător. Dacă diferenţa este prea mare, atunci gândiţi-vă că poate aţi putea renunţa să bidaţi pentru acel lot.

Vă doresc tuturor numai succese (că succesurile i-au revenit altcuiva...).

22 de comentarii:

  1. Tot încerc să mă gândesc ce o fi în mintea acelor oameni...

    RăspundețiȘtergere
  2. Vera: Dacă te gândeşti la cei care au făcut falsurile, răspunsul e simplu: visează bani, cât mai mulţi şi în cât mai scurt timp. Dacă te referi la cumpărători, şi ei visează ceva: pomeni cât mai multe şi cât mai mari... :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Si din cauza asta eu nu ma pot numi filatelist(chiar daca nu imi place).Ce am de partea mea;un an de experienta si multa dorinta,ce nu am de partea mea:nu am o experienta vasta de cativa zeci de ani care sa-mi permita sa ma feresc de falsuri si sa ma pot numi filatelist, nu am suficiente materiale de specialitate din care sa pot invata si nu am suficienti de multi bani prin care sa-mi pot permite orice lucru care are legatura cu studiul meu/aici este problema si eu ma simt prost ori de cate ori facem diferentieri majore,dar am ambitie sa ajung si eu un Max Peter sau un Daniel Marcu sau oricare alt filatelist de seama si nu un simplu adunator de pomeni cat mai mari si cat mai multe...

    RăspundețiȘtergere
  4. Cine e la inceput in filatelie sa deschida bine ochii la informatiile prezentate. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Ionuţ, problema nu se pune aşa! Filatelist se cheamă şi cel care se pricepe, şi cel care nu se pricepe. Noţiunea se referă la ocupaţie, nu la cunoştinţe.
    Ai cumva impresia că eu la 12 sau 16 ani eram mai breaz? M-am fript de multe ori şi m-am îvcăţat minte, am început să caut literatură şi să mă "dau bine" pe lângă cei mai bătrâni.
    Ia spune-mi, de când urmăreşti blogul, de câte ori m-ai întrebat ceva? Nu prea. Sincer să fiu, în afara faptului că te pasionează mărcile africane, nu ştiu nimic.
    Ai un blog, scrie pe el ce nevoi ai, ce literatură cauţi, ce te preocupă, pentru că îţi garantez că vei întâlni şi oameni dispuşi să te ajute!

    RăspundețiȘtergere
  6. Mulţumesc frumos, Cristi! Exact asta discutam acum cu Ionuţ.

    RăspundețiȘtergere
  7. Dilema: Cine a zis ca nu deschide bine ochii la materialele prezentate aici? si aici gasesc doar lucruri generale,nu este pe domeniul meu,oricum supararea mea era alta pe care dvs.Cristi nu ati inteles-o.

    RăspundețiȘtergere
  8. Aveti dreptate, poate sunt eu mai suparat asta seara.Maine sper sa fie mai bine si perceptia sa fie alta(o perceptie normala).Multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ionuţ: Eu chiar nu mi-am propus să te supăr, pentru că pur şi simplu n-am niciun motiv. Te rog să mă crezi că nu prea înţeleg de ce eşti supărat! Referirea mea în comentariul de mai sus, dacă despre asta este vorba cumva, nu este nicidecum la tine. Am eu amicii mei...

    RăspundețiȘtergere
  10. @Max: Tare ma bucur ca reusesti asa de bine sa expui falsurile aflate la vanzare pe net. Admir abnegatia cu care faci lucrul asta, rabdarea si pasiunea de a indruma tinerii colectionari. Explicatia e simpla: cine este capabil sa daruiasca din timpul si pasiunea sa si celor din jur, fara sa ceara nimic in schimb, denota un spirit umanist si-un suflet marinimos. Om bun, te pretuiesc de oriunde m-as afla!

    @yboy: Nu fi trist Ionut, supararea de moment trece si important este ca toate cunostintele pe care ti le insusesti o data, nu ai cum sa le risipesti. Ele reprezinta pietrele de temelie pe care-ti vei cladi, in 2-3 ani, propria cariera de filatelist. Ti-o garantez. Totul e sa-ti placa ce faci si sa pereseverezi in acumularea cator mai multe informatii de specialitate.

    RăspundețiȘtergere
  11. WOW, multumim pentru informatii. De ultimele 6 imi amintesc, ceva in gen aveam si eu, imi amintesc ca erau asa mici si rosiatice.

    RăspundețiȘtergere
  12. Pentru yboy. Pentru ca esti la inceput, cauta sa-ti alegi mentorii cu mare atentie. Nu-i lua pe cuvant de la inceput, chiar daca au bloguri senzationale si pline de informatie (aceasta se poate copia, fura sau pur si simplu inventa). Uneori in spatele lor se ascunde o mare meschinarie. Nu vreau sa te dezamagesc, dar lumea filateliei e plina e sacali. Unii chiar te gratuleaza si te indruma. Ai grije cu "kolector". Eu am experiente neplacute cu el si increderea care i-am acortat-o s-a lasat cu mari daune. Nu te increde in tot ceea ce vezi la suprafata.
    Sunt indivizi pe care altii ii lanseaza n afacere si apoi isi arata adevaratele intentii. Pe Max Peter in schimb, poti sa-l asculti. Are o experienta foarte bogata iar eu personal il cunosc de prin 1973. O viata de om, o viata de scormonit printre timbre si hartoage.

    RăspundețiȘtergere
  13. revenue: Îţi mulţumesc pentru apreciere, dar te rog să îmi permiţi să păstrez oricui dreptul la propria opinie. Te-aş mai ruga să nu mai faci aprecieri de acest gen.

    RăspundețiȘtergere
  14. Va multumesc tuturor pentru sfaturile pe care le-am primit(Max Peter, Daniel Marcu si Ravenue), supararea mea de aseara a venit prin prisma faptului ca m-am simtit un "Cumparator care viseaza pomeni cat mai multe si cat mai mari"asta in necunostinta mea de filatelie.A fost aseara,acum,deja sunt mai filatelist,dupa aceste sfaturi primite.Va multumesc ca existati/lumea filateliei ar fi fost mai saraca fara Romanian Stamp News si Kolector.

    RăspundețiȘtergere
  15. Yboy: Bună dimineaţa!
    Îţi repet, aluzia nu era pentru tine, ci pentru un individ care vrea să cumpere lucruri bune pe nimic, pe care apoi să le revândă la preţuri bune. Asta nu este filatelie ca pasiune, ci comerţ în toată regula.
    Pe colecţionarii adevăraţi îi ajut întotdeauna cu cea mai mare plăcere, fără să le cer nimic în schimb şi fără să am pretenţie de la ei să îmi cumpere mie timbre. Dar pentru cei care vor să facă comerţ, se schimbă treaba. Cine vrea să câştige, trebuie să mai şi muncească pentru bani!
    Sper că înţelegi sensul la care mă refer.

    RăspundețiȘtergere
  16. Ma gandeam ca ai putea lasa un comentariu si acolo pe e-bay , mai ales ca le poti argumenta foarte bine!
    E frustrant sa dai banii pe falsuri indiferent ca e vorba de timbre,parfumuri, haine........
    Sunt sigura ca activitatea ta ii ajuta pe multi. Esti un fel de agent la protectia consumatorului :)
    Sub acoperire :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Am inteles exact sensul, doar ca in aceasta postare era vorba despre falsuri si cum sa ne ferim de ele sau cum sa le cumparam la un pret bun.Problema este ca pacaliti pot fi si aceasta categorie de cumparatori(categoria mea,care este la inceput si face greseli)nu doar cei cu pomenile.Eu lucrul asta am vrut sa-l scot in evidenta, dar se pare ca nu m-am facut pe deplin inteles! imi cer scuze ptr deranjul creat,asta este ultimul comentariu la aceasta postare, nu vreau sa tulbur nici un ocean...

    RăspundețiȘtergere
  18. hapi2233: Din păcate, pe eBay nu se pot face comentarii ca pe un blog. Ce bine ar fi! Dar aşa ceva nu prea le-ar conveni administratorilor portalului. Singurul sistem oarecum asemănător este cel al feedback-ului, dar care se poate face exclusiv între vânzător şi cumpărător.
    Acum, problema este că în marea majoritate a cazurilor, cei care vând au şi falsuri datorită neştiinţei, nu din rea voinţă.
    Cu parfumurile şi hainele este altă treabă. eBay a fost deja acţionată de mai multe ori în justiţie (în SUA) de către producători sau deţinători de mărci, pe motiv că permite comercializarea contrafacerilor şi produce în acest fel pierderi companiilor respective. Plus pierderi de imagine.
    Ori, la timbre, aşa ceva nu prea există. Dacă cumpărătorul nu are cunoştinţele minime necesare să se ferească de falsuri, atunci se poate păcăli relativ uşor. Ei, tocmai pe felia asta încerc eu să îi ajut pe colecţionarii de bună credinţă.

    RăspundețiȘtergere
  19. yboy: Te rog să nu îţi faci probleme. Pe blogul meu vreau ca orice opinie să poată fi exprimată liber, indiferent din partea cui ar veni.
    Iar dacă simt că cineva sare calul, nu am nicio remuşcare să şterg comentariul cu pricina. În câteva cazuri am banat şi câteva adrese IP ale celor care au comentat cu rea intenţie.

    Legat de cealaltă problemă: de cele mai multe ori eu nu ştiu ce nu ştiţi voi, colecţionarii, iar dacă nici nu întrebaţi la obiect, această neştiinţă a mea se menţine.
    Sincer îţi spun că de mai multe ori am scris articole plecate de la întrebări ale cuiva. Şi voi mai face acest lucru, în măsura în care mi se va solicita.
    Nu are importanţă nivelul subiectului în cauză. Eu însumi sunt de părere că dacă nu îmi asum neştiinţa legată de ceva, nu pot învăţa despre acel domeniu. Adică, mai direct, ruşinea nu îşi are locul aici, că nimeni nu a fost născut gata învăţat...

    RăspundețiȘtergere
  20. yboy, nu m-am referit la tine personal, ci in general la cei care sunt la inceput de drum. :)

    RăspundețiȘtergere