Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

joi, 6 martie 2014

M-a umflat râsul când am văzut gugumănia!

Este vorba despre un fals (vândut drept fals, nu se poate imputa nimic fostului proprietar) care este oarecum amuzant, prin minca depusă de cel care l-a confecţionat (click pe imagine pentru mărire).


Falsul doreşte să imite o scrisoare cu mărci din prima emisiune moldoveană, dar realizată cu unele scăpări care demonstrează că totuşi autorul a fost un diletant.

Scrisoarea ar fi fost expediată de la Iaşi la Bucureşti. Este o chestie greşită, deoarece prma emisiune nu a putut circula decât în interiorul graniţelor Moldovei.
Scrisoarea a fost "francată" nici mai mult, nici mai puţin decât cu o pereche tête-bêche a primului Cap de bour, de 27 parale. O pereche falsificată, desigur, deoarece originalul are perechile întoarse aşezate "goarnă la goarnă" şi nu "coarne la coarne" precum această reproducere.
Pe mărcile primei emisiuni nu se cunosc ştampile tip M3 "FRANCO", şi nici nu ar putea exista, deoarece ele au fost introduse în serviciu după încetarea puterii de francare a primelor Cap de bour.

Ca fapt divers (şi completare), se cunoaşte o singură pereche întoarsă la prima emisiune, la valoarea de 27 parale.


Piesa a fost descrisă în primul volum al monografiei semnate de Fritz Heimbüchler (pag. 276): ştampilă GALATZ MOLDOVA 2/9, piesă unicat. Descoperită în 1895, în Bucureşti, În 1904 piesa se găsea în Londra. A figurat în colecţia Ferrary până în 1921, când a fost vândută la a doua licitaţie a acestei colecţii, la Paris, în luna octombrie. Lotul nr. 501 a realizat 46.000 franci francezi, sumă la care s-a adăugat un comision de 17,5%. A aparţinut apoi colecţiei lui Arthur Hind. În 1935 a trecut în colecţia regelui Carol al II-lea, prin J. Ramberg. În prezent nu se ştie unde se află această bijuterie.

4 comentarii:

  1. Buna seara,
    Imi permit sa va semnalez niste piese interesante.
    Respectivul a vandut mai multe loturi din aceasta serie.
    Interesant mi se pare ca aceste eseuri nu am reusit sa le identific in nicio lucrare (inclusiv E. Cohen); motiv pentru care am si ocolit licitatia.
    Insa am impresia ca nu este vorba despre niste falsuri; ar fi interesante mai multe informatii de la un profesionist.

    http://www.ebay.com/itm/ROMANIA-OLD-STAMPS-1919-KING-FERDINAND-ESSAY-NICE-AND-VERY-VERY-RARE-/371015483180?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&nma=true&si=%252F5hMEF%252BJLHOXYWFyAShEGBuPUY4%253D&orig_cvip=true&rt=nc
    Cu respect,
    Dragos

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună seara, Dragoş.

      Într-un articol referitor la falsurile unor eseuri asemănătoare (publicat relativ recent) am menţionat acest tip de eseuri.
      Din păcate, nimeni nu s-a încumetat până acum să le încadreze în vreo categorie. Părerea mea (bazată deocamdată mai mult pe fler, încă nu am ajuns să fac la nivel profi o comparaţie cu planşele mărcilor definitive) este că s-ar putea să fie ceva neoficial, dar din epoca respectivă.
      Cei mai mulţi colecţionari nu ştiu că în afara diferenţelor la cartuşele valorilor (după care au fost identificate mai multe tipuri la unele valori), matriţele au şi alte diferenţe, la efigie, ornamente etc. Ori aceste aşa-zise eseuri au toate aceeaşi machetă. În plus, existenţa unor eseuri identice, dar cu valori în cartuşe (cu unele nominale total nepotrivite epocii, chiar şi de zeci de lei) a trezit multor specialişti îndoieli asupra originalităţii lor.
      Este un subiect care, în opinia mea, necesită a fi cercetat în continuare.

      Ștergere