Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 18 mai 2014

Un tipar dublu descoperit întâmplător (sau... surpriza de duminică seara)

Fiindcă m-am săturat de "pieptănat" licitaţiile, mi-am zis că astăzi ar fi o zi bună de "pieptănat" propriile clasoare. Pentru că tot am început să aranjez taxele de plată pe emisiuni, varietăţi, filigrane, danteluri şi alte alea, am zis să continui cu treaba asta. Am doi prieteni care m-au tot gratulat în anul trecut şi în anul acesta cu câteva plicuri de taxe, aşa că mai am ceva de lucru.

Am dat peste o marcă de 30 de bani fără filigran la care dantelura, fiind una defectuoasă, n-am reuşit să-i fac o identificare cât de cât bună (adică să o măsor ca lumea). Cred că v-am mai povestit, am cam chiorât şi nu mai văs ca lumea. Aşa că am apelat la soluţia încercată deja: scanarea la o rezoluţie bună şi punerea pe ecranul mare, pentru a o măsura mai bine. Zis şi făcut. Numai că odată scanată şi pusă pe ercanul de 24 de inci, am văzut altceva, greu de observat sub lupa chioară (click pe imagine pentru mărire).


Marca (fără filigran, din ultima emisiune, 1902) prezintă un frumos tipar dublu. Al doilea tipar este mult mai slab decât cel vizibil şi este uşor deplasat spre dreapta şi în sus. Dublarea este mai uşor de distins la texte. Şi conturul dublat al cifrei 30 este uşor de distins.

Varietatea este semnalată de Marcel Şapira în volumul dedicat postclasicelor şi taxelor de plată (nu îl am la îndemână să-i dau titlul complet, dar colecţionarii avansaţi ştiu la ce mă refer). În Catalogul mărcilor poştale româneşti din 1974 (K. Dragomir şi A. Surpăţeanu) este semnalată o varietate cu tipar triplu.

Verificaţi-vă clasoarele, cine ştie peste ce daţi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu