Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 1 iulie 2013

Danteluri duble

Din mărci de duzină, unii s-au apucat să fabrice "erori" prin mijloace relativ simple, aflate la îndemână (nu mă întrebaţi totuşi cum se fac, deoarece n-am de gând să expun aşa ceva). Mai la obiect, e vorba despre danteluri duble. De multe ori diverşi indivizi au încercat să mă păcălească cu astfel de piese, ştiind că strâng tot felul de minunăţii din categoria erorilor şi a varietăţilor. Tot de multe ori împricinaţii s-au trezit cu un râs în nas, nerealizând cât de simplu pot fi "detectate" astfel de făcături.
Ideea este că o bună parte a mărcilor mai târzii de 1910 au fost dantelate prin sistemul pieptene. La această categorie de mărci dantelurile duble la care a doua dantelură este în sistemul linie indică aproape întotdeauna o făcătură, un fals. Trebuie doar să ai ochiul format pentru a identifica această situaţie (iar atunci când te confrunţi cu imposibilitatea identificării "la vedere", adică cu ochiul liber, ar trebui să apelezi la o măsurătoare mai precisă. Nu trebuie să faceţi confuzie cu dantelurile mixte (la care am făcut referiri într-un articol precedent), la care "prima" dantelură este mixtă, nu avem de-a face cu nicio dublură a vreunei linii de dantelură.

În ultimele zile nu mai puţin de trei piese cu potenţiale probleme au apărut pe portalurile online (cel puţin pe acesta le-am văzut eu, poate vor fi fost chiar mai multe, nu ştiu). Două dintre ele sunt mărci extrem de comune, uzuale "Mihai". Să vedem despre ce este vorba.


Priviţi această piesă. Este o marcă dantelată în pieptene, după colţurile perfect simetrice. Din această cauză, am bănuit că cele două linii verticale suplimentare de dantelură nu ar fi chiar în regulă. Am apelat la un truc pe care vi l-am mai arătat, anume "mimarea" dantelurii pentru comparare.


Am "luat" dantelura de pe laturile verticale ale mărcii şi am suprapus-o peste liniile suplimentare de dantelură. Rezultatul: nu se potrivesc. Bine-bine, dar dacă sunt linii "normale" de dantelură în linie? Păi repetăm figura, dar de această dată cu una din liniile suplimentare, comparând-o cu cealaltă.


Am făcut-o şi pe-asta! Am constatat că există în continuare diferenţe, chiar între acestea două (deşi sunt minore, dar ele se văd mult mai bine când măreşti marca pe ditamai ecranul de 24 de inchi!). Concluzia: nepotrivirile indică o făcătură.
Nu este problema de bani aici ("varietatea" a fost vândută pe o sumă derizorie), ci de acreditarea ideii că există această varietate. Cine ştie âcte astfel de făcături au fost considerate de alţi colecţionari de varietăţi drept bune şi au apărut prin cataloagele noastre?


Aceasta este o a doua varietate, cam din aceeaşi categorie. Marca este dantelată în pieptene, iar o dantelură suplimentară în linie este dificil să apară în poziţie orizontală (nu îşi avea raţiunea, ele au apărut numai verticale, la unele coli). Aşa că am reluat şi la această marcă verificarea făcută la piesa precedentă.


Dacă era o dantelură în linie, ar fi trebuit să aibă altă dimensiune faţă de linia orizontală a dantelurii în pieptene, nu să o "dubleze" (acesta este neajunsul lipsei de studiu al uzualelor "Mihai"). Concluzia: făcătură, ca şi în primul caz.

O altă situaţie, de această dată cu o marcă ceva mai timpurie, dantelată în linie.


Am făcut direct comparaţia, care "dă cu virgulă", în mod evident. La uzualele "Mihai copil" nu există decât o singură dimensiune a dantelurii în linie (iar se constată o lipsă a studiului), aşa că orice diferenţă nu are o explicaţie reală tehnică, ci indică intervenţia unei "mâini ulterioare". Adică este o făcătură.

Ţinând mouse-ul pe imagini, puteţi vedea în bara de stare cine a vândut piesele şi la ce preţuri.

2 comentarii:

  1. Ce frumusel e playboy-ul din primele! Seamana cu Alejandro din piesa lu Lady Gaga
    Stiu c-o sa ma urasti o secunda pt comentul asta ;)

    RăspundețiȘtergere