Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

vineri, 24 august 2012

Varietate frumoasă la Cuza

Văzusem un unicat neuzat al mărcii de 2 parale "Cuza în oval", emisiunea 1865, care prezintă o varietate frumoasă şi interesantă. Habar n-am dacă am mai prezentat-o până acum sau nu (nu prea am chef să fac toate "săpăturile", prefer să fie semnalată de două ori decât să o las nesemnalată).


Marca are o linie albă, uşor curbată, care pleacă de pe talpa cifrei 2 din cartuşul drept superior, taie cadrele orizontale ale cartuşelor şi coboară oblic până aproape de mijlocul cadrului vertical drept, tăind bucla literei R din ROMANIA, precum şi fondul haşurat al cartuşului.
Este demnă de reţinut.

6 comentarii:

  1. Daca o astfel de varietate ( linii, puncte, pete de culoare, cadre intrerupte, litere/cifre lipsa )apare la o marca contemporana ( vezi postare pe blogul personal din 15.08.2012 ), trece neobservata sau este mai putin importanta, uneori chiar neglijata . Tinand cont de conditiile de tiparire, specifice perioadelor diferite, a-si dori o explicatie . De ce sunt mai spectaculoase aceste varietati la marcile clasice/postclasice fata de cele actuale ?
    Multumesc .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O varietate poate fi spectaculoasă atât la o marcă mai veche, cât şi la una contemporană.
      Sunt diferenţe ale condiţiilor de tipărire, este adevărat, dar probabilitatea descoperirii unei varietăţi nesemnalate la o marcă veche (care a trecut prin multe colecţii şi a fost văzută de multe perechi de ochi) este mult mai mică în comparaţie cu o marcă de acum - să zicem - 15-20 de ani.
      Apoi mai este problema aşa-numitului "coeficient de preferinţă" (a existat un mare colecţionar şi expert austriac, pe nume Edwin Müller, autor al mai multor monografii, care a explicat detaliat cum stă treaba cu acest coeficient). Este o cutumă întâlnită la aproape toate ţările: specializarea şi indirect gradul de preferinţă (sau, mai pe româneşte, dorinţa de a poseda) este mai mare pentru emisiunile vechi decât pentru cele noi.
      Asta nu înseamnă că la emisiunile noi sau contemporane nu se pot face studii. Fiecare domeniu are proprii pasionaţi, dar în mecanismul de formare a preţurilor, coeficientul mai mare de preferinţă pentru mărcile mai vechi depăşeşte cu mult coeficientul echivalent pentru mărcile mai noi.
      Sau mai scurt, după regula de bază a pieţei: cererea pentru piesele vechi este mai mare decât cererea pentru piese contemporane.

      La mărcile mai noi sau la cele contemporane persistă încă aceeaşi problemă pe care au avut-o şi cele vechi, la rândul lor: lipsesc cu desăvârşire studiile exhaustive. Toată lumea "aleargă" după câte o eroare sau varietate, dar nimeni nu se gândeşte să studieze ca lumea o emisiune, sub toate aspectele. Ori tocmai lipsa unor astfel de studii decredibilizează atât marca, cât şi emisiunea şi perioada respectivă.

      Pot da ca exemplu uzualele "Hoteluri şi cabane" din 1991, cu tiraje care merg până prin 1995. Nu s-a ocupat nimeni de ele, deşi există varietăţi majore de hârtie, cilindrii au fost refăcuţi în repetate rânduri existând varietăţi foarte frumoase, circulaţiile pe scrisori sunt de multe ori fascinante datorită perioadei de inflaţie etc.
      Probabil că atunci când se va publica un studiu serios, toţi vor alerga cu limba scoasă după tirajul rar al mărcii de 80 de lei, care s-ar putea să depăşească la preţ multe alte mărci şi erori, chiar mai vechi (s-a publicat ceva prin Filatelia, prin 1996-1997, dar n-a luat nimeni în seamă acele articole).

      Şi mai pe scurt: cu o floare, nu se face primăvară. La o marcă nu există numai varietăţi şi erori de tipar.

      Ștergere
    2. La fel poate fi mentionata emisiunea de uzuale " obiecte gospodaresti " 1982, la care apare hartie cu filigran . Apropo : stiti ca la emisiunea Steme judete / municipii 1977/80 am gasit erori de machetare(ex. judet Botosani, dar mai sunt si altele ),tipar,etc. Daca le fac cunoscute, putini sunt cei interesati, care sa contribuie cu informatii noi, sau macar sa transmita un semnal .
      Personal sunt mandru de erorile descoperite si confirmate la Locomotive 1987 , 5 lei, Revolutia franceza 1989.....
      Cred ca emisiunile contemporane ar trebui promovate mai mult . Sper ca nu am plictisit .
      O seara linistita .

      Ștergere
    3. Sânt câteva emisiuni din perioada republicii care au o gamă bogată de varietăţi. Unele sunt foarte ieftine, dar am văzut că tot nu se înghesuie nimeni să le cerceteze. De exemplu uzualele "activităţi" din 1955 (au trei tipuri de filigran, plus două tipuri de danteluri, dintr-un foc rezultă 16 variante posibile la fiecare). Ca să nu mai menţionez varietăţile de tipar. Uzualele din 1960 au şi ele destule varietăţi. Uzualele din 1982 ("obiecte gospodăreşti) nu au numai două tipuri de hârtie (cu şi fără filigran), ci mai multe. Există tiraje pe hârtie fluorescentă, există un tiraj special pe hârtie albă diferită de cea normală.
      În anii 1965-1968 există câteva tipuri de hârtie cretată, întâlnite la mai multe emisiuni.
      Sunt destule posibilităţi, lipsesc însă doritorii de studiu.

      Nu există plictiseală, pentru că dacă era, nu mai exista blogul! :)))

      Ștergere
  2. Salve Max !
    Cum mai sunt numite uzualele activitati ? Am un studiu , extraordinar, facut de un doctor , asupra emisiunii. E vorba de tipuri de muncitori ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că de cele din 1955 este vorba. În CMPR 1974 sunt denumite "uzuale - oameni ai muncii şi ostaşi".
      Este într-adevăr o serie care se pretează la studiu.
      Dacă este un stidiu bun ceea ce ai, ar trebui publicat.

      Ștergere