Ultima licitaţie a casei germane de licitaţie s-a desfăşurat luna trecută, începând cu 29 august. Ca de obicei, amatorii au avut de ales piesele preferate din câteva mii de loturi, un volum de marfă extrem de generos.
Nu voi descrie toate piesele cu interes potenţial pentru colecţionarii români (cei interesaţi au urmărit probabil licitaţia). Am selectat doar câteva piese care mi s-au părut interesante, pentru că discutând puţin asupra lor sunt colecţionari care pot învăţa câte ceva.
Un foarte frumos fragment poartă o francatură mai rară, 10 kreuzer, realizată din valorile de 2 kreuzer galben şi 3 kreuzer negru, emisiunea a doua, toate tipul I. Mărcile sunt obliterate cu ştampila monocerc (tip E) Bistritz in Siebenb:(ürgen).
Plicul de mai sus (faţă şi verso, click pe imagini pentru mărire) a fost expediat recomandat din Oradea (ştampilă octogonală Nagyvárad Ajanlott) la Gyer, fiind francat cu marca de 15 kreuzer din emisiunea 1867 ("Grober Druck"). Plicul a fost returnat către expeditor, pe verso existând nu mai puţin de zece ştampile! (sunt lizibile ştampilele monocerc Neu-Arad şi Temesvár). Aceasta este o excelentă piesă de istorie poştală numai bună de demonstrat rutele poştale folosite în perioadă.
O piesă interesantă este fragmentul cu o marcă de 5 kreuzer, emisiunea a V-a (1864) cu ştampila Banlok neagră. Atât Müller, cât şi Ryan indică pentru această ştampilă numai culoarea albastră pentru emisiunea a V-a, neagră fiindu-le necunoscută. Se pare că experţii casei de licitaţie nu s-au uitat şi în catalogul maghiar Gudlin, unde culoarea neagră este cunoscută şi înscrisă cu "R". Preţul cu care a fost propusă piesa mi s-a părut cam mărăcel, în ciuda frumuseţii ei.
Perechea verticală de 3 bani a ocupaţiei austriece este frumoasă, fiind în acelaşi timp destul de rară. Nu am mai văzut-o decât de câteva ori.
Plicul de mai sus (faţă-verso, click pe imagini pentru mărire) este o piesă admirabilă de istorie poştală. El a fost expediat în 1851de la oficiul austriac din Bucureşti, franco, la Paris. Poartă inscripţia manuscrisă "Par Vienne Austriche" şi ştampila de serviciu "L.A.", dar şi taxa percepută: 6/29 (kreuzer, unde 6 kreuzer reprezenta tariful pentru distanţa Bucureşti - Herrmannstadt, 29 kreuzer reprezenta tariful valabil în uniunea poştală austro-germană, din care 9 kreuzer tarif al uniunii, 8 kreuzer pentru tranzitul prin Germania şi 12 kreuzer tariful pentru Franţa). Destinatarul fiind plecat din Paris la Bucureşti, plicul este trimis retur. Pe faţă este însemnat tariful corespunzător, 48/6, iar pe verso se găsesc amprentele a 11 ştampile care atestează traseul corespondenţei. În Ardeal, plicul a tranzitat prin Sibiu şi Arad.
Cartea poştală închisă de mai sus este o corespondenţă a unui filatelist român, care îi propune unui colecţionar din Egipt un schimb de mărci (click pe imagini pentru mărire). Piesa este interesantă din mai multe puncte de vedere: este o trimitere recomandată cu o francatură suplimentară mai puţin obişnuită pe un asemenea întreg, este expediată către o destinaţie mai puţin comună şi este şi o piesă interesantă pentru istoria filateliei româneşti. Cu toate acestea, preţul propus de casa germană pentru această piesă mi s-a părut puţin cam mare.
O altă carte poştală închisă identică cu cea precedentă este o corespondenţă expediată în Elveţia, de la oficiul poştal special Bucureşti Expoziţie, în septembrie 1894. Ştampila clară, aplicată cu tuş albastru face piesa destul de atractivă.
Carte poştală închisă din imaginea de mai sus poate fi o probă, lipsindu-i perforul aplicat în mod normal pe margini.
O altă varietate de carte poştală este cea din 1877, la care lipseşte tiparul corespunzător mărcii fixe.
Tot o probă poate fi cartea poştală de mai sus (click pe imagine pentru mărire) care oficial a fost pusă în circulaţie imprimată în culoarea roşie.
Rămânând la capitolul întreguri poştale, remarcăm întregul de mai sus (partea de răspuns a unei CP germane cu răspuns plătit), expediat recomandat din Galaţi spre Germania. Se pare că expeditorul (S. Bayer, Galaţi) a fost negustor de mărci, cunoscându-se multe corespondenţe care poartă antetul său sau care îi sunt adresate.
Şi această carte poştală este interesantă prin francatură (realizată numai din timbre de ajutor) şi ştampilele de cenzură pe care le poartă.
La Rusia mi-a plăcut scrisoarea de mai sus, expediată în iulie 1873 din Chişinău în Germania, purtând o francatură tricoloră. Ştampila de plecare este prezentă şi pe verso, împreună cu ştampilele a două curse poştale ferociare, trenul nr. 49-50, respectiv trenul nr. 47-48.
Trecând la Ungaria, am remarcat această telegramă, expediată de la Brasso-Földvár la Feketehalom, în 1886. Este o piesă mai puţin comună pentru aceste localităţi.
Şi această rcipisă din 1876 este interesantă, ea a fost expediată la Budapesta, cu porto de 5 kreuzer (cu adnotarea manuscrisă corespunzătoare pe faţa formularului). Ştampila Szlatina dublu-cerc cu agrafă (tip D) este relativ comună pentru acest oficiu, dar este atractivă pentru colecţionarii de ştampilografie.
Se spune că timpul rezolvă multe probleme. Aşa este şi cazul telegramei de la Mizil semnalate de mine acum puţină vreme. Iată că cei de la Gärtner ne oferă o piesă asemănătoare, de data aceasta cu o francatură puţin mai bogată, datând din aceeaşi perioadă. Preţul piesei mi s-a părut totuşi mult prea mare.
La capitolul loturi şi colecţii, am remarcat lotul de probe şi eseuri la Paris-Bucureşti din cele două imagini de mai sus.
Ca de obicei, aştept întrebările, dacă aveţi.
Vă doresc un weekend plăcut!
pfuj! ce mai calatorie in timp!
RăspundețiȘtergereJos palaria, Max Peter.
(nu stiu de ce, cand am ajuns la cartile postale mi-am amintit ca lucram intr-un loc (pentru cateva luni am lucrat acolo, chiar in anul 1989) si aveam o colega care nu stia romaneste...venise la sora mea si a rugat-o sa-i citeasca si sa-i traduca din romana in maghiara o carte postala. Asa am aflat ca sotul ei, sef la nustiuce magazin, era inchis pentru o lipsa in gestiune de valoare mica. El, nu avea voie sa scrie decat in limba romana...ce povesti mai exista in fiecare scrisoare, carte postala, vedere...nu? )
Cleo: E o chestie frumoasă. Practic, e istorie, şi eu citesc de multe ori câte o carte poştală veche şi mă minunez, şi pe vremuri oamenii aveau aceleaşi preocupări ca şi acum. Doreau veşti de la familie, erau preocupaţi de gospodărie, le era frică de război sau îl rugau pe preotul din comună câte ceva, se abonau la ziare şi reviste sau se felicitau de onomastici sau de Paşte şi Crăciun, îşi trimiteau vederi de anul nou sau se lăudau pe la rude şi prieteni cu ce învăţau la şcolile aflate departe. Ori, pur şi simplu, trimiteau câte o misivă mândrei sau iubitului, spunându-i cât dor îi este...
RăspundețiȘtergerecred ca ti-am mai spus...mi-as dori atat de mult sa scotocesc intr-un scrin cu scisori de alta data...
RăspundețiȘtergerema uitam la cat de eleganta era caligrafia...exista mult respect pentru litera scrisa...
mi-a placut si felul in care a incheiat : "te doresc" si a semnat....mi se pare foarte cald si tandru :)
Pandhora: Cred că n-ai idee de câte ori am visat şi eu că scotocesc cufere vechi, pline de misive uitate de timp... Uite, citeşte şi răspunsul pe care l-am dat pentru Cleo.
RăspundețiȘtergereAi dreptate cu misiva, de aceea am pus şi imaginea cu textul, tocmai pentru că e frumos. Îţi dai seama, doi soţi sunt despărţiţi de război, de linia frontului...
am citit ce i-ai scris lui Cleo...tocmai de aceea acel "te doresc" mi s-a parut incarcat de tandrete si nu de erotism sec :)
RăspundețiȘtergereDa, Pandhora, aşa este.
RăspundețiȘtergereMi-au plăcut, fără doar şi poate, mult explicaţiile date în retrospectiva de-a dreptul curs de istorie aplicată. Câteva imagini le-am salvat doar pentru a mă bucura, în tihnă, de detalii ...
RăspundețiȘtergereMulţumesc!
Doru: Şi eu mulţumesc!
RăspundețiȘtergereCum îți mai spuneam,mă încântă să privesc caligrafia cuvintelor scrise de demult...
RăspundețiȘtergereCe frumos încheie un domn un mesaj, cu ”te doresc”. Câtă atenție și căldură și frumusețe în acest scurt mesaj,dar atât de dens...
Grozavă postare!
Vera: Mulţumesc!
RăspundețiȘtergerePiese frumoase, ingrijit prezentate, unele chiar deosebite. Iti multumesc ca faci trecerile astea in revista, ca sa mai aflam si noi ce vinde lumea. CP "Cifra" cu stampila primei expozitii a obtinut un pret foarte bun (285 Euro parca). S-a mai dus una...
RăspundețiȘtergerekolector: Şi eu îţi mulţumesc, Daniel.
RăspundețiȘtergereŞtiu realizările. Acea ştampilă este rară şi merită, eu am văzut foarte puţine.
ce vremuri...ce multe poti afla din semnele trecerii lor...ce multe povesti ascund randurile scrise..
RăspundețiȘtergeremi-am adus aminte de vremurile in care scriam scrisori...tata sau mama dictau ,iar eu scriam scrisorile pentru rudele mamei...si feicitarile de craciun,paste,an nou...
rokssana: Păi aşa păţeam şi eu, pentru că aveam scrisul foarte frumos şi (mai) ştiam să caligrafiez...
RăspundețiȘtergere