Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 28 noiembrie 2015

Şi la case mari se calcă în străchini

Las mulţimea de piese vechi, care mai de care mai frumoasă, să-mi defileze prin faţa ochilor. Minunăţiile care pot fi văzute în această licitaţie sunt deosebite (unele), poate chiar excepţionale (altele câteva). Nu spun ce firmă e, pentru că oricum am "prieteni" care le transmit celor de acolo.

Ochii mi se opresc pe o piesă foarte frumoasă de istorie poştală, dar mă blochez când văd preţul, unul cam prea mare pentru raritatea piesei în cauză. Mă uit să nu fie cumva o greşeală. Mai citesc odată - am citit bine, nu mi s-a părut. Aceasta e piesa (click pentru mărire):


Este un plic (deschis pentru a fi expus) expediat recomandat de la Craiova la Alba Iulia pe timpul Războiului Crimeeii. Cine este familiarizat cu domeniul ştie că ştampila oficiului militar austriac de campanie de la Craiova nu figurează printre cele mai rare. Totuşi, de ce este această piesă creditată cu un preţ de strigare destul de mare: 5.000 de euro!

Extrag din descriere motivul invocat: "CRAIOVA 1850 9Kr (MP, IIIb) and 6Kr (MP, III) on reverse for registration on opened-up disinfected envelope, tied by "K.K.öST.F.P.KRAJOVA 4/10" cds with "RECOM:" adjacent, as well as manuscript registration cachet "Krajova 139", sent via Hermannsburg and addressed to K.K. Lieutenant Georg v. Popp, 50. Infanterieregiment at Karlsburg (11/10) in Transylvania. Rate: 6Kr for Wallachia, 3Kr for Austria and 6Kr for registration. Only one other registered cover from Crajova (in poor condition) addressed to Prussia is recorded. Very fine and extremely rare, cert. Puschmann."

Personal nu colecţionez aşa ceva, dar modul de descriere al piesei mă face să cred că cineva din cadrul casei de licitaţie doreşte să ia de proşti potenţialii cumpărători. Ori "eroarea" e făcută cu intenţie, incluzând Transilvania în teritoriul Prusiei? Românii n-au nicio vină că în Mecklenburg-Vorpommern mai există o localitate denumită Karlsburg. De altfel, pe faţa plicului, sub "Karlsburg" se vede clar menţiunea făcută de expeditor: "7bürgen" (= Siebenürgen, Transilvania).

Am citit şi descrierea plicului făcută de către expertul Puschmann în certificatul care însoţeşte piesa. Nu scrie nimic despre Prusia (click pentru mărire).


Justificarea tarifului făcută de expertul austriac explică clar parcursul plicului.

Întâmplarea are şi o parte bună: te face atent că trebuie să gândeşti atunci când citeşti ceva şi să nu înghiţi orice scrie sau spune un vânzător, indiferent cine ar fi acesta, pentru că poate să umble cu cioara vopsită.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu