Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

vineri, 16 ianuarie 2015

Din nou despre "Catalogul mărcilor poştale româneşti"

Periodic, în cadrul unor diverse grupuri de discuţii se ridică din nou, iarăşi şi iarăşi întrebarea: de ce nu se face un catalog actualizat al mărcilor poştale româneşti?

Acum, problema este una destul de delicată şi de complicată. Colecţionarii, în raport de propriul orizont şi de cât sunt de specializaţi au viziuni diferite asupra a ceea ce reprezintă noţiunea de catalog filatelic. În mai multe articole mai vechi am tot abordat acest subict, dar întrebările de acest gen îmi sunt puse din nou (chiar şi astăzi am primit două mesaje pe mail şi alte două pe Facebook). Nici măcar blogul nu este citit, chiar dacă informaţia este pusă la dispoziţie gratuit, moca!

Din păcate, sunt destui colegi care au impresia că un catalog se face uite-aşa, pocnind din degete. Nu realizează ce presupune aceasta. Chiar dacă unii vor da mărunt din buze, voi relua câteva idei pe care le-am mai expus. Aşadar, haideţi să vedem ce presupune redactarea unui catalog (aceasta este opinia mea, nu o consider cea mai bună, dar nici n-am descoperit încă alta mai bună) şi ce întrebări ridică această activitate:

• trebuie stabilit de la început un obictiv urmărit: ce urmează a se realiza? care este nivelul de cuprindere şi aprofundare? care va fi forma produsului final? (produs tipărit? produs electronic? ambele?);

• cine sunt persoanele care ar fi capabile să realizeze un astfel de produs? sub ce formă s-ar realiza manuscrisul?

• cum ar arăta un calcul economic al realizării produsului? care ar fi sursele de finanţare şi cum ar fi repartizate cheltuielile? care ar fi potenţialele venituri şi cum se repartizează ele? cum se distribuie produsul final şi la cine?

• cum se asigură latura tehnică a realizării catalogului? cine face designul, redactarea/culegerea manuscrisului şi ce costuri sunt implicate? este sau nu nevoie de o bază de date? ce se întâmplă cu reproducerea imaginilor, de unde se ia materialul filatelic necesar şi cum se digitizează? după ce standarde? ce presupune, din punct de vedere tehnic, realizarea unui produs electronic disponibil pe internet? care sunt şi cum se acoperă costurile generate de achiziţionarea, găzduirea şi întreţinerea domeniului de internetşi de realizare efectivă a produsului electronic?

• ce tehnologie se alege, pentru a se putea realiza, în viitor, o actualizare facilă şi rapidă, pentru realizarea unei ediţii noi? (ideal ar fi o ediţie anuală); trebuie ţinut cont de faptul că în prezent tehnologiile sunt modernizate aproape anual; ce fac cu produsul peste cinci ani? îl voi mai putea folosi, sau toată munca va trebui luată de la cap dacă se doreşte realizarea unei noi ediţii?

• cine stabileşte metodologia de lucru şi cum se desfăşoară efectiv realizarea manuscrisului? cum se realizează un sistem independent de numerotare? ce principii şi criterii de catalogare se utilizează? se va lucra într-o singură limbă sau în mai multe? ce principii de evaluare se vor utiliza şi în ce valută se va face ea? şi la ce curs?

• care vor fi implicaţiile ulterioare realizării catalogului din punctul de vedere al drepturilor de autor? cine va putea reproduce prima ediţie şi în ce condiţii? dacă lucrarea a fost realizată de un colectiv, ce statut va avea manuscrisul în formă fizică şi/sau cel în formă electronică?

• care vor fi principiile care se vor utiliza la evaluări şi acordarea cotelor, pentru a se respecta principiile pieţei libere şi pentru ca lucrarea să aibă credibilitate?

Toate întrebările de mai sus au "curs" rapid, în câteva minute. M-am grăbit să le scriu ca să nu le uit (nu mai am memoria pe care o aveam la 20 de ani, asta e!). Dacă staţi strâmb şi judecaţi drept, puteţi vedea că realizarea unui catalog nu e o treabă simplă. Nu reprezintă copierea altor lucrări (ar fi un lucru ilegal până la urmă). Mă opresc aici şi vă pun la dispoziţie formularul pentru comentarii de mai jos.

2 comentarii:

  1. Pentru realizarea unui Catalog in primul rand e nevoie de o echipa, cu sarcini clare pentru fiecare. O alta importanta problema este finantarea. Numai cine nu a lucrat cu asa ceva nu stie ce inseamna realizarea unei asemenea lucrari, incepand cu culegerea informatiilor, catalogarea lor, redactarea, realizarea tehnica, scoaterea produsului final pe piata. Si apoi problemele pe care le-ati mentionat mai sus sunt cele mai importante, dar pe parcursul realizarii produsului te intalnesti cu zeci de alte probleme, mai mici sau mai mari, care trebuie rezolvate. Eu inca sper la realizarea Catalogului si as fi de acord sa ajut chiar cu minimele mele cunostinte si resurse.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna seara, sunt de acord sa ajut cu ce pot la realizarea lucrarii, alaturi de dvs.

    RăspundețiȘtergere