Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 1 octombrie 2013

Ilustrată expediată printr-un tren comercial elveţian

Piesa a fost vândută recent pe un portal online, ea atrăgându-mi atenţia datorită prezenţei pe spatele ilustratei a uneia din cele două etichete speciale utilizate pe corespondenţa transportată prin trenurile comerciale elveţiene. Click pe imagini pentru mărire.


Despre aceste etichete am mai scris într-un articol mai vechi. De această dată nu doresc să mă refer la etichetă, ci la ilustrată, ca un tot unitar, precum şi la circulaţia ei. Ideile le voi înşira, pe rând:

- această piesă ar fi prima pe care o văd şi care nu are ca destinaţie sau ca origine România, ci este expediată din străinătate (din Austria, ştampila de expediţie corespunde cu tipurile utilizate în 1920 în această ţară, dar are data ilizibilă); ea este destinată spre Zürich, în Elveţia;
- din textul scris cu creionul de către expeditor am reuşit să identific o datare şi o localizare;


- inscripţia pare a desemna "Wien, 12. IV. 20";
- ca încadrare în timp, data ar corespunde perioadei cunoscute pentru circulaţia trenului cu numărul 12; ca sursă am volumul colegului Călin Marinescu (Poşta ambulantă feroviară în România 1869-1994), care menţionează la pagina 150 că a plecat din Bucureşti la 10 martie 1920;
- mai mult, deşi este vizibilă mai greu, peste ştampila liniară a trenului mai există o ştampilă care pare a fi cu dată - probabil "1 Apr";


- nu îmi explic de ce datarea din această ştampilă ar fi 1 aprilie, iar datarea din textul ilustratei ar fi 12 aprilie, de ce ar apărea o astfel de diferenţă de dată (când ea n-ar trebui să existe, ori sensul ar trebui să fie invers, adică ilustrata ar fi trebuit să fie scrisă înainte de a fi expediată - cel puţin aşa ar fi logic;
- nu ezit să iau în considerare nici ipoteza exprimată de Călin Marinescu în aceeaşi lucrare, la pag. 152: "Nu se poate să nu se ia în considerare şi ipoteza conform căreia nişte negustori filatelişti au tipărit cele două etichete, le-au lipit pe corespondenţă românească [piesa discutată nu este însă românească - n.a.], circulându-le în interiorul României, apoi le-au scris o adresă din Elveţia şi le-au aplicat ştampile ale trenurilor fabricate tot de ei" (...).

Problema este că autenticitatea acestor piese rămâne în continuare discutabilă, până la autentificarea lor. Iar dacă se ia în considerare ipoteza fabricării, această piesă ar putea demonstra că potenţialii autori este posibil să nu fie români.
În ciuda calităţii ei relativ inferioare, ilustrata a fost totuşi vândută cu 60 dolari. Vânzătorul piesei este din Ungaria, conform contului de utilizator al portalului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu