Domnii de la Ministerul Culturii au înmânat Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor (CNMC) o serie de propuneri privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului Culturii nr. 2009 din 12 februarie 2001 privind aprobarea Normelor de acreditare a experţilor (le puteţi găsi în Monotorul Oficial nr. 114 din 6 martie 2001).
Propunerile au fost examinate şi discutate (?) în şedinţa CNMC din data de 22 mai a.c. Ce anume s-a discutat şi ce anume s-a aprobat nu cunoaştem, deoarece pentru şedinţele CNMC nu sunt publicate niciun fel de detalii în afara ordinii de zi. Dar ca orice proiect de ordin al ministrului, (sperăm că) el va fi supus spre consultări publice potrivit legii.
Despre aceste norme de acreditare a experţilor am mai scris pe blog. Vă readuc aminte că până în prezent toată activitatea acestor experţi este subordonată administrativ conducerii MCIN, fiind afectate de facto independenţa experţilor şi neutralitatea expertizelor efectuate de aceştia, calitatea de expert constituindu-se într-o sinecură pentru angajaţii instituţiilor de stat, iar existenţa unui corp profesional al experţilor este exclusă de actualele reglementări.
Mai mult: aceşti experţi nu au un statut profesional clar, nu au niciun fel de norme de activitate, sunt cu totul trecute sub tăcere situaţiile în care experţii se situează în incompatibilitate şi pot fi acreditaţi fără niciun concurs, doar pe baza unui punctaj acordat după condiţii care elimină candidaţii pentru statutul de expert pentru filatelie (deoarece nu există nicio formă de şcolarizare în acest domeniu). Nu au obligaţii clare, nu există sancţiuni contravenţionale/penale.
În toate celelalte ramuri de activitate profesională din România (şi din multe alte ţări), experţii au posibilitatea de a se organiza în asociaţii sau corpuri profesionale independente de structura administrativă de stat din domeniile respective, asigurându-se cadrul juridic pentru desfăşurarea unei activităţi lucrative independente şi concurenţiale, accesul în corpul profesional respectiv fiind posibil numai pe bază de examen şi nu ca urmare a unei decizii administrative, ca în România.
În opinia noastră, actualul sistem încalcă legislaţia în vigoare privind concurenţa, prin eliminarea de facto a oricărui element de desfăşurare a activităţii profesionale a experţilor în sistem concurenţial.
Poziţia mea personal referitoare la statutul de expert mi-am exprimat-o încă din 2011 şi o puteţi citi aici. Ea rămâne aceeaşi.
Şi ca să nu închei fără o concluzie, marile realizări ale MCIN (sau cum s-a mai denumit în ultimii 30 de ani) în domeniul filateliei sunt următoarele:
- infrastructură pe orizontală: ZERO!
- infrastructură pe verticală: ZERO!
- cursuri/şcoli organizate/desfăşurate de MCIN şi/sau instituţiile subordonate: ZERO!
- studii şi cercetări de filatelie tradiţională/istorie poştală care au ca autori salariaţi din instituţiile culturale de stat: ZERO!
- experţi acreditaţi la nivel naţional în instituţiile de stat: 1 (care refuză însă efectuarea oricărei expertize; acreditarea pentru filatelie a acestei persoane este dubioasă, deoarece nu are niciun fel de activitate/studii/lucrări publicate în domeniu). Cu alte cuvinte este doar o sinecură, nu un statut câştigat pe baza competenţei profesionale. Cine ştie câţi alţi astfel de "experţi" mai figurează în registrul oficial al experţilor?!
La studii și cercetare cred că suntem pe ultimul loc în Europa, in toate domeniile.
RăspundețiȘtergereAi dreptate Hapi, numai că în acest domeniu totul este de-adreptul ZERO pe linie!
Ștergere