Verificarea loturilor mari şi variate de mărci a rămas una dintre satisfacţiile mele de bază. Zilele trecute am terminat de sortat un lot destul de mare de uzuale ştampilate din perioada postclasică (mărci comune, cele mai multe Spic de grâu). Lotul cu pricina a trebuit să aştepte mulţi ani până când i-a venit rândul la sortat. Deocamdată nu am făcut o cercetare propriu-zisă a mărcilor, mai degrabă am pus mărcile pe valori, planşe şi emisiuni, fără să urmăresc în acest moment identificarea tuturor mărcilor potenţial interesante. Chiar dacă sunt mărci considerate "de/pentru pachete" prin caracterul lor comun, mi-am format obiciul să le pun în clasoare, pentru a-mi veni mai uşor atunci când le va veni rândul la verificarea amănunţită.
Tocmai de aceea am sesizat (fără să caut în mod special) o mulţime de piese interesante. Pe unele dintre ele vi le voi prezenta mai jos.
Unicat al mărcii de 1½ bani negru cu filigran PR II prezentând un frumos lumen alb peste floarea din colţul drept inferior. Este o eroare repetabilă, care se întâlneşte inclusiv la mărcile de 1 BANI brun din prima planşă.
Ştampilele liniare de tren sunt apreciate de colecţionari atunci când se găsesc pe ştraifuri sau blocuri (aşa cum este blocul de şase mărci de mai sus - click pe imagine pentru mărire). Marca nr. 1 din bloc prezintă însă un defect al cadrului superior deasupra literei O din ROMANIA. Eroarea este repetabilă. fiind specifică planşei 2 a mărcii de 1 BANI brun fără filigran.
La aceeaşi marcă am găsit un unicat care prezintă concomitent şi o varietate a dantelurii, şi o eroare de clişeu. Eroarea este evidentă şi vizibilă (deteriorare a cadrului orizontal inferior). Varietatea de dantelură este mai puţin evidentă pentru ochiul neantrenat. Deşi marca este dantelată 11½ în linie (dantelura comună pentru această valoare), dantelura de pe laturile verticale este diferită de cea de pe laturile orizontale nu prin numărul de dinţi pe 2 cm, ci prin grosimea acelor perforului. Pe laturile orizontale acele au un diametru mare, în timp ce pe laturile verticale diametrul acelor este mult mai mic (generând dinţi mai laţi). Nu există deocamdată un studiu exhaustiv al acestui tip de varietate a dantelurii (şi nici nu este ceva rar), aşa că puteţi să le ziceţi "pas" celor care v-ar oferi aşa ceva drept ceva nemaipomenit, nemaiîntâlnit şi extrem de rar, spunându-le că mint cu neruşinare.
La marca de 1 BAN brun fără filigran (tipul cu "croşeta" încadrată de linii albe) am dat peste un unicat (cu dantelura dfeectă din păcate) care are deteriorări al ecadrului cartuşului stâng al valorii. Este o eroare repetabilă.
La aceeaşi marcă am găsit un unicat la care colţul stâng inferior al desenului este lipsă. Este o eroare repetabilă.
Urmează două mărci care par a prezenta aceeaşi eroare.
1 BAN negru fără filigran cu un defect major al cadrului cartuşului stâng al valorii. Clişeul face parte din ultima planşă a acestei valori.
Aceeaşi marcă, eroare similară la prima vedere, însă microsemnele clişeelor nu sunt similare, aşadar această eroare apare la cel puţin două clişee diferite ale planşei. Ar putea fi o caracteristică de tip, dar este prea devreme pentru a se da un verdict.
Aceeaşi marcă, tirajul din 1908 pe hârtie de producţie locală (albă pe ambele feţe), care prezintă o spărtură vizibilă a cadrului orizontal superior deasupra literelor RO din ROMANIA. Este o eroare repetabilă, cunoscută de mult timp.
Una dintre erorile spectaculoase care se întâlnesc la prima planşă a mărcii de 3 bani brun (filigran PR IV pe hârtie netedă, gălbuie) este lipsa aproape totală a literei B din BANI. La acelaşi clişeu este afectată şi litera M din ROMANIA. Este o eroare cunoscută, am mai prezentat un exemplar într-un articol mai vechi.
La aceeaşi marcă (tot planşa 1) există în coală mai multe mărci care sunt însoţite de linii/dungi de culoare corespunzătoare marginii florii clişeelor respective. În unele cazuri clişeele alăturate prezintă deteriorări, ca şi în cazul de faţă.
Varietate combinată la aceeaşi marcă de 3 bani planţa 1: descentrare marcantă a dantelurii, lăsând vizibile desenele a patru clişee, combinată cu o eroare repetabilă, pată de culoare în dreapta cifrei 3 din cartuşul drept al valorii.
Trecem la planşa 2 a mărcii de 3 bani, prezentându-vă un unicat frumos din tirajul cu filigran PR V "întors" pe hârtie costată orizontl, care prezintă pe verso un abklatsch vizibil. Este interesant că suprafaţa costată a hârtiei a influenţat şi imprimarea abklatsch-ului.
Aceasta este ştampila unui oficiu sucursal bucureştean care se întâlneşte puţin mai greu în comparaţie cu celelalte ştampile ale oficiilor sucursale.
Mă întorc la planşa 1 pentru acest unicat care este mai mult o curiozitate: el poartă atât ştampila rotundă de zi a oficiului Tecuci, cât şi ştampila liniară cu cadru dreptunghiular folosită la gara din aceeaşi localitate. Îmi pare rău că nu am găsit această combinaţie pe o piesă întreagă.
Atât deocamdată, am încărcat destul de mult cu imagini articolul şi mai există (încă) cititoti care nu dispun de o conexiune grozavă la internet. Voi continua în articolul următor.
Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă.
duminică, 10 septembrie 2017
sâmbătă, 2 septembrie 2017
Este ceva în neregulă cu filigranele PR
Tot sortând mărci Spic de grâu am observat unele particularităţi la filigranele PR IV şi PR V. În timp am adunat multe perechi, ştraifuri şi blocuri. Atunci când am început aranjarea acestora pe tiraje/tipuri de hârtii/poziţii de filigran am sesizat diferenţe între filigranele aceleiaşi perechi, aceluiaşi ştraif, aceluiaşi bloc.
Există două categorii de variaţii pe care le-am sesizat:
a) diferenţe ale formei literelor;
b) alinieri defectuoase ale filigranelor pe două mărci adiacente (la aceeaşi pereche, la acelaşi ştraif ori bloc).
Detaliul interesant este că am impresia că există două filigrane diferite notate convenţional PR IV, la tirajele din 1898-1899 ale valorilor mici (1 BANI - 50 bani).
Întâmplarea a făcut să-mi achiziţionez o lampă de birou nouă (cea veche mi s-a spart din cauza neatenţiei) şi parcă dintr-o dată am început să văd mai bine filigranele.
Deocamdată aceasta este prima semnalare. Mi-am propus să folosesc dispozitivul pentru transparenţă al scanerului pentru digitizarea pieselor la care am sesizat "probleme". Probabil că după aceasta îmi va fi relativ uşor să fac comparaţii, suprapuneri şi să desenez vectorial filigranele, cu o mare precizie.
Dacă a sesizat şi altcineva ceva asemănător îl rog să nu o ţină numai pentru el.
Există două categorii de variaţii pe care le-am sesizat:
a) diferenţe ale formei literelor;
b) alinieri defectuoase ale filigranelor pe două mărci adiacente (la aceeaşi pereche, la acelaşi ştraif ori bloc).
Detaliul interesant este că am impresia că există două filigrane diferite notate convenţional PR IV, la tirajele din 1898-1899 ale valorilor mici (1 BANI - 50 bani).
Întâmplarea a făcut să-mi achiziţionez o lampă de birou nouă (cea veche mi s-a spart din cauza neatenţiei) şi parcă dintr-o dată am început să văd mai bine filigranele.
Deocamdată aceasta este prima semnalare. Mi-am propus să folosesc dispozitivul pentru transparenţă al scanerului pentru digitizarea pieselor la care am sesizat "probleme". Probabil că după aceasta îmi va fi relativ uşor să fac comparaţii, suprapuneri şi să desenez vectorial filigranele, cu o mare precizie.
Dacă a sesizat şi altcineva ceva asemănător îl rog să nu o ţină numai pentru el.
marți, 29 august 2017
Sortând "Spice": despre caracteristicile ultimei planşe la mărcile de 3 bani
Muncind la sortarea diferitelor loturi cu mărci Spic de grâu achiziţionate cu ani în urmă, dar rămase prin diverse clasoare, plicuri şi cutii, am dat peste un plic cu mai multe ştraifuri şi blocuri din valoarea de 3 bani brun, fără filigran. Dacă tot mi-au picat la încemână, mi-am zis să verific existenţa unor microsemne pe care le-am identificat în urmă cu vreo 15-20 de ani, dar pe care nu le-am aprofundat ca frecvenţă şi mod de apariţie.
Detaliile pe care le-am identificat atunci m-au dus la ipoteza existenţei unor tipuri diferite în cadrul aceleiaşi planşe (mai precis, existenţa a cel puţin două tipuri diferite, dacă nu chiar a mai multor tipuri de clişeu). Detaliile la care mă refer sunt indicate în imaginea de mai jos:
Sus este reprezentat tipul de bază, cel mai comun, tip care se întâlneşte la marea majoritate a mărcilor planşei 3. Ca microsemne caracteristice, la haşurile din triunghiul stâng de sub BANI, haşurile 2 şi 3 sun tunite printr-un segment scurt de culoare, iar sub piciorul drept al literei A/BANI se află un mic punct de culoare pe cadrul interior al cartuşului.
Jos este reprezentat celălalt tip identificat de mine: haşurile din triunghi nu mai sunt unite, iar sub piciorul drept al literei A nu mai există niciun punct de culoare.
Am separat blocurile mai mari din plicul de care v-am povestit mai sus şi le-am scanat la rezoluţie înaltă, în speranţa descoperirii altor microsemne care să mă ajute la identificarea tipurilor. Cele două tipuri descoperite iniţial le-am notat cu "A" şi respectiv cu "B". Între mărcile verificate există însă şi unele care au o situaţie aşa-zis anormală, prezentând câte un microsemn de la fiecare tip. În convenţia de notare utilizată aici le-am denumit scurt "?", urmând ca aceste clişee să le verific ulterior, atunci când le va veni rândul "spicelor" să fie luate la puricat în mod sistematic. Până atunci vă prezint blocurile verificate. Dacă identificaţi ceva interesant, lăsaţi un comentariu în spaţiul de la sfârşitul articolului.
Unele mărci din blocurile verificate prezintă mici defecte de clişeu (toate repetabile), dar nu le-am mai nominalizat deoarece sunt relativ neimportante (cu o singură excepţie, prezentată separat).
Blocul nr. 1: marca 10 aparţine tipului B, restul fiind tipul A.
Blocul nr. 2: marca 2 este tip B, iar restul sunt tip A.
Blocul nr. 3: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 4: marca 1 are o "încrucişare" de microsemne din ambele tipuri, iar celelalte mărci sunt tip A.
Blocul nr. 5: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 6: mărcile 5 şi 6 au caracteristici mixte, în timp ce restul mărcilor sunt tip A.
Blocul nr. 7: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 8: marca 6 are caracteristici mixte, iar restul mărcilor sunt tip A.
Blocul nr. 9: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 10: toate mărcile sunt tip A; marca 7 are o eroare interesantă, pe care am mai întâlnit-o de câteva ori:
Tipar parţial orb al cifrei 3 din cartuşul drept, însoţit de prezenţa unei pete de culoare în stânga cifrei.
Blocul nr. 11: marca 9 prezintă caracteristici mixte, iar celelalte mărci sunt tip A.
Blocul nr. 12: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 13: marca 8 are caracteristici mixte, iar restul mărcilor sun ttip A.
Blocul nr. 14: mărcile 3 şi 8 au caracteristici mixte, marca 7 este tip B, iar restul mărcilor sunt tip A.
Mă opresc aici deocamdată. Desigur că acest început de studiu va fi continuat şi pe restul mărcilor de 3 bani fără filigran din planşa 3, urmând să fie completat şi cu măsurători ale dimensiunilor clişeelor (această caracteristică ghidându-mă în mai multe rânduri în determinarea tipurilor de clişee).
Dacă vi se pare ceva interesant la vreun bloc lăsaţi un comentariu.
Detaliile pe care le-am identificat atunci m-au dus la ipoteza existenţei unor tipuri diferite în cadrul aceleiaşi planşe (mai precis, existenţa a cel puţin două tipuri diferite, dacă nu chiar a mai multor tipuri de clişeu). Detaliile la care mă refer sunt indicate în imaginea de mai jos:
Sus este reprezentat tipul de bază, cel mai comun, tip care se întâlneşte la marea majoritate a mărcilor planşei 3. Ca microsemne caracteristice, la haşurile din triunghiul stâng de sub BANI, haşurile 2 şi 3 sun tunite printr-un segment scurt de culoare, iar sub piciorul drept al literei A/BANI se află un mic punct de culoare pe cadrul interior al cartuşului.
Jos este reprezentat celălalt tip identificat de mine: haşurile din triunghi nu mai sunt unite, iar sub piciorul drept al literei A nu mai există niciun punct de culoare.
Am separat blocurile mai mari din plicul de care v-am povestit mai sus şi le-am scanat la rezoluţie înaltă, în speranţa descoperirii altor microsemne care să mă ajute la identificarea tipurilor. Cele două tipuri descoperite iniţial le-am notat cu "A" şi respectiv cu "B". Între mărcile verificate există însă şi unele care au o situaţie aşa-zis anormală, prezentând câte un microsemn de la fiecare tip. În convenţia de notare utilizată aici le-am denumit scurt "?", urmând ca aceste clişee să le verific ulterior, atunci când le va veni rândul "spicelor" să fie luate la puricat în mod sistematic. Până atunci vă prezint blocurile verificate. Dacă identificaţi ceva interesant, lăsaţi un comentariu în spaţiul de la sfârşitul articolului.
Unele mărci din blocurile verificate prezintă mici defecte de clişeu (toate repetabile), dar nu le-am mai nominalizat deoarece sunt relativ neimportante (cu o singură excepţie, prezentată separat).
Blocul nr. 1: marca 10 aparţine tipului B, restul fiind tipul A.
Blocul nr. 2: marca 2 este tip B, iar restul sunt tip A.
Blocul nr. 3: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 4: marca 1 are o "încrucişare" de microsemne din ambele tipuri, iar celelalte mărci sunt tip A.
Blocul nr. 5: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 6: mărcile 5 şi 6 au caracteristici mixte, în timp ce restul mărcilor sunt tip A.
Blocul nr. 7: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 8: marca 6 are caracteristici mixte, iar restul mărcilor sunt tip A.
Blocul nr. 9: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 10: toate mărcile sunt tip A; marca 7 are o eroare interesantă, pe care am mai întâlnit-o de câteva ori:
Tipar parţial orb al cifrei 3 din cartuşul drept, însoţit de prezenţa unei pete de culoare în stânga cifrei.
Blocul nr. 11: marca 9 prezintă caracteristici mixte, iar celelalte mărci sunt tip A.
Blocul nr. 12: toate mărcile sunt tip A.
Blocul nr. 13: marca 8 are caracteristici mixte, iar restul mărcilor sun ttip A.
Blocul nr. 14: mărcile 3 şi 8 au caracteristici mixte, marca 7 este tip B, iar restul mărcilor sunt tip A.
Mă opresc aici deocamdată. Desigur că acest început de studiu va fi continuat şi pe restul mărcilor de 3 bani fără filigran din planşa 3, urmând să fie completat şi cu măsurători ale dimensiunilor clişeelor (această caracteristică ghidându-mă în mai multe rânduri în determinarea tipurilor de clişee).
Dacă vi se pare ceva interesant la vreun bloc lăsaţi un comentariu.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)