Conform noului cadru legal din domeniul telecom, începând cu 25 februarie 2012, în scopul protecţiei consumatorilor, contractele încheiate de aceştia cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice vor conţine mai multe clauze minime obligatorii. De asemenea, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la încheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice, se arată într-un comunicat al ANCOM.
Durata maximă iniţială a contractelor încheiate cu utilizatorii finali persoane fizice nu mai poate depăşi 24 de luni. Furnizorii au obligaţia de a le oferi consumatorilor şi posibilitatea de a beneficia de servicii pentru o durată contractuală de cel mult 12 luni, astfel încât aceştia să poată alege oferta care se potriveşte cel mai bine nevoilor lor. Totodată, în cazul în care utilizatorii finali persoane juridice doresc să beneficieze de servicii de comunicaţii electronice în condiţiile oferite consumatorilor, furnizorii au obligaţia să dea curs solicitărilor acestora.
În ceea ce priveşte clauzele contractuale, potrivit noilor reglementări, operatorii au obligaţia de a include în contracte, printre altele,restricţiile pe care le impun în ceea ce priveşte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua în cazul apariţiei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum şi informaţii privind procedurile de gestionare a traficului în scopul de a evita congestionarea reţelei. Aceste informaţii vor permite abonaţilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricţiona accesul către anumite site-uri sau aplicaţii de pe internet, dacă le va coda telefonul în reţeaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului. În cazul incidentelor sau ameninţărilor de securitate, furnizorii trebuie să prevadă în contract tipul de acţiune pe care ar putea să o întreprindă şi impactul acesteia asupra continuităţii furnizării reţelelor şi serviciilor la un nivel normal (de exemplu: limitare, restricţionare sau întrerupere a serviciului), precum şi condiţiile în care se vor produce aceste restricţionări.
În plus, potrivit reglementărilor ANCOM, contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conţină clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, întârzierea şi variaţia întârzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va începe furnizarea accesului la internet, exprimat în zile calendaristice, precum şi termenele de remediere a deranjamentelor şi de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor, exprimate în ore. Furnizorii vor publica trimestrial pe paginile lor de internet valorile acestor parametri, prima raportare urmând să aibă loc la data de 25 aprilie 2012.
Aceste modificări se aplică atât contractelor încheiate începând cu 25 februarie 2012, cât şi contractelor aflate în derulare, furnizorii având obligaţia de a le modifica, precum şi de a informa abonaţii despre acest lucru. Având în vedere că aceste modificări sunt impuse de prevederile legale, iar nu o manifestare de voinţă a furnizorilor în sensul modificării unilaterale a clauzelor contractuale, utilizatorii aflaţi în perioada minimă contractuală nu vor putea invoca aceste modificări pentru a solicita rezilierea contractului fără plata penalităţilor agreate.
Noile prevederi sunt cuprinse în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, act normativ care stabileşte cadrul aplicabil la nivel naţional în domeniul comunicaţiilor electronice. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial al României în data de 27 decembrie 2011.
Multumesc de informatii, Max!
RăspundețiȘtergereCu plăcere, Marius!
ȘtergereAloooo, 112, trimiteti un IT-ist, va rog, sa pot posta comentariul! Se poate? :P
RăspundețiȘtergereUite că s-a putut! :)))))
ȘtergereIt's OK, Juan. I have already put here a link to your site. I've sent you an e-mail also.
RăspundețiȘtergereBest regards!
Este bine de stiut! Multumesc! :)
RăspundețiȘtergereŞi eu îţi mulţumesc!
ȘtergereAm flat si eu de la televizor si chiar ma intrebam daca se aplica sau nu retroactiv. In iarna am renuntat la un abonament de mobil in familie si Doamne cat au tot tras de mine si ar fi lungit-o sa ma convinga sa raman in retea; mai rau m-au enervat.
RăspundețiȘtergereInteresanta prevederea cu gestionarea traficului in vederea evitarii congestiei, daca cineva o va lua in serios. Cu codarea terminalelor in retea stiam ca mai nou se poate opta pentru decodarea telefonului la operator; nu stiu daca gratis sau nu...
"Aceste modificări se aplică atât contractelor încheiate începând cu 25 februarie 2012, cât şi contractelor aflate în derulare, furnizorii având obligaţia de a le modifica, precum şi de a informa abonaţii despre acest lucru" - se precizează în reglementare.
RăspundețiȘtergereDin câte ştiu, decodarea terminalelor se face contra cost, la solicitarea utilizatorului (de exemplu, când se achiziţionează un terminal sau când un abonat doreşte să treacă la o altă reţea. Nu sunt chiar sigur, probabil că fiecare operator are unele condiţii şi trebuie întrebat (eu personal nu am avut nevoie de asta).
Multumesc, Max! Pai ramane sa asteptam sa fim anuntati :) Nici eu n-am avut nevoie de decodare, dar am auzit prieteni care isi puneau problema pentru ca aveau abonamente la doi operatori si pentru telefoane preferau sa aleaga oferta cea mai buna, chiar daca urmau sa foloseasca in telefon SIM-ul concurentei :)) I-am sfatuit mereu sa ceara la operator decodarea, ca sa fie siguri ca e totul in regula dupa aceea cu telefonul.
RăspundețiȘtergereSe mai folosesc, mai nou (bine..., de vreo doi-trei ani), aparate de tip dual SIM. Sunt destul de practice (dar cel puţin un operator din cei tradiţionali refuză să asigure service-ul pentru astfel de aparate, din câte am auzit).
ȘtergereAcum am vazut eu acest anunț și vreau sa spun ce s-a întâmplat chiar azi.
RăspundețiȘtergereAm primit un mesaj de la Orange, la care avem abonament toți din familie, precum că ”s-au modificat condițiile de furnizare a serviciilor Orange, conform legislației actuale, fără modificarea tarifelor.” Și se dădea o adresă de site, pentru informații suplimentare. Noi preferăm să vorbim cu oamenii, așa că am dat telefon la Orange și am întrebat ce schimbări s-au făcut.
Ce crezi că ni s-a răspuns ? Că se vor scrie prevederile contractuale cu litere de tipar și se vor scrie contractele numai pe o față a filei de hârtie, nu și pe cealaltă, ca până acum !!!
Oameni de bună credință, nu ne-am îndoit de ceea ce a spus reprezentanta firmei. Acum o jumătate de oră am citit acest articol al tău, pentru care îți mulțumim foarte mult. Am intrat după aceea și pe site-ul indicat de ei, orange.ro/tcg , unde sunt scrise o mie de minuni, dar nimic despre noile reglementări.
Așa că viața e o curvă, apropo de articolul tău, fiindcă oamenii sunt curve !
Zina, reglementarea a apărut în Monitorul Oficial, dar ştiu că nu prea se uită lumea la aşa ceva, decât atunci când se loveşte de cine ştie ce minune. Aşa că ce este de interes pentru mai mulţi, m-am gândit că e bine să public, chiar dacă nu e strict de profilul blogului.
ȘtergereŞi uite că se mai întâmplă şi situaţii precum cea descrisă de tine.
Eu am probleme cu alt furnizor.
Eu iti multumesc inca o data si te rog sa ne tii mai departe la curent cu ceea ce e de interes general, ca banditii nu ne spun nimic...
RăspundețiȘtergereSincer, mă bucur dacă am putut să fiu de ajutor.
Ștergere