Episoadele anterioare pot fi citite aici: episodul 1, episodul 2, episodul 3, episodul 4.
Un exemplu de planşe cu tipuri, dar şi cu erori
Cred că cel mai bun exemplu pentru discuţia noastră îl constituie planşele utilizate la mărcile de 5 bani "Spic de grâu" cu filigran PR (albastru - culoarea iniţială, precum şi verde-smarald - culoarea UPU).
Marca de 5 bani albastru a fost imprimată cu cel puţin două planşe diferite, care se diferenţiază în principal prin tipurile de clişeu pe care le conţine fiecare, precum şi prin distanţa între clişee.
Prima planşă a fost utilizată la imprimarea mărcilor din tirajele puse în circulaţie între 1894-1898. Ele conţin cunoscutele tipuri I şi II, care de fapt nu sunt două, ci trei tipuri. Planşa se caracterizează printr-o aliniere cel mai adesea defectuoasă a clişeelor, care sunt dispuse la o distanţă de 2,75-3,25 mm unul de celălalt.
Tipurile planşei I au caracteristice următoarele (prescurtat, pentru a putea fi reţinute mai uşor):
- tipul Ia - coloana din stânga este umbrită, cadrul inferior este drept;
- tipul Ib - coloana din stânga este umbrită, cadrul inferior este curbat în sus spre colţul drept;
- tipul II - coloana din stânga este neumbrită, cadrul inferior ca la tipul Ib.
Exemplul 1 (click pentru mărire). Ştraif de cinci din tirajul 1895, PR mare pe hârtie gălbuie, lucioasă. De la stânga la dreapta, ordinea tipurilor este Ia-II-Ia-Ia-Ia. Chiar dacă există tipuri diferite, există şi erori (după definiţia dată de Sergiu Găbureac), respectiv defecte tipice de clişeu (după definiţia mea - fiţi pe pace, nu ne certăm! :D).
Prima marcă din stânga are o frumoasă zgârietură a clişeului în partea inferioară, sub BANI şi peste cartuşul valorii.
Marca a 2-a are un lumen alb peste litera N din ROMANIA. Această varietate de clişeu nu poate apărea decât la tipul II, nu şi la tipurile Ia şi Ib, şi numai la clişeele din tipul II aparţinând planşei 1 (revenim cu explicaţiile mai târziu).
Exemplul 2 (click pentru mărire). Bloc neregulat de şapte mărci din acelaşi tiraj. Toate mărcile sunt tip Ia, cu excepţia primei mărci de pe rândul de jos, care este tip II.
Marca tipul II are un defect tipic, un "apostrof" în faţa cifrei valorii nominale.
Marca din dreapta are în partea inferioară o zgârietură oblică peste cifra valorii oarecum asemănătoare cu cea de mai sus, dar mai are o altă zgârietură oblică sub cel de-al doilea A din ROMANIA.
Exemplul 3 (click pentru mărire). Bloc de opt mărci din acelaşi tiraj. Aici puteţi vedea pentru prima dată tipul Ib, la marca a patra de pe primul rând. Componenţa tipurilor este:
Ia - Ia - Ia - Ib
Ia - Ia - II - Ia
Marca tip II are o frumoasă varietate tipică de clişeu, colţul drept superior lipsă.
Exemplul 4 (click pentru mărire): bloc de 12 mărci, acelaşi tiraj. Componenţa pe tipuri este următoarea:
Ia - Ia - II - Ia - Ia - Ia
Ia - Ia - Ia - Ia - Ia - Ia
Prima marcă de pe primul rând are un spaţiu tipografic clar vizibil în colţul stâng inferior.
A doua marcă are şi ea un spaţiu tipografic, de această dată în colţul drept inferior.
A treia marcă (tipul II) este clar descentrată faţă de celelalte mărci de pe rând/coloană şi prezintă "apostroful" în faţa cifrei valorii nominale.
Exemplul 5. Combinaţie mai rară de la planşa 1: Pereche tip Ib+Ib la tirajul din decembrie 1896 (PR mijlociu pe hârtie groasă, netedă, cartonată). Ambele mărci au defecte de clişeu (tipice în ambele cazuri).
Marca din stânga are un defect major la colţul drept superior.
Marca din dreapta are cadrul vertical drept deteriorat şi o deteriorare majoră a clişeului care afectează cifra valorii, ovalul cartuşului valorii şi litera B din BANI.
Exemplul 6: cea mai rară combinaţie de la planşa 1, perechea tip II+II (reţineţi că ambele clişee au cadrul inferior curbat spre colţul drept, aceasta este caracteristica planşei 1). Este interesantă alinierea defectuoasă a clişeelor.
Ca supliment, puteţi vedea defectul de clişeu (sau eroarea, cum o denumeşte prietenul şi colegul nostru Sergiu Găbureac) de la exemplul 3 de mai sus (unicat obliterat şi pe scrisoare recomandată externă).
Buuun... Să trecem acum la planşa 2 a aceleiaşi mărci.
Planşa a început să fie utilizată în a doua jumătate a anului 1897, pe timpul imprimării tirajului cu filigran PR mare, pe hârtie albă, poroasă, de grosime variabilă.
Planşa are în componenţă numai clişee din tipul II, dar atenţie! Tipul II al planşei 2 nu corespunde cu tipul II al panşei 1, deoarece are întotdeauna cadrul inferior drept pe toată lungimea, fără curbura întâlnită la planşa 1.
Distanţa dintre clişee (care sunt mult mai regulat aşezate, cu o aliniere mai bună) este mai mică decât la planşa 1: variază între 2,25 şi 2,50-2,60 mm.
Aceasta este planşa la care s-au descoperit în noiembrie 1897 colile cu eroarea de culoare de 25 bani albastru.
Aceeaşi planşă a fost ulterior utilizată la imprimarea tirajelor în verde cu filigran PR mare şi întors, pe diferite hârtii, a mărcii de 5 bani verde cu filigran "stema mare" şi a primelor tiraje din marca de 5 bani fără filigran.
Necesitatea corelării datelor şi informaţiilor
Se ştie că în 1896 mărcile ci filigran PR de 5 bani albastru, 10 bani verde deschis şi 25 bani violet au fost supratipărite cu valori în parale/piaştri, pentru utilizare la oficiul poştal român din Constantinopol.
Prin licitaţii apar relativ frecvent mărcile supratipărite. Ei bine, la seria de faţă, marca de 5 bani şi cea de 25 bani au, amândouă, supratiparele falsificate, deoarece mărcile aparţin unor planşe care au început să fie utilizate după închiderea oficiului din Constantinopol (SIC!). Nu dezvolt şi caracteristicile planşei la valoarea de 25 bani (nu acesta este scopul articolului), dar la cea de 5 bani este evident faptul că aparţine planşei 2.
Aşadar, iată cum tipurile şi erorile de tipar (treacă de la mine, de fapt sunt defecte tipice de clişeu apărute DUPĂ ce forma de tipar a fost confecţionată) ne complică viaţa. Bineînţeles, dacă ne mai şi implicăm.
Vom continua într-un episod viitor.
© 2012. Preluarea prezentului articol (textul, imaginile sau ambele) se poate face numai pe baza unui acord scris.
Felicitari . A meritat asteptarea . "Spicul" este o emisiune vasta pentru studiu, poate cea mai complexa din tot ce s-a emis . Exemplele sunt bine venite . Asteptam episodul 6 ( cine stie, poate ne aplecam cu exemple si la " Vulturi " ) . Toate cele bune .
RăspundețiȘtergereMulţumesc!
ȘtergereAcesta-i doar începutul. Urmează nişte concluzii, plus multe alte exemple.
Salve Max !
RăspundețiȘtergereCat de curand voi face o prezentare publica a Colectiei Boehm. As vrea sa listez aceasta serie de articole si sa o pun la dispozitia vizitatorilor alaturi de sudiul asupra Spicului de grau. Voi avea si posibilitatea de a prezenta activitatea filatelica internautica din tara noastra.
Va rog mult dati-mi un raspuns in acest sens.
Cu respect , Andrei Avram , Vatra Dornei
Ar trebui să discutăm înainte, Andrei.
ȘtergereArticolele sunt purtătoare de drepturi de autor, dar nu vreau bani pentru publicare, ci respectarea anumitor condiţii de prezentare, asupra cărora ar trebui să nu punem de acord dinainte.
Salve Max !
RăspundețiȘtergereAccept orice conditie !
Vorbim, nu-i nicio problemă.
ȘtergereSalutare Max,
RăspundețiȘtergereDupa citirea articolului am mers direct la clasorul cu "Spic" pe care il achizitionasem acum vre-un an. Este pentru prima data cand le-am studiat cu atentie pe fiecare (nu multe la numar). Piesele prezentate sunt superbe, imi place in deosebi defectul de cliseu al coltului dreapta sus al marcii albastre, extrem de spectaculos!Oare cate marci ce poarta acest defect or mai fi existand? S-a folosit oare acest cliseu defect si la tiparirea marcii verzui?
Multumiri pentru articol!
Cu deosebita stima,
Remus
Mea culpa Max,
RăspundețiȘtergereAm intrebat o prostie!
Ma gandeam ca atunci cand a fost constituita plansa 2 s-ar fi folosit si clisee din plansa 1. Confuzia se naste din faptul ca nu prea inteleg bine treaba cu plansa si cliseul. Am incercat sa caut pe net poze cu planse/clisee dar nu prea am reusit sa elucidez misterul.
Multumesc!
Hai să-ţi explic mai pe înţeles.
ȘtergereGândeşte-te la o pungă cu caramele. Din acelea pătrate. Verşi punga pe o masă şi începi să le aranjezi lipite una lângă cealaltă. Sub forma unui dreptunghi mai mare. Să zicem că pui 10 pe un rând şi faci 15 rânduri. După ce ai terminat, iei patru rigle şi le aşezi pe fiecare latură a dreptunghiului şi le fixezi cumva una de cealaltă.
Fiecare caramea reprezintă un clişeu, iar tot ansamblul reprezintă planşa de tipar.
Când te-ai săturat de formaţiunea făcută, dai totul la o parte şi repeţi toată treaba cu o altă pungă cu caramele.
Asta se cheamă că ai realizat o planşă nouă.
:))