Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 2 aprilie 2013

Romfilatelia îşi va schimba "stăpânul"

Tocmai mă pregăteam să scriu un articol cu informaţii obţinute pe surse despre mişcările pe care unele persoane din cadrul Romfilatelia le-ar fi dorit făcute înainte ca Poşta să se privatizeze. Cel puţin două surse diferite (şi care nu se cunosc) mi-au confirmat că au fost trase sfori pentru ca Romfilatelia să treacă în administrarea statului, dar să înglobeze sub "aripa" sa atât actuala Fabrică de Timbre, cât şi - ţineţi-vă bine - Muzeul Naţional Filatelic.
Mişcarea de scoatere din structura Poştei a unităţii care desfăşoară o activitate de monopol înainte de privatizare oricum trebuia făcută. Ca de obicei, se pare că s-au încercat şi unele mişmaşuri cu această ocazie, în bunul obicei balcanic şi mai ales românesc (am încredere în sursele mele), dar se pare că a intervenit treaba cu socoteala, ştiţi voi care...

Ministerul Comunicaţiilor a iniţiat un proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului prin care se modifică HG nr. 42/2004, iar Romfilatelia devine societate comercială pe acţiuni aflată în subordonarea directă a ministerului. Acţiunile acestei societăţi ar urma să treacă în patrimoniul statului, din patrimoniul Poştei. Iniţiativa legislativă a fost deja postată pe pagina de transparenţă decizională a ministerului.
Dacă aveţi probleme în încercarea de a descărca cele două documente, le puteţi descărca şi de aici:
- Nota de fundamentare;
- Proiectul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului.

Deşi n-am dat peste nicio referire concretă în documente, se pare că Romfilatelia va continua să fie sub incidenţa intrucţiunilor emise de Agenţia de Reglementare în Comunicaţii referitoare la punerea şi retragerea din circulaţie a timbrelor şi efectelor poştale. Rămâne de văzut în viitor cum vor fi respectate aceste instrucţiuni (dar vă recomand să nu vă faceţi prea multe speranţe, timbrele vor rămâne probabil la fel de scumpe ca şi până acum).

19 comentarii:

  1. Am trecut cât să spun bună dimineața! Cling!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt o profană în filatelie, dar vin să citesc cu mult drag!

      Ștergere
  2. Eu nu înţeleg câteva lucruri şi v-aş fi recunoscător dacă m-aţi lumina.
    1. Dacă Romfilatelia are o situaţie financiară atât de proastă, de ce refuză să-şi vândă produsele? Probabil că menţinerea magazinelor în ţară ar fi fost costisitoare (deşi nu sînt convins de acest lucru - poate că un ghişeu la oficiile poştale centrale din oraşele mari ar fi fost o soluţie), dar înfiinţarea şi întreţinerea unui magazin online necesită costuri modice.
    2. De ce la oficiile poştale nu găseşti decât minimul necesar pentru expediţie, deşi cele două instituţii sunt sub aceeaşi pălărie?
    3. În multe ţări din lume am văzut că se încearcă tot felul de metode pentru creşterea vânzărilor (serii cu aceeaşi valoare, uzuală, timbre personalizate etc). De ce nu am remarcat la Romfilatelia nici o preocupare în acest sens?
    4. De ce modalităţile în care sunt stabiliţi câştigătorii la concursurile publice sunt atât de lipsite de transparenţă? Mi-e greu să cred că România este atât de săracă în graficieni încât unul singur câştigă mai bine de jumătate dintre concursuri, cu realizări cel puţin simpliste.
    Concluzia mea este una singură: managementul Romfilateliei este (voit) sub orice critică, în decizii interesul faţă de soarta acestei entităţi (o numesc aşa pentru că nu ştiu exact ce statut juridic are) fiind înlocuit de interesele strict financiare ale unor indivizi sau grupuri. Mă înşel?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aproape nimeni dintre colecţionari nu înţelege lucrurile pe care le-aţi enumerat. De câţiva ani, această firmă se află în război cu proprii clienţi (poate părea un lucru deplasat, dar cam aşa este definită treaba de către majoritatea colecţionarilor). Eu nu am posibilitatea de a vă răspunde în locul lor (n-am nici această cădere), pot doar să-mi dau cu presupusul. Iar una din impresiile mele este că au descoperit o modalitate de a face bani tipărind hârtie cu câteva zeci de bani coala şi vânzând apoi acea hârtie la preţul valorii nominale a timbrelor. Alt comerţ ei nu mai practică şi nici nu cred că mai ştiu (başca nici pentru asta nu trebuie să muncească, pentru că au alt client gata asigurat - Poşta). Probabil că nu-i mai interesează ce se înâtmplă dincolo de gardul care le îmconjoară curtea (poate cu excepţia protocoalelor la care mai participă unul-altul).
      Din cauza comportamentului lor, ştiu zeci de colecţionari care au renunţat la achiziţionarea seriilor noi româneşti.

      Ștergere
    2. Mulţumesc pentru răspuns. De altfel este cel la care mă aşteptam. Eu nu sunt colecţionar de timbre, ci de cărţi poştale (începător), dar m-am lovit de aceste probleme pentru că pe de o parte îmi place să folosesc pentru expediţie timbre diferite, iar pe de alta fac schimburi cu colecţionari din alte ţări (dau timbre, primesc cărţi poştale). Mă bucur că am descoperit blogul dvoastră. Foarte interesant şi chiar neobişnuit prin rigoarea informaţiei. Îl voi urmări cu consecvenţă.

      Ștergere
    3. Mulţumesc frumos pentru apreciere.

      Ștergere
  3. M-am ţinut bine :))
    Nu sunt în domeniu, dar nu prea văd în jur vreo companie aparţinând statului care să fie bine administrată.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iar dacă ar fi, atunci e doar excepţia care întăreşte regula, nu? :))

      Ștergere
  4. Salutare Max,

    Ai mare dreptate ca de fiecare data! in cazul meu de exemplu, am incercat sa colectionez cam ce aprea nou, insa preturile ridicole ce erau vehiculate pentru produsele lor m-au facut sa trec cu o oarecare tristete la timbre pana la 1990, asta pentru colectia cronologica. Nu mai vorbesc de acesorii; magazinul din orasul unde locuiesc, cred ca singurul din ardeal, are un spatiu plasat in buricul targului, unde chiriile sar de 1000 -1500 de euro pe locatie, iar in magazin nu gasesti nici macar niste banale sarniere sau posete! rafturi goale 2-3 clasoare trantite pe unul din ele multe postere cu produsele Romfilatelia, o vitrina modesta cu aparitiile noi si cam atat.A! Am uitat! o doamna plictisita, ce n-are ici in clin nici in maneca cu filatelia si un program de functioare ridicol!Oare cum isi permit sa plateasca chiria?
    Ce mi se pare deadreptul dezamagitor sunt aceste noi serii care nu arata nicicum decat daca sunt luate in acele blocuri pe care ni le trantesc in fata de fiecare data; sunt intr-adevar frumoase insa luate intregi.Nu mai mentionez de treaba cu vinietele, strategic plasate in fiecare bloc... In fine, sincer acum, nu as da pentru nimic in lume serii de timbre aparute pana in '48 pe pozele frumos colorate ce le scoate Romfilatelia acum pe bani multi...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi tu ai dreptate, Remus. Cu banii pe un an de apariţie (pentru noutăţi) pot cumpăra un lot baban de postclasice, cu care mă pot "juca" câteva luni.
      Cât despre accesorii, pe la târgurile noastre se găsesc mai ieftine decât în magazine (iat unele sunt calitativ mai bune).

      Ștergere
  5. Minunat articol dar ingrijorator ceea ce se intampla. E similar cu flota, CFR, etc. Nici nu ma mira. Orice ai sugera Romfilateliei nu vor sa accepte... sunt intr-un turn bine inchis si nu doresc absolut nicio schimbare, din pacate. Nu au invatat nimic din Europa.

    Spre exemplu, anul trecut au deschis publicului posibilitatea de a sugera teme pentru anul 2013. Am facut si eu o serie de propuneri, peste 20 la numar, nici una nu a fost buna. Am propus inclusiv un timbru Postcrossing... am fi fost a doua tara din lume cu un astfel de timbru... nu le pasa.

    Nu inteleg de ce domnul Vamasescu castiga/sau_nu(ca poate e angajat) mai bine de jumatate din concursurile de design. Concursurile nu au nimic transparent. Nu sti absolut nimic in afara de faptul ca ai castigat sau nu. Daca pierzi si apoi vezi seriile domnului Vamasescu care sunt doar fotografii de cele mai multe ori (si proaste ca si calitate) atunci te enervezi si frustrarea te marcheaza si nu mai participa niciun designer a doua oara.

    Mai mult: un designer castiga 200-300 euro din machetare.... nu e normal cand ei emit un numar de timbre cu o valoare fff mare (ca sunt scumpe asa cum ati vazut toti).

    Cand imi vine plicul cu comanda de la ei ma apuca nervii ca platesc ingrozitor de mult. FDC-ul costa enorm.

    NU inteleg.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu mă limitez la a publica comentariile, nu mai comentez pentru că mă enervez iar. Aşa e la noi, ca la multe alte instituţii de stat.
      Din câte ştiam, Mihai Vămăşescu era angajatul lor.

      Ștergere
  6. Aţi citit acest articol? http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1141360-romfilatelia-capusa-bugetului-postei-romane.htm

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, este o chestie veche. Persoanele responsabile se pare că n-au luat nicio măsură însă.

      Ștergere
  7. Cand a intrat in vigoare a Ordonanta de urgenta 13/2013 TOATE atributiile ANCOM (autoritatea nationala pentru administrare si reglementare in comunicatii ... nu agentia de reglementare in comunicatii) au trecut in curtea MSI. In acest moment Romfilatelia isi propune, isi aproba, isi centreaza, da cu capul ... sub privirile blande si vinovate ale Ministerului. Sa ne spalam cu timbrele romanesti pe cap pt multa vreme de acum incolo. In ultimii ani, cand aveau aia de la ANCOM atributii macar se revenise la un calendar strict, la un numar mai redus de emisiuni etc ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că aveţi dreptate. Dar în fond o instituţie pierde bani, pierzându-şi cumpărătorii, deoarece colecţionarii cumpără timbrele în al căror nominal intră şi contravaloarea prestaţiei poştale. Ori colecţionarii nu utilizează acele timbre, ci le păstrează neuzate în albume şi clasoare. Cât se pierde? Nu ştiu dacă a făcut cineva o comparaţie între vânzările de timbre către filatelie în 2003 să zicem, şi cele de acum (măcar la număr de serii vândute, pentru că erau alţi bani). O apreciere tot se poate face.
      Apoi, e vorba de prestigiul ţării în lume. Aici, pierderile nu se pot contabiliza.

      Ștergere
    2. Credeam că nu mai ţin minte bine, dar în OUG 13/2013 se aduc modificări Legii 642/2002 privind serviciile poştale (articolul 62 din ordonanţă), în sensul că art. 34 are un nou conţinut:
      " Art. 34. - Planurile emisiunilor filatelice, conditiile de emitere, tiparire, punere in circulatie, retragere din circulatie si de comercializare a timbrelor si efectelor postale se stabilesc de autoritatea de reglementare, in conformitate cu politica in domeniul timbrelor si efectelor postale elaborata de Ministerul pentru Societatea Informationala.”.
      Aşadar nu chiar TOTUL trece la MSI.

      Ștergere