Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 1 noiembrie 2016

Au apărut iarăşi făcături "Odesa"

Am mai scris despre acest subiect, am explicat şi am argumentat de câteva ori de ce aceste mărci de aşa-zisă ocupaţie sunt doar făcături gândite de negustori americani.

Astă seară am dat din nou de un set de făcături oferite pe eBay. Click pe captura de ecran pentru mărire.


Măgăria cât casa şi de încă cinci ori pe-atât este listarea acestor aşa-zise ocupaţii de către Michel. La acest capitol - am mai spus-o şi o voi mai spune - domnii de la Michel nu au decât să se ia de mână cu autorul unui alt catalog creditat puternic de unii de pe la noi, Brainard, care listează şi acordă preţuri pentru o sumedenie de făcături, aşa-zise emisiuni locale (ocupaţia Budapesta, Cluj, Ineu etc.) care oficial nu au existat şi care nu pot fi justificate. Că există destui colecţionari creduli care se lasă înşelaţi de profitori e treaba lor. Problema este ca numărul fraierilor să nu se îngroaşe.

Am pomenit de Michel. Cu părere de rău trebuie să o spun (am mai spus-o şi o voi mai spune), redactorii de acolo se încred în cine nu trebuie. Şi aici e treaba lor, ştiţi proverbul: fiecare pasăre pe limba ei piere. Dar chiar şi aşa, o umbră de decenţă tot manifestă, menţionând "caracterul discutabil" al acestei aşa-zise emisiuni (citiţi nota din subsol; păi dacă e o emisiune neatorizată la ce-i mai atribui cote?).


Revin la cele patru supratipare oferite pe ebay de ID-ul premier603. "Seria" oferită de acesta nici măcar nu este cea din Michel. După ce aceste aşa-zise ocupaţii au fost listate în catalogul german, s-a manifestat o grămadă de profitori-întreprinzători care au realizat tot felul de supratipare, aşa cum le-a fost la îndemână. Culmea este că aceste reproduceri după falsuri (n-am alt termen mai potrivit) nici măcar nu seamănă cu "supratiparele" listate iniţial! Sic!

Am mai prezentat care este povestea aşa-zisei emisiuni de ocupaţie românânească la Odesa. Ele sunt creaţia unor negustori americani, povestea activităţii lor fiind descrisă de Andrew Cronin în nr. 42 al revistei canadiene The Post-Rider/Iamcik (revista Societăţii de filatelie rusească din Canada) din iunie 1998 (Andrew Cronin a fost un mare filatelist şi un mare cercetător, expert, dar şi un mare prieten al filateliei româneşti, membru al Asociaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor Filatelişti - AIJP, autor a numeroase articole şi studii în reviste de specialitate de pe trei continente, Dumnezeu să-l ierte!). În anii '80 am avut onoarea să îl cunosc personal.


Este vorba despre fraţii Julius şi Harry Stolow, negustori de timbre încă din perioada interbelică, dar şi autorii unei game destul de largi de făcături diverse mai ales în zona mărcilor ruseşti şi ale URSS. Povestea lor este prezentată epic de către Andrew Cronin. Click pe imagini pentru mărire (îmi pare rău pentru calitatea scanurilor, sunt făcute după copii xerox). Despre "ocupaţia" Odesa găsiţi imaginile pe a doua pagină, jos, iar descrierea "operaţiunii" se află pe a treia pagină.


Aşadar, ce facem cu aceste... reproduceri de falsuri? Păi bine, domnilor, nici măcar o serie de falsuri ca lumea nu sunteţi în stare să oferiţi, umblaţi cu copii după falsuri? (SIC!)

2 comentarii:

  1. Ca sa vedeti dle Peter ce mica e lumea si ce picioare scurte are minciuna legata de supratiparele pe marci sovietice 1939, pe care Michel le-a legitimat din ignoranta (sic! & oare?), crezand ca sunt facute de armata romana la Odesa in 1941. Fara sa stiu ce ati scris aici am ajuns la concluzia ca sunt un fals ordinar, in stil filatelic rusesc (vezi toate postele locale de la 1900 pana la 1995) pe care am cautat sa-l explic si sa plictisesc cat mai multi filatelisti, exprimandu-mi totusi rezeva, venita din lipsa mea de alte referinte, ca poate negustorii de la Michel au cercetat arhivele miliare romanesti si au gasit probabil vreun ordin de front al maresalului in aceasta privinta. Am scris si la redactia catalogului fara sa primesc vreun raspuns. Imi confirmati observatiile si va multumesc. Si ca sa le dau satisfactie negustorilor sus amintiti ma gandeam sa le dau spre vanzare un fragment de scrisoare innegrita de fum si gasita in ruinele de la Stalingrad cu marci sovietice de captura supratiparite cu 'stalingrad' din ordinul lui von Paulus si sa le treaca in catalogul german la "Marci din teritoriile ocupate de Germania in anul 1940". Partea trista e ca unii chiar le cumpara si dau si bani multi pe ele!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În Transnistria au circulat pe timpul ocupaţiei mărcile româneşti emise special pentru asta, cu putere de francare numai pe teritoriul ocupat. Tirajele în care au fost imprimate a fost sufient încât să acopere necesităţile poştale, iar numărul de piese circulate păstrate este suficient de mare ca să susţină teoria.
      Cu corespondenţa de la Stalingrad este o altă poveste, acolo a fost vorba de oficii de campanie, pe când în Transnistria au fost oficii care deserveau toată populaţia din teritoriul ocupat.

      Ștergere