Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 21 octombrie 2018

Şi totuşi, care este preţul corect?

În urmă cu câteva ore s-a încheiat o licitaţie pe un portal online pe care am urmărit-o din curiozitate. Ea s-a încheiat cu un rezultat la care unii amatori se pare că nu s-au aşteptat, pentru că am şi fost sunat de doi colaboratori ca să mă întrebe ce părere am despre preţul final. Este el corect? Reprezintă el o oglindă a rarităţii lotului în cauză?


Acesta este lotul despre care este vorba (click pe imagine pentru mărire). Cele nouă blocuri au realizat un preţ final de 766 dolari, după 50 de biduri. Preţul ar putea constitui un record pentru acest supratipar neoficial (nu-mi aduc aminte să fi văzut un preţ mai mare în vreo licitaţie).
Totuşi rezultatul afişat pe portalul online nu prea are o garanţie reală, deoarece amatorii ştiu că au existat numeroase situaţii în care preţurile au fost manipulate prin plasarea de biduri de la identităţi "prietene".

Pe un subiect asemănător am primit comentarii cu ocazia prezentării licitaţiei colecţiei de rarităţi americane care a aparţinut miliardarului W.H. Gross: de ce nivelul estimărilor a fost mai mare decât preţurile finale realizate? Pentru mine este clar că autorii întrebărilor/comentariilor nu stăpânesc mecanismele de formare a preţurilor pe o piaţă liberă şi nici particularităţile specifice pieţei filatelice.

Nu voi dezvolta subiectul pentru că am scris mult pe blog pe acest subiect. Voi puncta numai câteva idei.

1. Preţurile listate în cataloagele filatelice sunt orientative şi nu reprezintă ceva bătut în cuie.
2. Regula de bază a formării preţurilor o constituie raportul dintre cerere şi ofertă, cu anumite limitări specifice numai pieţei filatelice.
3. În mecanismul de formare a unui preţ la un moment dat intervin factori subiectivi, care ţin de comportamentul şi/sau decizia cumpărătorului, independent de preţul solicitat de vânzător.
4. În foarte multe situaţii preţurile realizate ţin de o conjunctură a momentului tranzacţiei. Aceeaşi tranzacţie desfăşurată în alt moment poate să se încheie la cu totul alte preţuri.
5. Preţurile mărcilor sunt influenţate de o mulitudine de factori, dintre care cei mai importanţi se referă la starea calitativă.

Mai multe informaţii puteţi găsi în broşura gratuită despre preţurile mărcilor poştale, care poate fi descărcată de aici de cei care nu o au deja.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu