Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 1 iulie 2012

Alte falsuri, care chiar s-au vândut!

Pe eBay continuă să fie postate falsuri ale unor mărci rare româneşti, care atrag totuşi amatorii mai puţin pricepuţi şi care nu prea dau dovadă de discernământ în efectuarea achiziţiilor (dar e treaba lor până la urmă, ca şi banii pe care îi aruncă).

ID-ul tessandrewco din Marea Britanie a oferit două Capete de bour, unul de 54 parale din prima emisiune, celălalt din a doua emisiune, de 40 parale.

Ambele "piese" au fost ilustrate cât se poate de prost, dimensiunile imaginilor sunt mici şi arată clar o "înceţoşare" voită (cred că nu mai există de vreo 15 ani pe piaţă un scanner care să fie capabil să "scoată" asemenea bitmap-uri). În ciuda faptului că vânzătorul a oferit piesele fără garanţie (menţionând că "lasă la decizia cumpărătorilor" încadrarea pieselor), treaba cu blurarea imaginilor ar fi trebuit să pună în gardă eventualii doritori (fără să mai spun că este de-a dreptul o lipsă de eleganţă din partea vânzătorului, ca să mă exprim mai academic). Prima piesă a fost vândută cu 27 de lire sterline (8 biduri), în timp ce a doua a realizat (chiar dacă este doar o "caricatură" - îmi ştiţi vorba) 23 de lire sterline (după 15 biduri).

Ajungem la un lot interesant, care se pare că a sucit minţile mai multor amatori (pentru mine este clar că sunt amatori la propriu, dacă s-au "aruncat" în asemenea hal la făcăturile de mai jos - click pe imagine pentru mărire).

Este vorba de un lot de 22 de piese, toate falsuri integrale (pentru cei cu ochiul format cât de cât, este evident acest lucru). Nu ştiu la ce s-au uitat amatorii, dar există ştampile identice, care au aceeaşi dată (acest lucru ar fi trebuit să sară în ochi): de exemplu ştampila "Caracal" la marca a 4-a de pe rândul 1, prima marcă de pe rândul doi şi a doua marcă de pe rândul 4. Sau ştampila "Bucuresci" care se vede pe ultimile mărci de pe rândurile 1, 3 şi 4. Mă rog, cine nu cască ochii, cască punga! Şi câştigătorul a căscat-o destul de bine, plătind (cu tot cu taxe) 205 dolari, "învingând" alte 37 de biduri! Un alt lucru care ar fi trebuit să sară în ochi este frumuseţea lotului. Ţineţi minte că tot ceea ce este prea frumos s-ar putea să aibă probleme, aşa că măriţi vigilenţa, că nu vă costă bani decât dacă nu o măriţi...
Lotul a fost oferit tot de un vânzător din Marea Britanie, este vorba de ID-ul erbog_uk. Este unul din vânzătorii care oferă constant piese româneşti, vânând mereu tot felul de varietăţi culese din marfa ieftină, de duzină. Primul semnal de alarmă pe care l-am avut (văzând lotul): acest vânzător a stat întotdeauna prost cu ofertele la perioada clasică, ceea ce semnifică faptul că nu i-au prea fost accesibile astfel de piese (sau, mă rog, a evitat să ofere aşa ceva). Un lucru este cert însă pentru mine (acesta a fost şi motivul pentru care i-am dat ID-ul): chiar dacă lotul a fost oferit la un preţ de plecare modest, a dovedit (din nou mă exprim mai academic) lipsă de eleganţă prin omisiunea cuvântului "fals" din descrierea lotului. Iar eu sunt convins că ştia despre ce este vorba, plecând de la preocuparea lui pentru mărcile româneşti.

Un alt fals al unei mărci deosebit de rare a fost oferit de un vânzător american, căruia nu-i dau ID-ul, deoarece sunt convins că nu se pricepe la această emisiune. Mizez în acelaşi timp şi în buna lui credinţă, deoarece preţul de plecare a fost unul nesemnificativ, iar în descriere a specificat clar că nu oferă niciun fel de garanţie pentru originalitatea piesei. În ciuda acestui lucru, falsul a fost vândut cu 31 dolari, după 11 biduri.

Cred că ştiţi zicala; Dumnezeu îţi dă, dar nu-ţi bagă şi în traistă!

13 comentarii:

  1. Hmmmm, frumos lotul de "litografiate"...Daca nu sarea de 30 de verzisori l-as fi cumparat cu placere. Sa fie oare vorba despre falsurile Fournier?
    Ar fi interesant de stiut cand si cum au fost facute...
    Multumiri ptr articol Max!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Într-un articol mai vechi am prezentat paginile cu România dintr-unul din albumele realizate de elveţieni cu falsurile Fournier. Poţi face comparaţia, după ce găseşti articolul (dă-i o căutare pe caseta din dreapta, la "faceţi căutări pe acest blog" - îţi dădeam linkul, dar nici eu nu mai ştiu când am scris articolul).

      Ștergere
    2. Multumesc Max,
      Citisem articolulu cu ceva timp in urma si evident mi-am permis sa descarc si catalogul. Am cautat folderul in care-l salvasem, la o prima privire nu prea par a semana cu cele Fournier, deci raman un mister...

      Ștergere
    3. Falsurile nu au fost executate numai de Fournier (că n-a avut el "monopolul" la aşa ceva). Practic, n-ar putea spune nimeni CÂTE categorii de falsuri s-au făcut, sau CARE sunt acelea. Numai eu cred că am întâlnit câte dou-trei tipuri de falsuri la fiecare clasică, iar la unele mărci chiar mai multe.

      Ștergere
  2. Buna ziua!
    Puteti sa-mi dati niste detalii referitoare la piesa de "Cluj"? Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua.
      Nu ştiu concret ce v-ar interesa: este vorba despre piesa ilustrată, sau despre piesa originală?

      Piesa originală este una foarte rară, este printre rarităţile emisiunii "Cluj", având un tiraj de numai 100 de exemplare (o coală). Deoarece este extrem de greu de procurat, este în acelaşi timp şi una dintre cele mai falsificate piese.

      Piesa ilustrată este un fals executat în dauna filateliştilor (marcă originală, supratipar fals). Falsificarea supratiparului a fost făcută destul de prost. Piesa de faţă nu prezintă niciunul dintre microsemnele caracteristice ale supratiparului (ele sunt descrise în Catalogul Mărcilor Poştale Româneşti din 1974, autori - Kiriac Dragomir şi Aurel Surpăţeanu, la pagina 181, precum şi în lucrarea considerată de căpătâi pentru emisiunile Cluj-Oradea - Höhere Philatelie, 1935, autor Adalbert Szalay). Mai sunt şi alte câteva lucrări publicate de autori străini, dar pe care mă feresc să le recomand din cauza unui conţinut neadecvat în ceea ce priveşte caracterul oficial al unor emisiuni catalogate.

      Ștergere
    2. Salutare !
      Fata de claritatea executiei celor doua stelute de pe celelalte vaori acestea lasa de dorit.
      Litera M din ROMANIEI este foarte diferita de cea prezenta pe celelalte valori.
      Litera O din ROMANIEI nu este pozitionata corect fata de R.
      N din BANI are piciorul stang prea inclinat,trebuind sa fie perfect vertical.

      Asta am observat.
      Numai bine !

      Ștergere
    3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    4. Am prezentat luna trecută piese originale Cluj-Oradea, ilustraţii destul de bune. Se poate face o comparaţie în condiţii optime.

      Ștergere
    5. Multumesc pentru raspunsuri.
      Voi incerca sa gasesc lucrarea din 1935.

      Ștergere
    6. Cu plăcere. Lucrarea din 1935 se găseşte destul de greu. Ea este şi în limba germană, fiind mai dificilă pentru cei care nu stăpânesc limba.

      Ștergere
  3. Salve Max !
    Ce ne poti spune despre aceasta lucrare ?

    http://www.ebay.com/itm/FORGERIES-REPRINTS-ROMANIA-1858-1922-by-De-Haene-/350490250977?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item519ad8cee1#ht_930wt_1270

    Mutumesc !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer să fiu, n-am consultat-o niciodată, Andrei! Mi s-a povestit de ea, dar nu chiar în termeni binevoitori. Dar personal nu cred că depăşeşte manualul lui Billig (care este şi el însă foarte rămas în urmă).
      Ce pot să spun însă despre lucrările de acest gen e că nu are niciun sens catalogarea tipurilor de falsuri, deoarece niciodată nu poţi ştii când apare altul. Trebuie cunoscute şi popularizate caracteristicile originalelor.
      Nu vreau să mă dau mare, dar la câte falsuri am prezentat numai eu pe blog, cred că ar ieşi un manual care ar depăşţi lucrarea aia.

      Ștergere