Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 14 iunie 2015

Despre "Expoziţia" cu supratipar "S E"

Câteva cuvinte prezentate în scop didactic (pentru pasionaţi, desigur). Licitaţiile filatelice  oferă de multe ori informaţii preţioase, dacă ştii ce trebuie să urmăreşti şi dacă se manifestează suficientă deschidere.

Prelucrând informaţiile despre preţurile realizate în licitaţii de piesele româneşti am dat peste imaginea unei foi de album din cadrul unei colecţii de marcă românească. Ca orice colecţionar am sesizat că sunt piese care mi-au trecut prin mână şi am apucat să le studiez, dar sunt şi piese pe care nu le-am putut achiziţiona şi, logic, studiul nu le-a putut acoperi şi pe acestea. Aşa că atunci când am dat peste imaginea pomenită mi-a revenit imediat în minte o problemă care mă preocupă de mai mult timp: cum au fost realizate supratiparele "S E" la emisiunea Expoziţia generală din 1906?


Aceasta este pagina de album (dintr-o colecţie vândută de Auktionshaus Veuskens la licitaţia nr. 89 din martie a.c.).

Este prima dată când văd un multiplu purtând supratiparul SE.


Imaginea nu este nemaipomenit de bună, dar îmi permite să trag unele concluzii.

Vechile întrebări pe care le aveam referitoare la modul de aplicare a supratiparelor se refereau la următoarele:
- au fost aplicate utilizând o planşă?
- au fost realizate manual, marcă cu marcă, cu ajutorul unui poanson normal?
- a existat un poanson unic cu cele două litere, sau fiecare literă a fost aplicată separat?
Odată cu examinarea blocului primesc nişte răspunsuri care sunt utile în stabilirea originalităţii supratiparului. Care sunt acestea, vă las să le deduceţi singuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu