Există perioade din istoria poştală (nu neapărat românească) care au în continuare nevoie de atenţie din partea cercetătorilor.
Există o problemă care mă frământă de mai multă vreme, şi anume care sunt poştele străine militare sau de campanie care au funcţionat pe teritoriul Principatelor pe timpul Războiului Crimeii.
Ştiu, voi primi repede răspunsul: poşta militară austriacă. Ştampilele oficiilor austriece de campanie şi corespondenţele pe care le poartă sunt de mult timp cunoscute, apreciate, expuse la marile manifestări, catalogate şi preţuite după cum li se şi cuvine.
Şi poşta imperială rusă a deţinut oficii în unele localităţi din Principate (Bucureşti, Galaţi, Focşani - numai până în 1854 şi Iaşi; se bănuieşte că ar fi funcţionat oficii ruseşti şi la Bârlad şi Giurgiu, dar nu a fost descoperită nicio ştampilă până în prezent, din câte cunosc).
Acum vine nelămurirea pe care o am. Oficiile poştale (consulare) franceze au fost înfiinţate abia după terminarea operaţiunilor militare, în 1857. Cu toate acestea, au existat două puteri europene ale timpului care s-au numărat printre beligeranţii războiului şi care au avut trupe cu efective însemnate în zona Mării Negre şi a Dunării (Franţa şi Marea Britanie) sau care chiar au staţionat pe teritoriul Principatelor (Turcia). Acestora din urmă oare cine le-a asigurat comunicaţiile poştale?
Pe piaţa filatelică a apărut recent o piesă (urmează să fie vândută într-o licitaţie) pe care o văd pentru prima oară şi care m-au determinat să-mi pun întrebarea formulată mai sus.
Este un plic nu prea arătos, dar care se constituie într-o piesă-document. El a fost expediat în octombrie 1854 de la oficiul francez de campanie nr. A (ARMÉE D'ORIENT B-AU A), oficiu care era situat la acea dată (potrivit literaturii franceze) la Varna.
Şi de aici intervine partea frumoasă. Plicul l-a avut ca destinatar pe nimeni altul decât pe Omer Paşa, comandantul trupelor otomane, care se afla în Bucureşti (tot aici situându-se la acea dată şi comandamentul general al turcilor).
Pe verso se distinge, ca ştampilă de sosire cred eu, o altă ştampilă a unui oficiu militar francez: ARMÉE D'ORIENT B(ure)AU SED(entai)RE.
O scurtă recapitulare a ştampilelor utilizate de poşta franceză pe timpul Războiului Crimeii este făcută în tabelul de mai jos:
(sursa)
Cine a fost Omer Paşa?
Există literatură suficientă despre persoana militarului turc (care avea origine sârbă, fiind născut creştin ortodox). Puteţi citi aici despre el.
Ca paranteză, documentându-mă mai demult asupra personalităţii lui Omer Paşa am aflat că soţia lui era româncă, şi poetă pe de-asupra. Puteţi citi mai mult despre acest lucru în cronologia confruntării militare făcută de Emilia Corbu pe propriul blog (partea I-a, partea a II-a).
Nu mă pot abţine să nu citez:
"Ida (Saide), soţia mareşalului Omer Paşa, româncă, sora compozitorului craiovean Gheorghe Simonis, compune Marşul Silistrei; anterior compusese Marşul Olteniţei. Ambele sunt publicate în «The Illustrated London News» No.684/May 27, 1854 şi, respectiv, No.723/January 13, 1855."
Şi pentru că tocmai a fost pomenită Olteniţa, poate că n-ar trebui să trecem peste un eveniment: bătălia de la Olteniţa din 4 noiembrie 1853 între ruşi şi turci a fost prima confruntare armată a Războiului Crimeii, ea având loc pe teritoriul românesc.
(Sursa ultimelor două fotografii: Wikipedia).
Se cunosc relativ multe piese de corespondenţă provenite din acest conflict militar. Din păcate, la marea lor majoritate este greu de stabilit cu exactitate care a fost locul de expediere, deoarece lipseşte indicaţia locului de pe ştampile, informaţiile despre localizarea acestora la anumite date sunt limitate sau lipsesc (iar în cele mai multe situaţii nu s-au păstrat nici corespondenţele din plicuri). De aceea cred că nu au fost semnalate încă piese circulate pe teritoriul Principatelor (sau dacă totuşi s-au semnalat, mie îmi sunt necunoscute sursele; sau poate am trecut peste ele, neinteresându-mă atunci subiectul). De altfel nici nu cunosc vreun filatelist român care să fie interesat de acest subiect.
