Pe 10 aprilie se vor împlini 75 de ani de la punerea în circulaţie a emisiunii "Centenarul naşterii regelui Carol I". Este o emisiune cu temă istorică, bogată în imagini. La vremea ei, emisiunea a circulat poştal destul de mult, toate valorile găsindu-se în număr mare obliterate. Mărcile emisiunii au avut putere de francare până la 1 noiembrie 1940, adică puţin peste un an şi jumătate.
Este o emisiune care se pare că a avut o utilizare similară uzualelor, deoarece există o serie de varietăţi semnalate până în prezent (dar necatalogate încă, din păcate): danteluri în pieptene sau în linie, precum şi danteluri mixte (pieptene, plus o latură completată în linie), varietăţi ale hârtiei şi poziţii diferite ale filigranului CC monogram.
În colecţia personală am reuşit, la exemplarele uzate, să-mi încropesc un clasor plin cu aceste varietăţi, la toate valorile. Am constatat că unele variante sunt chiar rare, descoperindu-le abia după sortarea câtorva mii de exemplare din valoarea respectivă.
Din păcate, în cei aproape 75 de ani de când a fost pusă în circulaţie emisiunea, interesul pentru ea din partea colecţionarilor noştri a fost aproape neglijabil. Şi vă voi da mai multe exemple care să întărească această afirmaţie, de data aceasta la piese neuzate (dar care se pot regăsi în orice pachet cu mărci obliterate).
Întâmplarea a făcut ca să am norocul achiziţionării unui stoc ceva mai bogat de serii neuzate în blocuri, lucru care mi-a permis să verific teoria la care am ajuns drept concluzie a studiului efectuat.
Iniţial, atenţia mi-a fost atrasă de forma semnăturii gravorului la unele blocuri provenite din carnete, la valoarea de 1,50 lei verde. Puteţi face click pe imagini pentru mărire.
Pirmul bloc: sunt evidente diferenţele care apar între semnăturile de pe rândurile diferite.
Al doilea bloc: diferenţele există şi aici.
Al treilea bloc: diferenţele se păstrează.
Al patrulea bloc: idem!
Am dorit să verific apoi dacă această "anomalie" se petrece şi la alte valori. Am băgat mâna în clasor şi am scos trei blocuri ale valorii de 50 bani brun, pentru a verifica ipoteza care-mi trecea prin minte.
Al cincilea bloc: există de asemenea diferenţe între semnăturile de pe rânduri diferite.
Al şaselea bloc: povestea se repetă.
Al şaptelea bloc: există şi aici diferenţe între rânduri.
M-am uitat să văd ce alte valori mai au semnături seimilare ale gravorului sub cadrul mărcii, iar ochii mi-au căzut pe valoarea de 25 bani negru cenuşiu. După ce am scanat câteva blocuri şi le-am mărit pe ecran, n-am mai constatat diferenţe la semnătura gravorului, ci - stupoare - am remarcat alt element interesant care se repeta. Exemple:
La al optulea bloc am remarcat o pată de culoare care apare pe roata trăsurii, dar numai la mărcile de pe rândul inferior.
La al nouălea bloc povestea se repetă, dar de data aceasta pata de culoare apare pe roata trăsurii la mărcile de pe rândul superior.
Nu mai am chef să continui şi cu "puricarea" altor valori, dar concluzia (pe care mi-o formasem cu mult timp înainte) este următoarea: aceste diferenţe constatate (dar cu constanţă pe rândul din care fac parte) au luat naştere în procesul de multiplicare a clişeelor pe cilindrul de tipar, fiind echivalente cu tipurile. Ele nu sunt erori!
Această concluzie este una pe care am tras-o mai demult, fiind valabilă pentru multe emisiuni imprimate în heliogravură.
Cu mult timp în urmă (acum mai bine de 20 de ani) am observat asemenea semne care se repetă pe câte un rând la formaţiuni mari din valorile de 5 şi 7,50 lei (format mare) de la uzualele Mihai copil.
Deocamdată acestea sunt doar simple semnalări, nu m-am apucat de "puricat" mărcile din perioada domniei regelui Carol al II-lea pentru că am alte perioade la rând pe listă. Dar sunt absolut convins că şi studiul mărcilor din aceşti ani poate rezerva surprize deosebit de plăcute, cu o condiţie însă: să mai fie şi studiate de cineva!
Aşadar, hai, băieţi: puneţi mâna pe lopeţi! :D
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu