Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 10 iunie 2017

Bijuterii internaţionale: mărcile-etichetă columbiene pentru poştă aeriană şi un centru răsturnat

Licitaţia casei americane Cherrystone din luna aprilie a.c. a cuprins în ofertă o mulţime de loturi şi piese interesante şi rare, precum şi o secţiune generoasă de colecţii. Exact aşa cum se aşteaptă toată lumea de la o firmă care are pretenţii de clasă premium. Vreau să mă opresc asupra a două loturi din oferta licitaţiei pentru că mi se par frumoase poveştile ţesute în jurul lor.

Am să încep cu o serie de mărci pe care, atunci când le-am văzut prima oară în viaţa mea (în poze, asta era acum mai bine de 40 de ani) am crezut că sunt luat peste picior de cel care mi le-a arătat, nimeni altul decât regretatul doctor Tripcovici. Eram într-o vineri dimineaţă (mai ţin minte) la biblioteca AFR-ului din Boteanu, lângă maldărul de reviste sosite recent. Eram cititor cu prezenţă regulată, iar doctorul Tripcovici îşi făcuse obiceiul să vină lângă mine şi să mă întrebe de una, alta, plăcându-i că mă interesau vechiturile şi că citeam tot ce puteam găsi prin reviste despre clasicele europene. Cu câteva luni înainte îmi dăruise un set de cataloage şi mă trăgea de limbă să vadă dacă am citit ceva din ele şi ce anume. Atunci mi-a arătat "etichetele" columbiene într-un catalog de licitaţii cu fotografii alb-negru, dar şi cu câteva pagini cu fotografii color (atunci mi se păreau grozave, puteai să vezi cam cum arată rarităţile aşa cum n-aveai ocazia altfel). Să vi le arăt şi eu (click pe imagine pentru mărire):


Aceste mărci au fost puse în circulaţie în 1920 de către «Compania Colombiana de Navegation Aerea» fondată cu puţin timp înainte, în toamna anului 1919. În februarie 1920 proaspăta companie aeriană a obţinut încredinţarea unei francize pentru efectuarea curselor aeriene şi transportului corespondenţei între localităţile Barranquilla şi Cartagena, priminf totodată şi autorizarea de a-şi realiza propriile mărci poştale. Vorba vine mărci poştale, pentru că de fapt compania a aplicat un supratipar cu nominalul "$0,10" pe un set de etichete publicitare ale Curtiss Aeroplane & Motor Company. Nu s-au păstrat documente referitoare la tirajul supratiparelor, presupunându-se că ar fi fost realizate circa 100 de seturi. Acest tiraj infim le-a transformat în rarităţi adevărate, căutate cu ardoare atât de investitori, cât şi de colecţionarii mărcilor sud-americane sau care studiază aerofilatelia. Setul din fotografia de mai sus este unul dintre puţinele păstrate într-o stare de calitate bună, trecând succesiv prin mâinile multor experţi de renume mondial care le-au semnat şi/sau au eliberat certificate: Herbert Bloch, Kessler, Champion, Calves, Diena, Alex Rendon.
La licitaţia casei americane, setul a fost oferit la un preţ de strigare de 14.000 dolari. În ciuda cotei de catalog ridicate (catalogul francez Yvert le evaluează la48.250 euro), setul a rămas nevândut.

A doua piesă pe care doresc să o prezint este vestita madonă cu centrul răsturnat din Ungaria.


Marca uzuală de 5000 coroane din 1921 a fost imprimată eronat cu centrul răsturnat. Din această eroare, potrivit inventarelor păstrate de specialişti s-au maipăstrat până astăzi mai puţin de o sută de exemplare (neuzate şi ştampilate). Dintre acestea, cel puţin 38 de exemplare se află în diverse muzee şi arhive, aşa cum îi şade bine oricărei rarităţi. Dintre exemplarele rămase în circuitul liber, cele mai multe piese prezintă diverse defecte mai mult sau maipuţin vizibile (marca are un format ceva mai mare, iar hârtia ceva mai subţire, specifică mărcilor maghiare din perioadă, a facilitat deteriorarea). Exemplarul oferit în licitaţie prezintă o centrare foarte bună şi nu are defecte, ceea ce a şi dus la achiziţionarea eu cu un preţ final de 14.000 dolari.

2 comentarii:

  1. Este întotdeauna emoționant când poți admira personal piese despre care lumea filatelică vorbește și scrie. Mă bucur că am avut ocazia să văd anul acesta un exemplar al "Madonnei cu centrul răsturnat" la Belyegmuzeum din Budapesta. Cătălin

    RăspundețiȘtergere