Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

miercuri, 6 februarie 2013

Ministerul comunicaţiilor (mai nou redenumit Ministerul Societăţii Informaţionale) a lansat în dezbatere publică proiectul unei ordonanţe privind serviciile poştale

Dacă tot este un minister de profil, nu-i aşa, trebuie să afli de la terţi că se pune în discuţie un proiect de act normativ, pentru că n-ai posibilitatea abonării la un flux RSS (spre deosebire de un blog amărât).
Iar după ce afli, te chinui să vezi cam pe unde a fost postat documentul cu pricina, că unii n-au auzit de "usability" sau de interfeţe intuitive. În sfârşit...



România avea un termen pentru liberalizarea completă a serviciilor poştale. Termen care a fost 1 ianuarie 2013. Astăzi suntem deja în 6 februarie şi tot aşteptam să văd documentul cu pricina. De ce era nevoie de un astfel de act normativ puteţi afla din Nota de fundamentare.

Din proiectul propriu-zis al Ordonanţei de Urgenţă am reţinut câteva elemente care sunt de interes pentru noi.
În articolul 2 sunt date definiţiile cu care se lucrează îm cuprinsul documentului:

"29. timbru poştal – hârtie de valoare emisă şi pusă în circulaţie exclusiv sub autoritatea statului, ca atribut al suveranităţii acestuia, constituind dovada francării corespunzătoare valorii sale intrinsece, a-tunci când este aplicat pe o trimitere poştală în conformitate cu Actele Uniunii Poştale Universale;
30. francare – modalitate de atestare a plăţii anticipate a tarifelor poştale prin utilizarea timbrelor poştale, a etichetelor auto-adezive sau a impresiunilor obţinute prin tipărire sau ştampilare;
31. efecte poştale – plicuri, aerograme, cărţi poştale şi orice alte întreguri poştale cu timbru imprimat care atestă plata anticipată a serviciului poştal;"


Sunt explicaţi şi termenii de expeditor, destinatar etc., precum şi principalele categorii de trimiteri, dar şi de servicii (că tot văd internauţi care-l întreabă pe gogu "ce-i ăla destinatar").

Capitolul IX (articolele 48-50) se referă la emiterea şi comercializarea timbrelor şi efectelor poştale, de aceea le voi reda integral.

"Art.48. – (1) Timbrele şi efectele poştale sunt o manifestare a suveranităţii statului şi vor fi emise şi puse în circulaţie numai sub autoritatea statului.
(2) Ministerul pentru Societatea Informaţională are responsabilitatea elaborării politicii în domeniul timbrelor şi efectelor poştale.
(3) Emiterea, punerea şi retragerea din circulaţie a timbrelor şi a efectelor poştale, precum şi distribuirea şi comercializarea acestora, se realizează de către Societatea Comercială Romfilatelia S.A., persoană juridică de interes public.
 (4) Pe lângă MSI se înfiinţează Comisia Filatelică, structură fără personalitate juridică, cu atribuţii de avizare şi consultanţă în domeniul timbrelor şi efectelor poştale.
(5) Structura, atribuţiile şi modul de funcţionare ale Comisiei filatelice se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.  

Art.49. – (1) Aplicarea prevederilor art. 48 alin. (3) se realizează cu respectarea acordurilor internaţionale în domeniu la care România este parte.
 (2) Planurile emisiunilor de timbre şi efecte poştale şi condiţiile de emitere, tipărire, punere în circulaţie, retragere din circulaţie şi de comercializare a acestora se stabilesc cu respectarea prevederilor legale şi a acordurilor internaţionale la care România este parte.
 (3) Planurile emisiunilor de timbre şi efecte poştale se stabilesc anual de către Comisia Filatelica, la propunerea persoanei juridice de interes public prevăzută la art. 48 alin. (3).

Art.50. – (1) Activitatea de conservare, evidenţă şi păstrare a timbrelor şi efectelor poştale, precum şi a altor bunuri filatelice, se realizează în cadrul Conservatorului de timbre.  
    (2)Bunurile aflate în componenţa Conservatorului de timbre fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil.  
    (3) În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează inventarierea şi clasarea bunurilor filatelice din cadrul Conservatorului de timbre.
    (4) Inventarul şi raportul de expertiză realizat de experţi acreditaţi independenţi se transmit şi MSI.
    (5)Structura şi modul de administrare ale Conservatorului de timbre, inclusiv procedura de inventariere şi clasare a bunurilor filatelice, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea MSI şi a Ministerului Culturii."


Aici am unele observaţii. Precum şi o mare problemă privind conţinutul articolului 50. Aşa cum este formulat în proiect, el ar putea fi interpretat de unele persoane străine de domeniu (ori de persoane rău intenţionate) în sensul că n-ar avea voie să existe timbre şi efecte poştale decât în cadrul Conservatorului. Păi cu colecţiile particulare ce aveţi, domnilor? Probabil că nu asta este intenţia legiuitorului, dar actuala formulare ar putea da naştere la interpretări curioase (este vorba de alineatul 1, care ar trebui să menţioneze despre ale cui timbre şi efecte poştale este vorba)..
Pentru bunurile care fac parte însă din proprietatea Conservatorului, măsurile preconizate sunt normale şi corecte, în opinia mea.
Mai apare însă o problemă. Văd că cineva tot încearcă să tragă spuza pe turta Ministerului Culturii. Cum rămâne cu cealaltă iniţiativă legislativă (care a trecut de Senat şi stă la coadă la Camera Deputaţilor) şi care are ca obiect trecerea Conservatorului (de fapt a Muzeului Naţional Filatelic) la Banca Naţională?
Şi tot mai e o problemă. Se vorbeşte în proiectul de ordonanţă de "Conservator" şi nu se pomeneşte nimic de "Muzeul Naţional Filatelic". Este cumva această instituţie pe cale de a fi desfiinţată? Poate cei de la MSI ştiu mai multe şi ar putea să ne lămurească şi pe noi. În orice caz, la ora actuală Ministerul Culturii nu are absolut niciun specialist pentru domeniul nostru (dacă-l ştie cineva, îl rog să ne spună şi nouă identitatea lui).

Din Capitolul XI (Regim sancţionator) reţinem următoarele:

"Art.59. – (1) Constituie contravenţii următoarele fapte: (...)
3. francarea trimiterilor poştale cu timbre decupate din efecte poştale întrebuinţate sau prin oricare alt mijloc fraudulos; (...)
(2) Constituie contravenţii următoarele fapte:
1. încălcarea drepturilor acordate furnizorului de serviciu universal în temeiul prevederilor art. 14; (...)

23. nerespectarea planurilor emisiunilor de timbre şi efecte poştale sau a condiţiilor de emitere, tipărire, punere în circulaţie, retragere din circulaţie ori comercializare a acestora;
24. nerespectarea normelor referitoare la structura şi modul de administrare a Conservatorului de timbre;
25. nerespectarea dispoziţiilor art. 50 alin. (3) şi (4)."


Sunt arătate şi cuantumurile contravenţiilor.

Proiectul actului normativ îl puteţi descărca de aici.
Cele două documente pot fi descărcate şi de pe siteul ministerului..

2 comentarii:

  1. "la ora actuală Ministerul Culturii nu are absolut niciun specialist pentru domeniul nostru" - apropos de aceasta problema, daca cineva intentioneaza sa se mute in alta tara si sa-si duca si colectia cu el... pai legal nu prea are cum. Chiar daca este vorba de timbre moderne, tiparite acu 5-10 ani de Romfilatelia, sau pe undeva in lume. Pentru ca trebuie sa obtina un certificat de export... un docoment semnat de o persoana autorizata (expert) de la Patrimoniu... cum ca nu este vorba de piese de patrimoniu. Dar in prezent din cate stiu eu nu exista niciun expert pe filatelie la Patrimoniu, cum ati zis si dvs. Cred ca aceeasi problema apare si daca cineva intentioneaza sa patricipe cu un exponat la o expozitie internationala.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt mai multe situaţii cam anapoda şi prost reglementate, după părerea mea.
      Mie îmi e teamă că toată chestia asta poate genera abuzuri (care, de altfel, s-au şi întâmplat în mai multe rânduri). Cred că în mod intenţionat este lăsată aşa problema, pentru a nu putea fi trase la răspundere unele funcţii şi organe. Culmea e că legislaţia nu e armonizată cu cea din UE, unde se discută în funcţie de praguri valorice.

      Ștergere