Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

miercuri, 13 aprilie 2016

Ştampila liniară franceză MER NOIRE

Potrivit cercetătorilor francezi, această ştampilă era aplicată în perioada clasică pe corespondenţele expediate din porturile situate la Marea Neagră, predate direct navelor franceze (respectiv din Kerasunda, Samsun, Trebizonda, Varna şi - foarte rar - Sulina).

Oficiul poştal francez din Sulina a funcţionat între noiembrie 1857 şi aprilie 1879 (după Robert Desert). Deşi cataloagele nu listează decât mărci franceze tip Ceres şi Napoleon purtând ştampile ale oficiului francez din Sulina, Desert menţionează şi marca tip Sage de 30 centime brun (pusă în circulaţie în 1876) ca fiind cunoscută utilizată la Sulina.

După Congresul de la Berlin (în urma căruia România a pierdut judeţele Cahul, Ismail şi Bolgrad, dar a primit judeţele Tulcea şi Constanţa), oficiile româneşti poştale româneşti din Dobrogea au fost înfiinţate în noiembrie-decembrie 1878. Până atunci însă oficiul francez din Sulina se pare că şi-a continuat activitatea.

Scrisoarea pe care o prezint mai jos are anumite particularităţi, încadrându-se (în opinia mea) numai parţial în zona românească de interes a Levantului francez. Click pe imagini pentru mărire.


Este o scrisoare francată cu o marcă (defectă) de 30 centime brun tip Sage, având ca destinaţie Constantinopolul. Ştampila de pe marcă este aproape ilizibilă, dar se poate totuşi distinge că ar putea fi aceeaşi ştampilă franceză CONSTANTINOPLE aplicată şi pe spatele scrisorii.
Pe faţă se distinge ştampila liniară cu cadru dreptunghiular MER NOIRE, ceea ce atestă faptul că scrisoarea a fost transportată cu unul din vasele franceze din Marea Neagră.


La interior, în antetul misivei se poate citi “Εν Σουλινά την 10/22 Απριλ.ου 1877” (Soulina 10/22 april 1877). Inscripţia atestă faptul că misiva a fost scrisă la Sulina. Neavând însă nicio ştampilă a oficiului dobrogean, nu pot decât să presupun că scrisoarea a fost înmânată personalului vaporului francez fără ca marca să fie anulată, ea primind o ştampilă abia la Constantinopol.
Nu cred că scrisoarea ar fi fost dusă în buzunar de către un curier privat de la Sulina la Constantinopol, deoarece în acest caz nu s-ar mai fi aplicat pe scrisoare ştampila liniară MER NOIR.
Încurcată treabă!

Scrisoarea a fost vândută pe un portal online cu 89 dolari de către un colecţionar sau negustor grec.

2 comentarii: