Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 3 ianuarie 2015

Făcând "săpături" prin legislaţia europeană

Căutând nişte reglementări referitoare la atribuţiile emitenţilor de mărci poştale, am dat peste interpelarea pe care o redau mai jos integral.

WRITTEN QUESTION E-0266/00

by Reino Paasilinna (PSE) to the Commission
(7 February 2000)

Subject: Future of European stamps of philatelic value

The production and ownership of postage stamps has in the past generally been the monopoly of state postal services. However, as a result of wider social trends, state postal services too are being privatised.
Philatelists own large collections of stamps, the value of which rests upon the rarity, condition and inherent interest of the stamps. The most valuable stamps constitute a significant investment. With the privatisation of the postal services, the stocks of old stamps held by state postal services are being transferred to private ownership. Stamps owned by state postal services have hitherto been reckoned as perpetually out of circulation on the market. That being so, these stocks of stamps will constitute a threat to philately, if as a result of privatisation new collections of old stamps the value of which is in principle the same as the stamps in national collections and on the market appear on the market in addition to known stamps. Indeed, there are no longer any known limits to the quantity of these rare stamps, and even large collections could be ruined in a moment by a collapse in their value.
What measures has the Commission taken, or can it take, to ensure that the conditions for the pursuit of philately, stamp collection and related investments are preserved and strengthened in the EU?

Answer given by Mr Bolkestein on behalf of the Commission
(20 March 2000)

The collections of postage stamps that post offices may currently have in stock form part of their assets. Should a Member State decide to privatise its public postal service, it must also determine, as for its other assets, what happens to these collections, taking into account the market for them.
As the Commission is responsible neither for determining ownership arrangements in Member States nor for organising how stamps are issued, it cannot intervene regarding what is done with these stamp collections when such a change of status occurs.

Aşadar, preocupări privind piaţa filatelică există şi în alte ţări ale Uniunii Europene. Întrebarea finlandezului Reino Paasilinna a fost cât se poate de "ţintită", deoarece politica unui emitent de mărci poştale îi poate aduce uşor la sapă de lemn pe colecţionari.
Răspunsul dat la acea dată de dl. Bolkenstein din partea Comisiei arată însă că reglementatorii europeni nu sunt interesaţi de domeniu (ori nu erau, la acea dată - nu sunt indicii care ar fi poziţia actuală dacă o întrebare similară ar fi reformulată).
Aşadar, la nivel naţional singura speranţă a colecţionarilor pentru o rezolvare cât de cât de natură să îi apere ar putea fi seriozitatea organismului de reglementare. În România, pentru domeniul punerii şi retragerii în/din circulaţie a mărcilor poştale, rolul de reglementator îi revine ANCOM (Autorităţii Naţionale pentru Management şi Reglementare în Comunicaţii).

Această autoritate a emis prin 2011 nişte Norme, care au făcut valuri la momentul respectiv (vezi aici). Adoptarea normelor a fost precedată de un adevărat scandal, cu "pâre" făcute de societatea Romfilatelia la Parlament şi la Guvern. Căutaţi mai pe la începutul blogului, veţi da de toată tărăşenia.

Din păcate, mare lucru nu au reuşit să rezolve normele. Conducerea Romfilatelia aproape că s-a dat peste cap pentru a găsi o soluţie de ocolire a lor, ajungându-se până la urmă la soluţia "propusă" de Ministerul Comunicaţiilor în 2013: modifică prin OUG Legea serviciilor poştale din 2002, desfiinţând atribuţiile organismului de reglementare. Am scris despre asta aici.
Practic, se produce o preluare de atribuţii pentru care România a mai intrat odată în infringement (pentru cine nu ştie sau a uitat, găsiţi detalii aici). La acea dată, problema era legată de subordonarea organismului de reglementare.
Acum însă, în opinia mea are loc un lucru care nu îmi miroase bine, deoarece totul se transformă într-un amalgam. O bună parte a atribuţiilor care îi reveneau organismului de reglementare în domeniul punerii şi retragerii în/din circulaţie a timbrelor şi efectelor poştale au fost preluate direct de Ministerul Comunicaţiilor, care este în prezent şi reglementator, şi executant!!! Oare cum vine asta?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu