Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

joi, 22 august 2013

Pentru un prizonier dintr-un lagăr german

Acum vreo două luni am văzut o piesă circulată în timpul Celui de-al II-rea Război Mondial care mi-a captat atenţia şi pe care am urmărit-o, să vă d de ce final se bucură. Se pare că n-am fost singurul care a urmărit-o, deoarece în final ea s-a vândut cu 180 de dolari (click pentru mărire).


Este vorba de "răspunsul" unei cărţi poştale germane duble destinată prizonierilor de război. Probabil întregul a fost expediat din lagărul unde se afla internatul (după adresa pretipărită este vorba de "M.-Stammenlager XII F, Deutschland/A. K. 101"), urmând ca destinatarul să oprească "răspunsul" şi să îl înapoieze administraţiei lagărului de prizonieri.
După numele deţinutului cu numărul 21090 (completat cu creionul), s-ar putea să fi fost vorba de un militar de origine sârbă (mai ales că imprimatul cărţii poştale este (pe alocuri) bilingv (iar - atât cât mă pricep - a doua limbă îmi pare a fi sârba).
Imprimatul a fost expediat în aprilie 1944 din comuna Ivanda (fostul judeţ Timiş-Torontal) şi a trecut prin cenzura externă română.
Fără îndoială, avem în faţă o piesă deosebită, atât istorică în sine, cât şi din punctul de vedere al istoriei poştale.
N-am făcut nicio referire la francatură şi tarif. Dacă are cineva plăcerea să completeze, este binevenit.

2 comentarii: