Cu ceva timp în urmă, portalul introdusese un program, "Enhanced Member Reporting", destinat îmbunătăţirii modului de raportare şi de semnalare a falsurilor şi contrafacerilor. Mai nou însă, acest program se pare că a ieşit din calculul oficialilor companiei, fiind înlocuit cu un altul - VeRO, destinat mai ales brandurilor care se lovesc de contrafaceri ale propriilor produse care le fac concurenţă neloială.
Aceste lucruri le sunt amintite cititorulor de către eCommerceBytes într-un scurt articol de pe propriul blog.
Chestiunea interesantă este însă ridicarea unei întrebări (pe care eu, unul, o văd legitimă): ar trebui portalul eBay să se folosească de comunitatea pe care a construit-o şi de experţi din cadrul acesteia pentru a acţiona împotriva falsurilor şi a contrafacerilor?
Întrebarea s-ar putea dovedi una deosebit de spinoasă pentru echivalentul românesc al portalului, neaoşul Okazii.ro (unde s-au semnalat şi în trecut şi unde încă mai există şi astăzi falsuri - cel puţin la timbre, nu sunt calificat să mă pronunţ pentru alte categorii de produse). Iar problema este că destule falsuri, dar şi tentative de "prostire" a nepricepuţilor există şi pe celelalte portaluri cu anunţuri gratuite (OLX.ro şi Tocmai.ro). Peste tot, pentru ochiul format şi pentru colecţionarul avizat impresia lăsată este una foarte amară. Dacă vrea cineva să mă contrazică, să nu spere că nu aş avea numeroase exemple concrete disponibile în permanenţă.
Problema nu este clar enunţată, dar induce rapid idee care îi bântuie pe unii oficiali: este sau nu portalul vinovat de existenţa falsurilor în listinguri şi poate el fi găsit vinovat că nu întreprinde anumite măsuri pentru eliminarea acestora şi sancţionarea celor care listează aşa ceva? Fără îndoială, este o problemă de etică, dar poate deveni în anumite situaţii şi una juridică, cu urmări cuantificabile în cifra de afaceri a portalului în cauză, eventual chiar una administrativă sau, chiar mai rău, penală.
Foarte interesante sunt şi comentariile la cele câteva rânduri ale semnalării. Vă previn însă că majoritatea "îmbracă" poziţia şi punctele de vedere ale vânzătorilor, care îşi cam trag, de regulă, spuza pe propria turtă.
Voi ce credeţi, aveţi sau nu încredere că portalurile de licitaţii/anunţuri adoptă o poziţie corectă faţă de falsuri şi contrafaceri? Ar trebui ele să dispună de personal specializat (poate că experţi ar fi prea mult)?
La milioanele pe care le incaseaza,ma refer la portalurile mari,nu cred ca s-ar face gaura in cer daca ar angaja o echipa de experti.Eu insa,prefer asa cum este acum.Este mult mai interesant de urmarit licitatiile si apoi daca nu ma ''frigeam''de cateva ori,nu ma apucam de ''studiat'' mai temeinic.Cercetand mai cu atentie piesele ai mai mari sanse sa prinzi drag de ele.Fiind sigur ce cumperi atunci multi care au bani le-ar cumpara de ''fandoseala'' dandu-se mari pe la petrecerile lor mondene cu achizitiile lor. Asa,fiind si destule falsuri pe piata,cine este intetesat cu adevarat trebuie sa studieze mai mult,iar a invata se pare ca nu mai este de mult la moda.
RăspundețiȘtergereO seara buna!
Eu nu vând, uneori cumpăr. Riscurile sunt ale cumpărătorului şi relaţia lui este directă cu vânzătorul nu cu intermediarul care pune la dispoziţie doar "masa de la târg". Dacă aş fi vânzător şi eBay-ul s-ar băga să facă aprecieri pentru marfa mea nu aş mai apela la serviciul portalului. Intermediarii au serviciul de feedback şi, cred, e un ajutor suficient. Eu le-aş cere să fie mai duri şi la (să zicem) 2-3 negative să scoată vinovatul din joc. Nu-i vorbă, îşi face omul alt ID şi.... Am scris şi eu o părere, nu trageţi!
RăspundețiȘtergereFiţi pe pace, că nu trag. :))))
ȘtergereProblema ridicată are una dintre cauze tocmai inacţiunea acestor portaluri atunci când cumpărătorii raportează existenţa falsurilor, iar vânzătorii nu păţesc nimic, ba se mai şi aleg cu banii, iar sancţiunile lipsesc, ori calificativele negative "dispar" ca prin minune (cele mai mlte astfel de semnalări se pare că au fost pe eBay, ele s-au semnalat mereu de-a lungul anilor, descurajând cumpărătorii să folosească sistemul de raportare).
Am primit prin Google Hangouts un mesaj de la dl Ioan-Luca Vlad (https://plus.google.com/102305098459561124451/about), pe care - cu aprobarea dumnealui - îl postez drept comentariu la articolul de mai sus:
RăspundețiȘtergere"Buna ziua,
In primul rand, felicitari pentru blog. Il urmaresc de ceva vreme si este o placere sa il citesc. Fiind avocat, mi-a placut problema ridicata. Pe scurt, este extrem de complexa, pentru ca in spatele catorva click-uri se ascunde o multitudine de contracte, de sisteme de drept, si de raporturi juridice. Astfel: 1. Ebay-Cumparator (unde ebay este un comerciant si cumparatorul este un consumator, dar nu al produsului, ci al serviciului de "mica publicitate" si "licitatie"); 2. Ebay-Vanzator (unde vanzatorul poate fi consumator sau nu, in functie de calitatea lui de comerciant); 3. PayPal (sau alt serviciu de plati) - Cumparator - Ebay - Vanzator: in relatia asta fiecare are niste drepturi si obligatii. De exemplu, cumparatorul, in functie de contractul lui de card, poate sa faca o contestatie la plata, care poate fi aprobata sau refuzata de banca; 4. Vanzator - Cumparator, care este un contract independent de celelalte, si care poate fi un contract civil clasic (unde se aplica principiile "caveat emptor" (buyer beware), dar si obligatia conformitatii cu descrierea) sau unul cu consumatorul, unde in plus exista dreptul de retragere (returnarea fara motiv a produsului in 14 zile), daca toate partile sunt in UE, sau nu (daca sunt in afara) etc.".
Trebuie să-i mulţumesc dlui Vlad pentru apreciere.
ȘtergereUtilizatorii acestor portale nu îşi dau seama de complexitatea acestor raporturi decât în momentul în care se lovesc efectiv de o problemă. Din păcate, problema contrafacerilor timbrelor şi pieselor filatelice este total neglijată de literatura juridică românească. Nici nu cred că există practică judiciară într-o astfel de cauză.