Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 29 august 2017

Sortând "Spice": despre caracteristicile ultimei planşe la mărcile de 3 bani

Muncind la sortarea diferitelor loturi cu mărci Spic de grâu achiziţionate cu ani în urmă, dar rămase prin diverse clasoare, plicuri şi cutii, am dat peste un plic cu mai multe ştraifuri şi blocuri din valoarea de 3 bani brun, fără filigran. Dacă tot mi-au picat la încemână, mi-am zis să verific existenţa unor microsemne pe care le-am identificat în urmă cu vreo 15-20 de ani, dar pe care nu le-am aprofundat ca frecvenţă şi mod de apariţie.

Detaliile pe care le-am identificat atunci m-au dus la ipoteza existenţei unor tipuri diferite în cadrul aceleiaşi planşe (mai precis, existenţa a cel puţin două tipuri diferite, dacă nu chiar a mai multor tipuri de clişeu). Detaliile la care mă refer sunt indicate în imaginea de mai jos:


Sus este reprezentat tipul de bază, cel mai comun, tip care se întâlneşte la marea majoritate a mărcilor planşei 3. Ca microsemne caracteristice, la haşurile din triunghiul stâng de sub BANI, haşurile 2 şi 3 sun tunite printr-un segment scurt de culoare, iar sub piciorul drept al literei A/BANI se află un mic punct de culoare pe cadrul interior al cartuşului.

Jos este reprezentat celălalt tip identificat de mine: haşurile din triunghi nu mai sunt unite, iar sub piciorul drept al literei A nu mai există niciun punct de culoare.

Am separat blocurile mai mari din plicul de care v-am povestit mai sus şi le-am scanat la rezoluţie înaltă, în speranţa descoperirii altor microsemne care să mă ajute la identificarea tipurilor. Cele două tipuri descoperite iniţial le-am notat cu "A" şi respectiv cu "B". Între mărcile verificate există însă şi unele care au o situaţie aşa-zis anormală, prezentând câte un microsemn de la fiecare tip. În convenţia de notare utilizată aici le-am denumit scurt "?", urmând ca aceste clişee să le verific ulterior, atunci când le va veni rândul "spicelor" să fie luate la puricat în mod sistematic. Până atunci vă prezint blocurile verificate. Dacă identificaţi ceva interesant, lăsaţi un comentariu în spaţiul de la sfârşitul articolului.

Unele mărci din blocurile verificate prezintă mici defecte de clişeu (toate repetabile), dar nu le-am mai nominalizat deoarece sunt relativ neimportante (cu o singură excepţie, prezentată separat).

Blocul nr. 1: marca 10 aparţine tipului B, restul fiind tipul A.

Blocul nr. 2: marca 2 este tip B, iar restul sunt tip A.

Blocul nr. 3: toate mărcile sunt tip A.

Blocul nr. 4: marca 1 are o "încrucişare" de microsemne din ambele tipuri, iar celelalte mărci sunt tip A.

Blocul nr. 5: toate mărcile sunt tip A.

Blocul nr. 6: mărcile 5 şi 6 au caracteristici mixte, în timp ce restul mărcilor sunt tip A.

Blocul nr. 7: toate mărcile sunt tip A.

Blocul nr. 8: marca 6 are caracteristici mixte, iar restul mărcilor sunt tip A.

Blocul nr. 9: toate mărcile sunt tip A.

Blocul nr. 10: toate mărcile sunt tip A; marca 7 are o eroare interesantă, pe care am mai întâlnit-o de câteva ori:
Tipar parţial orb al cifrei 3 din cartuşul drept, însoţit de prezenţa unei pete de culoare în stânga cifrei.

Blocul nr. 11: marca 9 prezintă caracteristici mixte, iar celelalte mărci sunt tip A.

Blocul nr. 12: toate mărcile sunt tip A.

Blocul nr. 13: marca 8 are caracteristici mixte, iar restul mărcilor sun ttip A.

Blocul nr. 14: mărcile 3 şi 8 au caracteristici mixte, marca 7 este tip B, iar restul mărcilor sunt tip A.

Mă opresc aici deocamdată. Desigur că acest început de studiu va fi continuat şi pe restul mărcilor de 3 bani fără filigran din planşa 3, urmând să fie completat şi cu măsurători ale dimensiunilor clişeelor (această caracteristică ghidându-mă în mai multe rânduri în determinarea tipurilor de clişee).

Dacă vi se pare ceva interesant la vreun bloc lăsaţi un comentariu.

8 comentarii:

  1. La blocul 9 integral și la blocurile 2 , respectiv 13 parțial, în fața valorii nominale din dreapta apare un punct . Confirmați ? Rămâne de corelat cu cele descrise de dumneavoastră în articol . Dacă se poate corela .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Confirm. Este un microsemn pe care îl urmăresc de mult timp. Încă nu pot face o corelaţie certă cu celelalte microsemne (nu sunt numai două, câte am semnalat eu, ci mai multe, problema a rămas în studiu pentru verificarea pe unicate şi pentru măsurători şi suprapuneri).

      Ștergere
    2. Mulțumesc. Voi reveni . Mai am . Pe mâine .

      Ștergere
  2. Bună seara,

    Continuăm :

    Din totalul de 14 blocuri de câte 10 bucăți ;
    1. Literele M și A/ROMANIA "legate" în zona tălpii . Găsite doar la bloc 05 R1-C1 ; bloc 08 R2-C1 ; bloc 09 R2-C2 . Posibil să mai fie și la alte blocuri dar nu am reușit să le văd(amprentă ștampilă sau imagine mai puțin clară)
    2. Litera N/ROMANIA, teșită în partea stângă sus doar la blocurile 06 și 08 R2-C5 .

    Pe mâine .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună seara,

      Confirm prezenţa microsemnelor. Încerc de mai mult timp să găsesc corelaţiile.

      Ștergere
  3. Bună seara,

    Noi contribuții, sper:

    Numai la blocul 09, cel mai interesant în opinia mea, la spicul din dreapta, partea superioară, firul 5 unit cu 6 (pe partea din dreapta) . La celelalte blocuri nu am găsit această caracteristică, dar restul blocurilor au o altă particularitate ce nu apare la 09 . Și anume la spicul din partea stângă, firul 3 de jos în sus, pe partea din stânga a spicului, o întrerupere . Prezența ei este la marea majoritate a mărcilor din cele 14 blocuri, cu excepția blocului 09 .
    Poate în final se pot corela toate semnalările făcute.
    Diferențe am sesizat și la lobul urechii, în cele 140 mărci apar fel de fel de "modele", probabil și din cauza hașurilor.

    Sunt multe de semnalat .
    Pe moment mă opresc aici.
    Ținem legătura .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La spice nu m-am uitat cu foarte mare atenţie, mulţumesc pentru semnalare.

      Ștergere
    2. Sper ca cele semnalate să fie și confirmate . Alta e când ai marca în față . Timpul nu mi-a permis să fac și corelările între tipuri, așa cum au fost ele prezentate ( A, B, ?) .

      Ștergere