Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 1 iulie 2017

Este sau nu retuş în medalion?

Pe un portal de licitaţii online, un vânzător oferă de ceva timp mai multe piese clasice româneşti, printre care şi câteva mărci de 20 parale "favoriţi" din 1866-67. Urmărind de mai mult timp ofertele sale, am observat că obişnuieşte să scoată în evidenţă orice "bibil" şi orice "purice" pe care l-a văzut la mărcile pe care le oferă (desigur, pentru a-şi creşte audienţa şi a-şi face oferta cât mai atractivă). Aşa a procedat şi cu două piese pe care le-am găsit în fluxul meu RSS exact una sub alta.

Prima piesă este un unicat de 20 parale care prezintă un retuş vizibil efectuat cu pensula în medalion.


Retuşul în medalion este bine vizibil, făcând un contrast suficient de bun faţă de fundalul retuşat, impresiunea mărcii având un aspect dezlânat, trădând un tiraj mai târziu (confirmat de hârtia subţire a mărcii, precum şi de data din ştampilă, 10/7 (1867).

Cealaltă piesă de care am pomenit este un ştraif vertical de trei exemplare al aceleiaşi mărci, tot pe hârtie subţire (se poate distinge uşor acest amănunt cu ajutorul imaginii de pe verso, postate de vânzător, la care este bine vizibil tiparul, iar nuanţa hârtiei este pală, specifică tirajului pe hârtie subţire).


Descrierea ştraifului menţionează existenţa unor retuşuri în medalion la toate cele trei mărci din ştraif, retuşuri pe care trebuie să recunosc cu părere de rău că n-am reuşit să le văd. Ştraiful a fost însoţit şi de un desen (nu prea reuşit, pe care l-am considerat nerelevant).

Aici intervine un amănunt care nu este destul de cunoscut de către colecţionari. Aproape în totalitate, retuşurile în medalion se întâlnesc la tirajele ceva mai târzii ale mărcii de 20 parale pe hârtie subţire, care prezintă (în marea lor majoritate) tiparul de la uşor uzat la dezlânat evident, iar nuanţa tiparului este negru cenuşiu spre cenuşiu. Din practica studiului acestei mărci (care nu este una rară, întâlnindu-se frecvent pe piaţa filatelică şi în colecţii) rezultă că la tirajele timpurii (caracterizate de un aspect al tiparului de un negru mai ferm, uneorichiar intens) nu se întâlnesc piese care să prezinte medalionul retuşat. Revenind la ştraiful din imaginea de mai sus, părerea mea este că e vorba de un tiraj timpuriu pe hârtie subţire, care are medalioanele nereuşate. Vede cineva vreun detaliu care mie îmi scapă?

2 comentarii:

  1. Vad doar ''zgarietura'' de la prima marca,pe care cred ca am mai vazut-o undeva.Nu vad retus nici daca inchid ochii.Un retus se vede chiar si la o rezolutie mica.

    RăspundețiȘtergere