În orice caz, este foarte probabil să fi existat pe teritoriul Principatelor oficii poştale militare de campanie atât franceze (piesa ilustrată mai sus poate constitui o dovadă pentru aceasta), cât şi otomane. În ceea ce priveşte poşta turcă, este posibil să existe informaţii în literatura de specialitate, informaţii care să fi rămas însă necunoscute colecţionarilor români.
Cred însă că în cataloagele noastre (viitoare) ar trebui să păstrăm un loc şi pentru poştele militare străine din Principate pe timpul Războiului Crimeii (în plus faţă de cele austriece şi ruseşti).
Ce articol frumos documentat plus scris asa curgator si cu suspans ! Max, ma simt asa de rasfatat ca am ocazia sa citesc de pe blogul tau ! Zau, chiar fusesem usor mofluz in ultima vreme rrferitor la calitatea parca din ce in ce mai redusa a articolelor din reviste si site-uri chiar oficiale de popularizare a istoriei, (si nu ma refer doar la cele de lb romana), insa citind acest articol mi-a venit sufletul la loc. Nu poti sa-ti dai seama ce mult apreciez eu efortul tau clar constiincios fata de noi, cititorii. Stou ca scrii manat si de pasiune interioara pt acest domeniu insa oricum imi dau seama ca pana si un singur articol de pe blogul tau chiar necesita daruire, migala, aplecare, concentrare, zau, munca serioasa...si de aia in plus ma simt recunoscator ca am ocazia sa citesc articolele tale, care vin asa daruite noua din efortul tau cu adevarat generos !
RăspundețiȘtergereMulţumesc mult!
ȘtergereAm cautat un posibil raspuns la intrebarea pusa de tine la inceputul articolului si se pare ca este o poveste chiar interesanta in legatura cu serviciile postale ale trupelor britanice, o poveste care a continut si scandal si care a dus ulterior la imbunatatirea serviciilor postale civile din intreaga Mare Britanie plus la infiintarea primului serviciu de transmis bani asa prin mandat postal gen Money Order din lume ! Se pare ca in timpul razboiului din Crimeea, initial trupele britanice au zis ca nu au nevoie sa antreneze serviciile postale civile din UK, care erau si asa inca pe cale de reforme si ele, si initial s-a luat decizia de a utiliza serviciile postale militare franceze. Si posta din UK mergea intai la Paris, si de acolo la Constantinopole, (deoarece aceasta ruta postala militara franceza existase de ceva vreme), si de la Constantinopole in teren, se pare ca inclusiv asa si catre Varna. (Nu am cautat n amanunt pozitionarea si miscarile trupelor britanice, asa la fiecare faza a razboiului, e posibil de a urmari, se pare ca desi majoritatea erau fie in Grecia fie asa catre Sevastopol, totusi au trecut cativa oameni sau au fost stationati cativa si pe langa litoralul bulgaresc si romanesc al Marii Negre, de fapt pe vreo 2 vase militare care treceau asa si prin proximitate, pus desigur ca or fi fost cativa si la tarm, ar repet nu am cautat in amanunt, insa e interesant de urmarit.) Cu aceasta ocazie a folosirii postei militare franceze de catre trupele britanice, au iesit atatea nemultumiri, incat ofiterii superiori din teren, care tocmai se pregateau totusi sa atace in mod asa mai decisiv Sevastopolul, au inceput sa scrie scrisori sau sa trimita mesaje, (habar nu am cum, posibil chiar tot prin francezi, ca nu cred ca aveau sms), sa se infiinteze imediat o posta militara britanica in zona ca ei nu mai suporta pe francezi. (va urma)
RăspundețiȘtergereChiar in timpul razboiului, pe la mijloc asa, inainte de asaltul de la Balaklava, in sfarsit autoritatile britanice de la centru au aprobat infiintarea unui serviciu militar britanic pe ruta Orient Express, insa au trimis doar vreo 2 oameni plus initial i-au cazat asa pe un vapor, adica efectiv erau ei inconjurati aclo de saci de posta pe care nu aveau practic cm sa o expedieze mai departe, plus intre timp venisera si francezii si le azvarlisera in poala sac si saci de posta care era deja pe drum si intarziata. A iesit un mare scandal, si pe urma au mai trimis inca vreo 2 oameni, dar intre timp sefii postei militare d epe acel vapor, care erau totusi oameni asa seriosi, au facut chiar un soi de mini-greva zicand ca ei nu isi iau raspunderea pt nimica pana nu li se creeaza conditii asa ca la Londra, cu baieti de posta, si cu secretare postale, si cu tot echipamentul si personalul de care au nevoie. Plus asaltul de la Balklava se apropia si posta militara britanica inca tot nu functiona si toti se vaitau unii la altii. Pana la urma i-au mutata cat de cat pe un vapor ceva mai marisor cu sacii lor de scrisor cu totul, si s epare ca asa cu chiu cu vai au reusit sa inceapa sa transmita macar cateva ordine militare asa mai importante pt asaltul respectiv care uma sa fe asa decisiv, (desi nu posta personala a soldatilor, aia, zau, cred ca aia e posibil sa fi fost folosita asa in scopuri practice de hartie de facut barcute si avioane asa de relaxare, sau poate chiar o ff utila hartie igienica,mai ales asa in drumul ala decisiv catre Balaklava si Sevastopol, unde nu cred ca erau conditii sanitare deosebit de avansate... zau, nu vreau sa fac misto, dar mi-a fost imposibil sa nu ma antrenez in acest scandal) ! In concluzie, dupa razboi, scandalul presei militare britanice a dus la o intreag areforma postala si mai mare, si a ajutat dezvoltarea postei mai moderne britanice ulterioare. Cat despre daca se gaseste vreodata vreo scrisoare din alea din sacii aia care a fost retransmisa cu succes de posta militara britanica, mai ales una din asta personala, (ca alea mai oficiale importante presupun ca au fost arhivate cat de cat si luate de britanici cu ei sau arse, naiba stie, adca nu cred ca le-au lasat asa suvenit pe plajele Marii Negre), dar sincer daca se va gasi vreodata vreo scrisoare personala asa ratacita pe undeva din alea care tocmai incepusera sa fie francate militar britanic, zau, cred ca ar fi de o raritate exceptionala !
ȘtergereChiar in timpul razboiului, pe la mijloc asa, inainte de asaltul de la Balaklava, in sfarsit autoritatile britanice de la centru au aprobat infiintarea unui serviciu militar britanic pe ruta Orient Express, insa au trimis doar vreo 2 oameni plus initial i-au cazat asa pe un vapor, adica efectiv erau ei inconjurati aclo de saci de posta pe care nu aveau practic cm sa o expedieze mai departe, plus intre timp venisera si francezii si le azvarlisera in poala saci si saci de posta care era deja pe drum si intarziata. A iesit un mare scandal, si pe urma au mai trimis inca vreo 2 oameni, dar intre timp sefii postei militare d epe acel vapor, care erau totusi oameni asa seriosi, au facut chiar un soi de mini-greva zicand ca ei nu isi iau raspunderea pt nimica pana nu li se creeaza conditii asa ca la Londra, cu baieti de posta, si cu secretare postale, si cu tot echipamentul si personalul de care au nevoie. Plus asaltul de la Balklava se apropia si posta militara britanica inca tot nu functiona si toti se vaitau unii la altii. Pana la urma i-au mutata cat de cat pe un vapor ceva mai marisor cu sacii lor de scrisor cu totul, si s epare ca asa cu chiu cu vai au reusit sa inceapa sa transmita macar cateva ordine militare asa mai importante pt asaltul respectiv care uma sa fe asa decisiv, (desi nu posta personala a soldatilor, aia, zau, cred ca aia e posibil sa fi fost folosita asa in scopuri practice de hartie de facut barcute si avioane asa de relaxare, sau poate chiar o ff utila hartie igienica,mai ales asa in drumul ala decisiv catre Balaklava si Sevastopol, unde nu cred ca erau conditii sanitare deosebit de avansate... zau, nu vreau sa fac misto, dar mi-a fost imposibil sa nu ma antrenez in acest scandal) ! In concluzie, dupa razboi, scandalul presei militare britanice a dus la o intreag areforma postala si mai mare, si a ajutat dezvoltarea postei mai moderne britanice ulterioare. Cat despre daca se gaseste vreodata vreo scrisoare din alea din sacii aia care a fost retransmisa cu succes de posta militara britanica, mai ales una din asta personala, (ca alea mai oficiale importante presupun ca au fost arhivate cat de cat si luate de britanici cu ei sau arse, naiba stie, adca nu cred ca le-au lasat asa suvenit pe plajele Marii Negre), dar sincer daca se va gasi vreodata vreo scrisoare personala asa ratacita pe undeva din alea care tocmai incepusera sa fie francate militar britanic, zau, cred ca ar fi de o raritate exceptionala !
RăspundețiȘtergereDau disclaimer ca am prezentat situatia asa fugitiv, si probabil ca tu deja cunosteai in mare parte aceste chestii, insa am devenit chiar ff curios. Am sa mai revin daca mai gasesc vreun amanunt care mi se pare cat de cat interesant si util ca pista pt rezolvarea acestui mister !
A, sorry am scris de 2 ori acelasi lucru doar pt ca nu eram sigur ca apare asa mai insertat sub primul paragraf.
RăspundețiȘtergere