Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 10 octombrie 2011

Am o întrebare pentru colecţionari...

Cred că aţi observat că începând de ceva vreme, articolele pe care le public au început să fie puţin mai diversificate şi nu se mai referă strict la studiul tradiţional şi istoria poştală.

Am crezul de cuviinţă că este bine să fac acest lucru, împărţind articolele în două categorii principale:
• pe de o parte articolele tradiţionale, cu care am şi început blogul;
• pe de altă parte, o serie de articole care nu se referă strict la aceste subiecte, dar pe care le-am făcut cu scopul de a face puţină propagandă în beneficiul filateliei şi al cartofiliei, în general.

Mai sunt unele articole, grupate în principal sub eticheta "Magazin", dar pe care eu le consider complementare şi necesare pentru orice blog (vă rog să realizaţi că vizitatorii interesaţi de astfel de subiecte sunt mult mai numeroşi decât cei interesaţi de filatelia tradiţională şi istoria poştală - aceasta este realitatea, suntem destul de puţini). Ori, un număr mai mare de vizitatori poate să însemne, foarte bine, şi un număr mai mare de potenţiali colecţionari, cărora astfel de subiecte le pot deschide apetitul pentru această pasiune frumoasă.

Care este de fapt întrebarea mea: aş dori să ştiu în ce măsură v-ar interesa o serie de articole pe care eu le-aş încadra într-un capitol distinct, şi acela pe care l-aş denumi "cercetare fundamentală". Să nu vă gândiţi la cine ştie ce erori şi varietăţi, pentru că nu despre asta este vorba.
Când spun "cercetare fundamentală" mă refer la altceva. Iată câteva idei generale:

- tehnica imprimării mărcilor poştale (din această temă am publicat deja un articol mai demult, dar reacţiile foarte slabe m-au făcut să-l "ţin în rezervă", deocamdată;
- probleme privind piaţa şi modul de formare a preţurilor în filatelie;
- factori de care depinde valoarea unei piese filatelice;
- definirea unor termeni şi concepte privind catalogarea - este vorba de aspecte metodologice folosite în clasificarea şi modul de acordare a cotelor de către diversele cataloage publicate prin lumea largă.

Aştept opinii! După cum aştept în egală măsură şi orice... "minge ridicată la fileu", adică propuneri de teme pe care le-aţi vrea abordate. Cu o precizare: nu voi face semnalări de emisiuni noi sau articole despre filatelie tematică şi maximafilie. Pentru aşa ceva, există destule site-uri, bloguri şi publicaţii.

Vă aştept comentariile!


UPDATE - O explicaţie pentru Robert

Pentru verificarea punctelor de rastru, eu folosesc un scanner (scanez la rezoluţie mai mare - în acest caz am scanat la 2.400 dpi, fără a avea niciun filtru activat. Am utilizat setări manuale (din experienţă, pot spune că pentru scopul nostru, setările implicite ale scannerului, respectiv utilizarea unui scanner mai vechi de 2 ani nu prea ajută).


Eu folosesc un scanner CanoScan LIDE 700F de la Cannon, care îmi acoperă necesităţile. După cum se vede în captură, nu sunt pe "Auto Scan Mode", iar la "Image Settings" totul este OFF sau NONE (cu excepţia Auto Tone, care nu contează în acest caz). Interfaţa driverului scannerului poate varia, în funcţie de producător şi model, dar ideea este cam aceasta.

Este bine ca eventuala focalizare a imaginii, după scanare, să se facă într-un soft performant. Eu folosesc Adobe Photoshop, iar pentru focalizare (de fapt "Sharpening") apelez la comanda Filter > Sharpen > Unsharp Mask. În caseta de dialog a filtrului, folosesc următoarele setări:


- Amount: 100%;
- Radius: 1 la 2 pixeli (caseta Preview fiind bifată, se vede în fereastra casetei de dialog efectul);
- Threshold: 0 levels.

Pentru experiment, nu am avut la îndemână o marcă rusească imprimată în heşiogravură, dar am folosit mărci româneşti actuale (sunt ele imprimate în offset, dar ideea este aceeaşi). Mărcile scanate arată cam aşa:


Iar detaliul, după prelucrare cu Unsharp Mask, arată cam aşa (click pe imagine pentru mărire):


Şi la offset, şi la heliogravură (numai dacă este aşa-numita "Rastertiefdruck") desenul este alcătuit din puncte. Forma punctului dă denumirea varietăţii.
Cam asta este. Dacă nu este satisfăcător răspunsul, rog observaţiile necesare.

32 de comentarii:

  1. Buna ziua.Eu unul voi fi foarte interesat,oricum citesc toate articolele tale(mult mai interesante,dupa opinia mea,decat cele dintr-un ziar de 2 lei,si nu ma refer la pret).

    RăspundețiȘtergere
  2. Colecţionar: Mulţumesc foarte mult pentru reacţie.

    RăspundețiȘtergere
  3. pare interesant mai ales pentru noi incepatorii...in alta ordine de idei daca aveti timp si vi se pare distractiv va invit la lunea roz:)

    RăspundețiȘtergere
  4. karma police: Îţi mulţumesc foarte mult pentru invitaţie, dar parcă nu prea se potriveşte tema pentru mine, cu blogul meu de nişă.

    RăspundețiȘtergere
  5. interesant, oricum sunt ochi si urechi de cand am descoperit blogul , sincer eu as dori sa gasesc mai multa literatura filatelica online in limba romana pentru a putea acapara mai multa informatie necesara noua incepatorilor sau initiative din partea marilor colectionar de a initia concursuri in scopul atragerii tinerilor catre aceasta pasiune sau de a ne ajuta cu scanurile unor carti care nu se mai gasesc la ora actuala studiu , cercetare , contra unor sume modice

    RăspundețiȘtergere
  6. Romeo: Aşa ceva nu prea este posibil, deoarece există o lege a drepturilor de autor. Dar literatura românească este destul de limitată cantitativ, iar cele mai bune lucrări se mai pot găsi încă şi nu costă o avere. Probabil că Braşovul vă este ceva mai aproape decât Bucureştiul, în noiembrie este din nou târg şi puteţi găsi acolo literatură pe alese.
    Cât despre concursuri pentru copii, să mă iertaţi, dar nu mi-am propus acest lucru pentru blog. Asta este treaba cercurilor şi cluburilor filatelice. Copiii, chiar şi cei mai măricei, nu prea urmăresc pe net aşa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  7. Max, ce sa-ti spun...eu uitasem ca am vreo doua clasoare pana nu am intrat pe blogul tau...si sunt primele lucruri pe care mi le voi lua cand voi ajunge pe la casa parinteasca...
    De cand am intrat, citesc fiecare articol de-al tau...dar nu sunt in masura sa formez o opinie pertinenta pe tema abordata de tine. Apreciez maxim ceea ce faci si cum o faci si incerc sa mai "fur" cate ceva de pe la tine :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Gânguritu: Uite că mă bucur sincer!
    Chiar te rog ca atunci când ai vreo întrebare să o pui fără frică, pentru că sunt în măsură să îţi dau un răspuns pertinent. Despre aproape orice legat de timbre, zic eu.
    Poţi folosi şi adresa de mail pe care o am la profil. Sunt destui colecţionari care îmi pun întrebări în acest fel şi nu este nicio supărare!

    RăspundețiȘtergere
  9. Orice tema filatelica a-ti aborda este binevenita.
    Ma intereseaza, indeosebi, modul de formare a preturilor si de ce, pt. unele piese, exista diferente semnificative de cota in diverse cataloage. Am sa exemplific cu o serie pe care o posed in conditie MNH, guma originala, cotele urmatoare fiind pt. marci in aceeasi conditie: Michel #82-98 - 150 euro, Scott - 650$ si 3 cataloage rusesti: Liapin - 240 euro, Soloviev - 12000 ruble (ca. 400$), Zagorski - 30000 ruble (ca. 1000$). Recent, la o licitatie a casei Cherrystone, s-a vandut cu 550 $, desi marca de 2 ruble (valoarea pricipala a seriei avea sarniera). Pe eBay, ultima serie completa fara sarniera (cu vreo 3 luni in urma)a realizat 330$. Plecand de la acestea, cum pot stabili valoarea seriei in cadrul colectiei mele?

    RăspundețiȘtergere
  10. Robert: Asta este o problemă de care eu m-am lovit de nenumărate ori. Tocmai din acest motiv am şi menţionat subiectul în cadrul articolului.
    Sunt foarte mulţi dintre noi care au impresia că preţul (dacă există cataloage) trebuie să fie unul fix, ori tocmai aici este "şmecheria": aproape niciodată acelaşi lucru nu se vinde de două ori cu acelaşi preţ. Tocmai din acest motiv, colecţionarii ar avea nevoie de nişte îndrumări, dar asemenea sfaturi lipsesc cu desăvârşire din literatură. Iar cei care ştiu despre ce este vorba, nu prea sunt încântaţi să vorbească despre aşa ceva, tocmai pentru că este vorba despre bani.
    Am notat-o şi îţi mulţumesc foarte mult pentru intervenţie.

    RăspundețiȘtergere
  11. Nu am precizat, seria este din Rusia imperiala

    RăspundețiȘtergere
  12. Robert: Nu sunt străin de Rusia, mai strâng şi eu şi mi-a picat repede fisa, după numerele de catalog. :))
    Dacă nu mă înşel (nu am niciun catalog la mine, pentru că sunt la birou), este vorba de comemorativele Romanov din 1913.

    RăspundețiȘtergere
  13. Orice scrii este bine scris si bine citit, vorbesc de articolele filatelice! Cui nu-i place, nu se uită. Pe mine propunerea ta mă încântă. Însă tu decizi ce să scrii şi doar dacă o faci cu plăcere. Am avut reacţii negative la blogul meu referitoare la tematica filatelică, dece nu scriu mai bine o epopee dacică. Eu asta şi fac, dar cu Vasilca, Dom Camion şi Vulpi5! Nu prea cred că asta ar fi o epopee! Mai curând aventurile filatelice printre C.M.T.-uri! Cel mai bine este să scrii despre ce te interesează şi ce îţi place, atunci iese şi bine şi se găsesc şi "muşterii" cărora să le li se deschidă pipota. Nu cred că trebuie să te iei după dorinţele altora. Aştept cu plăcere orice articol filatelic. Multă sănătate să avem cu toţii!

    RăspundețiȘtergere
  14. Cornelius Ionescu: Vorba asta îmi merge chiar la suflet. N-am nimic de zis!
    Doamne Ajută!

    RăspundețiȘtergere
  15. Intr-adevar, seria de 17 valori Dinastia Romanovilor

    RăspundețiȘtergere
  16. Robert: Înseamnă că mă mai ajută memoria, stau liniştit în privinţa Alzheimer-ului... :))

    RăspundețiȘtergere
  17. Robert: Mulţumesc frumos, mă străduiesc!

    RăspundețiȘtergere
  18. Nu cred ca va straduiti, ci vine de la sine datorita spiritualitatii dvs.

    RăspundețiȘtergere
  19. Robert: Mulţumesc frumos pentru apreciere! :))

    RăspundețiȘtergere
  20. Va multumesc, la randu-mi, pt. articolele dvs., se simte ca o faceti cu pasiune si ma simt, de asemenea, pasionat.
    Pt. ca am atins subiectul Rusia si sunteti familiarizat cu el, cunoasteti, probabil, ca exista numeroase pozitii cu varietati de rastru.
    Stiti care este cea mai simpla si eficienta modalitate de deosebire a acestora? Am incercat sa le maresc, pur si simplu, dar "to much pixelation"

    RăspundețiȘtergere
  21. Robert: Deşi strâng numai perioada imperială, cred că ştiu despre ce este vorba, aceste varietăţi apar la emisiuni mai târzii (mi se pare că sunt chiar unele şi după WW II).
    Ca să nu vorbesc prostii, ar trebui întâi să mă uit prin ceva cataloage ruseşti. Volumele specializate ale lui Soloviov cred că au ceva informaţii, dacă mai ţin eu bine minte.
    Revin mai pe seară cu un răspuns.

    Aaa... dacă este vorba cumva despre romburile de lac la emisiunile de după 1910, acolo este altceva!

    RăspundețiȘtergere
  22. Nu, nu la "rautenfoermige kreideaufdruck" sau "lozenges of varnish" m-am referit, ci la cele 3 tipuri de "pixeli"- romburi orizontale, romburi verticale si cvadrat - care formeaza desenul unei marci. Acestea, asa cum spuneti, nu se regasesc la Imperiala, apar mai tarziu, char si dupa WW II, iar nedumerirea mea este legata de cum le-as putea vedea. Cu lupa nu am reusit, nu mareste indeajuns, pe calc le-am marit dar nu se distinge din cauza imaginii prea difuze, poate un microscop, ceva:).
    Unele dintre ele au si anumite particularitati dupa care pot fi deosebite (ex. Michel #811 A, este listata doar in Russland Spezial, ca majoritatea varietatilor de acest gen), dar la cele mai multe trebuie sa descoperi pozitia romburilor. Varietatile de raster au cote mari, cu mult peste cele ale marcilor cu raster comun si am sa va dau un exemplu: Michel #701 cu varietate de rastru, cota Liapin 30 euro pt. raster vertical, 1000 euro raster orizontal, vanduta cu 1100 dolari pe eBay.

    RăspundețiȘtergere
  23. Robert: Deci am avut dreptate, sunt cele mai târzii. Fac imediat un update la articol, cu ilustraţii însoţite de explicaţiile necesare.

    RăspundețiȘtergere
  24. Va multumesc frumos pt. update, am sa urmez pasii indicati de dvs. Desi metoda cu scanarea la o rezolutie mai mare am incercat-o, setarile nu au fost cele mai bune. In plus, am un Lexmark depasit dar voi incerca sa remediez situatia. Cu multa stima, d-le Max

    RăspundețiȘtergere
  25. Va urmaresc in tacere dar cu admiratie de cand ati lansat blogul. Subscriu total celor spuse de domnul Cornelius Ionescu. Scrieti ce va place intrucat o faceti foarte bine.
    Narcis Romedea.

    RăspundețiȘtergere
  26. Narcis Romedea: Vă mulţumesc frumos pentru apreciere!

    RăspundețiȘtergere
  27. Buna seara.
    Suntem f. interesati de articolele propuse:
    - tehnica imprimării mărcilor poştale
    - probleme privind piaţa şi modul de formare a preţurilor în filatelie;
    - factori de care depinde valoarea unei piese filatelice
    - definirea unor termeni şi concepte privind catalogarea , la care pentru ultimile 3 vom comenta pe marginea materialului. Toate cele bune !

    RăspundețiȘtergere
  28. Angelescu Ion: Mulţumesc foarte mult!
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  29. Iti foarte multumesc pentru deschiderea de care imi dai dovada :D
    Acum stii ca sunt nerabdator sa ajung pe la a parintilor casa, dar na...momentan inca nu e "vreme" :D

    RăspundețiȘtergere
  30. Gânguritu: Vin toate la timpul lor... :)

    RăspundețiȘtergere