Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 20 ianuarie 2014

Când vedeţi o piesă deschideţi ochii, dar treceţi imaginea şi prin filtrul minţii.

Acum vreo două zile am remarcat pe un portal online un lot compus din cinci coliţe româneşti din 1950 dedicate "Expoziţiei filatelice" din acelaşi an. M-a frapat preţul final cu care a fost adjudecat lotul şi atunci am început să studiez mai bine atât descrierea, cât şi imaginea postată de vânzător.


Acesta este lotul. El a fost vândut la un preţ final de 78 de dolari, pentru care doar doi amatori au trimis - ţineţi-vă bine - 47 biduri! Am încercat să aflu (studiind lotul) care au fost motivele pentru care cei doi amatori s-au "bătut" în asemenea mod pentru cele cinci coliţe.
Ca o paranteză, această coliţă nu constituie vreo raritate. În cadrul sortimentelor de pacheţele de câte o sută pe care le-am luat în decursul timpului mă procopsisem cu vreo trei pachete întregi (adică vreo 300 de bucăţi). Pe majoritatea le-am făcut cadou copiilor cunoştinţelor care s-au apucat de filatelie. Câteva zeci le-am dat unei şcoli generale care se apucase prin anii '90 să promoveze filatelia.

Revenind la lotul ilustrat mai sus, se vede că două coliţe au hârtia gălbuie. Din sutele de exemplare pe care le-am văzut în decursul anilor nu am întâlnit aşa ceva decât sub forma hârtiei colorate artificial.
Am observat şi un alt amănunt care s-ar fi putut să-i înfierbânte pe cei doi amatori.


Dacă faceţi click pe imaginea de mai sus, veţi observa că cercul "capetelor de bour" este afectat de îndoituri. După analiza imaginii postate de vânzător, am ajuns la concluzia că acele deformări ale cercului sunt de fapt defecte (artefacte) de scanare. Acelaşi lucru este valabil şi pentru deformările literelor inscripţiei "REPUBLICA POPULARA ROMANA".
Atunci când mi-au ajuns pe mână pachetele de coliţe, m-am apucat să le iau la "puricat" şi n-am reuşit să descopăr mare lucru. Singurele mici variaţii pe care le-am găsit se referă la intensitatea culorii, la poziţia relativă dintre cele două culori şi la formatul finit al coliţelor. Vă dau două exemple:


Cele două mărci fixe sunt mai apropiate. Nuanţa "capului de bour" este puţin mai închisă.


Mărcile fixe sunt ceva mai depărtate şi puţin nealiniate. Nuanţa "capului" este mai deschisă.
Ca format, prima coliţă are 107,5×79 mm, în timp ce a doua are dimensiunile de 112×79 mm.
Niciodată nu am întâlnit deformări ale cercului "bourului" ca cele din imaginea lotului descris mai sus, şi nici nu am ştiinţă să fi fost semnalată de către altcineva. Apoi, încă mă mai bazez pe propriile abilităţi de analiză a imaginilor.
Morala: ceea ce vedeţi în imaginile postate pe portalurile de licitaţii s-ar putea să nu reflecte întotdeauna realitatea, aşa că treceţi informaţia prin filtrul judecăţii.

2 comentarii:

  1. Dar despre pozitia filigranului dece nu vorbesti,care e mai interesanta !?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din punctul meu de vedere, poziţia filigranului este nerelevantă la o emisiune care este mult prea târzie pentru mine. Ca prioritate am poziţiile filigranelor din perioada Carol II. Până la republică mai e cale lungă.

      Ștergere