De câţiva ani au apărut pe piaţă blocuri mari şi fragmente de coală ale timbrelor de ajutor purtând supratipare "MViR" de tip monogram (caligrafiate) în cadru dublu cu colţurile rotunjite. Partea senzaţională nu este aceasta, deoarece piese noi apar mai mereu. Partea senzaţională este că la unele blocuri supratiparele de pe rândurile alăturate apar în poziţie tête-bêche, pe un rând supratiparul citindu-se de jos în sus, iar pe celălalt de sus în jos.
Unii colecţionari au adoptat foarte repede aceste "găselniţe", fără a le cerceta cum trebuie, în opinia mea. Alţi colecţionari le-au şi decretat drept erori nemaivăzute şi rarităţi extreme. Din păcate, conform obiceiului românesc, nimeni din rândul colecţionarilor nu a procedat la o cercetare mai amănunţită a acestor piese prezentate drept varietăţi spectaculoase (cu o singură excepţie, Francisc Ambruş, care a şi fost primul colecţionar care le-a etichetat drept ceea ce sunt).
Exemple de blocuri din cele oferite pe piaţă sunt mai jos (click pentru mărire):
Supratipar normal.
Supratipar normal pe un rând şi răsturnat pe celălalt.
Pentru a le verifica cu mai multă atenţia am ales alte două piese atestate drept originale:
Un bloc de patru neuzat creditat de un cunoscător ca fiind original.
O piesă cu acelaşi supratipar, dar pe o marcă diferită, purtând o anulare fiscală originală.
Pentru a se putea vedea mai bine supratiparul, am transformat imaginile scanate din standardul RGB în cel CMYK şi am izolat numai canalul culorii magenta, cel mai apropiat de culoarea supratiparului. Apoi le-am pus faţă în faţă şi am început să le examinez, pentru a descoperi dacă există vreo diferenţă între ele.
Mai jos puteţi vedea aceste detalii ale supratiparelor.
Primul bloc, original.
Perechea de fiscale, originală.
Diferenţele între aceste prime două piese sunt datorate pe de o parte ancrasării, şi pe de altă parte hârtiei (fiscalele fiind imprimate pe hârtie cretată, spre deosebire de timbrele de ajutor, care sunt imprimate pe hârtie obişnuită, mult mai poroasă). Sunt însă caracteristice pentru ambele piese:
- forma piciorului stâng al literei M;
- lungimea semnului "egal" dintre literele M şi V;
- forma buclelor superioare ale literei V;
- orma literei "i", serifa de sus şi poziţia şi forma punctului de deasupra bastonului literei;
- forma buclei din stânga a literei R, precum şi forma şi curbura piciorului drept al aceleiaşi litere.
Acum priviţi aceleaşi detalii ale supratiparului la cele două blocuri pe care eu le consider contrafaceri:
Blocul cu supratiparul normal.
Blocul cu supratiparul tête-bêche.
Şi de pe celălalt rând.
Trebuie să menţionez că între supratiparele acestor două blocuri nu
apar diferenţe semnificative, am verificat acest lucru la toate mărcile
pentru a nu se întâmpla să fie aşa-zise tipuri diferite între ele.
La al doilea bloc însă apar diferenţe minore între supratiparele de pe rânduri diferite, ceea ce sugerează utilizarea unor clişee (de rând) distincte (de exemplu punctul după R). Ori acest lucru nu se întâmplă la originale, supratiparele de pe rânduri diferite fiind identice.
Diferenţele
sunt aşa de importante, încât mie mi-e clar că supratiparul acestor
blocuri a fost executat în mod cert cu alte clişee.
Până când nu mă va convinge cineva cu un document purtând mărci cu acest suprar, eu le voi considera falsuri în dauna filateliştilor şi recomand ocolirea ofertelor cu astfel de varietăţi.
Realizarea acestui articol mi-a fost sugerată de dl. Cornelius Ionescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu