Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 18 decembrie 2012

Cum te poate nenoroci un update pentru Windows de la Microsoft

Nu subiectul "Windows Genuine Validation" îl voi aborda (aşa cum ar crede unii), pentru că problema se referă la verisuni legitime, cu licenţă, ale SO-ului de la Microsoft.

Miercurea trecută a sosit termenul pentru distribuirea update-urilor lunare de securitate ale Windows-ului. Văzut mesajul, dat drumul la update-uri, pentru că este o prostie să nu crezi că într-adevăr băieţii de la Microsoft nu se preocupă de securitatea sistemelor pe care rulează SO-ul lor (ba chiar, într-un review făcut pe BetaNews, Microsoft a fost lăudată, arătându-se că le-ar putea da lecţii celor de la Apple în acest domeniu).

Numai că situaţia nu a stat deloc aşa. Update-ul de securitate notat cu indicativul KB2753842 (marcat drept un update critic de securitate) a modificat driverul CFF aferent "Windows OpenType Compact Font Format (cel responsabil de randarea fonturilor pe ecran). Urmarea a fost una cumplită, pentru utilizatorii care s-au încrezut în Microsoft şi au descărcat şi instalat update-ul: în mai multe programe de grafică, fonturile OpenType (şi unele fonturi PostScript Type1) au devenit brusc invizibile pe ecran, dacă glifele sau textele aveau o mărime mai mare de 14 puncte.

Dintr-o dată, milioane de utilizatori ai programelor de grafică din toată lumea (Adobe, Corel, QuarkXPress, ba chiar şi PowerPoint de la Microsoft) au fost deposedaţi în cel mai brutal mod de uneltele cu care lucrează zi de zi (şi pe care majoritatea a plătit sute sau chiar mii de dolari!). Primele ore după difuzarea update-ului în cauză a fost linişte, după care reţelele de comunicaţii, forumurile de specialitate şi telefoanele de la numerele de suport tehnic ale producătorilor de soft au luat foc. "Ce se întâmplă? Am dat atâţia bani pe un soft care nu funcţionează şi are bug-uri?"

Cauza nenorocirii a fost relativ repede depistată, iar pe forumurile de specialitate a apărut rapid şi antitodul problemei: dezinstalaţi update-ul KB2753842 de la Microsoft!
În principiu n-ar fi fost o problemă prea mare. Dar au fost destui utilizatori care n-au putut dezinstala patch-ul şi s-au trezit în faţa situaţiei de a fi obligaţi să reinstaleze sistemul de operare (cu tot cu celelalte softuri şi utilitare).

Şi eu m-am pomenit cu beleaua asta pe cap, norocul meu însă fiind că am în permanenţă două staţii de lucru complet echipate şi am putut să-mi termin treaba, clientul stând lângă mine şi fierbând în suc propriu (vă daţi seama că cei mai mulţi clienţi sunt paraleli cu chestiile tehnice, iar când te văd că te uiţi ca curca-n lemne la monitor în mod sigur se căinează: "cum am reuşit să-l găsesc tocmai pe nepriceputu' ăsta?".

Ceea ce mă supără este că acum nici măcar în Microsoft nu mai am încredere. Mai multe situaţii similare am păţit şi cu deştepţii de la Apple (să nu aveţi cumva impresia că ei sunt mai breji!). Pe la versiunea OS X 10.6 au avut o perioadă în care fiecare update se lăsa cu necazuri, mergând până la lăsarea nefuncţională a unor softuri industriale de multe mii de dolari. Din cauza problemelor generate de update-urile prost făcute, difuzate în grabă şi fără testare am şi renunţat la lucrul pe staţii Apple, trecând pe Windows. Cine vrea să le mai folosească sculele, n-are decât. Dar pe mine n-ai să mă mai vezi!

Morala: înainte să faci un update, indiferent al cui este, caută să te informezi întâi ce modificări îţi face sistemului. Şi caută pe net tot ce poţi găsi referitor la el. Iar dacă nu eşti lămurit şi faci producţie, mai bine-ţi pui un antivirus sănătos şi un firewall solid şi laşi update-ul până când afli ceva despre el.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu