Înainte de a începe tratarea subiectului cred că este necesar să subliniez că toate fragmentele prezentate mai jos au fost salvate de la topit de colecţionari pasionaţi. Ele provin dintr-o arhivă poştală creată la Sibiu în anii '30 şi dată la topit.
Ceea ce nicio autoritate din zilele noastre nu vrea să recunoască şi nici nu are intenţia de a reglementa este că niciun salariat angajat la stat nu are în acest moment obligaţia de a recupera timbrele de pe corespondenţa circulată în circuitul poştal. Nimeni nu are obligaţia colectării acestor documente poştale. Cu toate acestea, salariaţi din sistemul bugetar doresc să transfere în sarcina persoanelor fizice tot felul de obligaţii, pentru că - nu-i aşa - ei au probleme majore: eradicarea foametei în Sahel, desalinizarea apelor mărilor şi încălzirea globală...
Din nefericire pentru colecţionari, numărul foilor de expediţie întregi utilizate pentru trimiterile de coletărie din perioada interbelică este relativ mic. Dar din fericire, există în diverse colecţii destule fragmente decupate din aceste formulare poştale.
Studiul acestor fragmente este util celor care studiază tarifele.
Fără să o mai lungesc, voi prezenta câteva astfel de fragmente de formulare, criteriul fiind existenţa în francatură a uzualei de 10 lei albastru menţionată în titlu. Puteţi face click pe oricare imagine pentru a o mări.
Fragment dintr-o foaie de expediţie expediată pw 2 iunie 1934 din Bucureşti la Sibiu. Francat pe faţă cu un timbru al aviaţiei de 2 lei şi un timbru statistic de 25 bani, iar pe verso (la sosire) cu două uzuale Carol II (10+4 lei), cu un alt timbru al aviaţiei de 1 leu şi încărcat cu un porto de 11 lei.
Foaie de expediţie pentru un colet expediat pq 17 martie 1934 din Bucureşti la Sibiu. Pe faţă este interesantă francarea cu timbrul aviaţiei de 2 lei cu perfin. Pe verso (la sosire), formularul a fost francat cu uzuale de 14 lei (1+3+10 lei), cu un timbru al aviaţiei de 1 leu şi încărcat cu un porto de 15 lei. Pe faţa fragmmentului este de asemenea vizibil un fragment din avizul de înştiinţare (lipit pe foaia de expediţie).
Foaie de expediţie pentru colet expediat din Mediaş pe 25 aprilie 1936, la Sibiu. De această dată mărcile uzuale (2×10 lei) au fost aplicate pe faţa formularului şi anulate cu o ştampilă interesantă (dreptunghiulară, format specific ştampilelor pentru mandate) cu legenda MEDIAS/CEC si ECONOMIE. Pe verso a fost aplicat la sosire un tibru de factaj Ferdinand cu supratipar, de 5 lei.
Foaie de expediţie trimisă din Făgăaraş pe 9 iunie 1934, la Sibiu. Francată cu uzuale de 14 lei pe verso, un timbru al aviaţiei de 1 leu şi încărcată cu un porto de 7 lei. Ştampilă interesantă de servicu aplicată pe faţă, DUPĂ PLECARE.
Colet expediat din Timişoara pe 13 mai 1934 la Sibiu. Francatura cu mărci uzuale a fost aplicată pe verso (10+4 lei), la sosire, unde trimiterea a şi fost încărcată cu un porto de 17 lei.
Marca de 10 lei are o neregularitate liniară orizontală pe literele ROM din ROMANIA.
Fragment asemănător cu cel precedent, pentru un colet expediat pe 2 iunie 1934 din Bucureşti la Sibiu. Francatura cu mărci uzuale este similară, dar încărcarea cu porto a fost făcută pentru o sumă de 13 lei.
Foaie de expediţie trimisă pe 17 martie 1934 din Periam la Sibiu. Aceeaşi francatură cu ărci uzuale, încîrcată însă cu un porto de 22 lei.
Colet expediat cu ramburs din Timişoara la Sibiu, pe 14 iunie 1934. Trimiterea a fost încărcată cu un porto de 27 lei. Etichetă de serviciu RAMBURS aplicată pe faţa formularului.
Foaie de expediţie pentru un colet expediat pe 6 septembrie 1933 de la Timişoara la Sibiu. Aceeaşi francatură de 14 leu cu mărci uzuale, dar trmitere încărcată cu un porto de 32 lei.
Şi ultimul fragment de astăzi: foaie de expediţie pentru un colet cu ramburs expediat pe 30 august 1933 din Satu Mare la Sibiu, cu aceeaşi francatură de mărci uzuale de 14 lei. Trmiterea a fost încărcată cu un porto de 34 lei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu