Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

vineri, 19 octombrie 2012

Corespondenţe de poştă aeriană

Piesele din această categorie nu au lipsit din licitaţiile online în ultimele două săptămâni, dar cele expediate în perioada interbelică încep să apară din ce în ce mai rar şi în număr din ce în ce mai mic.
Am selectat câteva trimiteri de poştă aeriană pentru a vi le prezenta, împreună cu câteva explicaţii referitoare la tarifele percepute, precum şi la suprataxele poştale aeriene pentru fiecare perioadă şi ţară de destinaţie.
Ca bază am luat lucrarea pe care o consider cea mai bună publicată până la această oră, "Tarifele şi taxele poştale în România 1841-2008" semnată de ing. Călin Marinescu.
Dacă sunteţi interesaţi de preţurile realizate de fiecare piesă, ţineţi prompterul mouseului pe imaginea respectivă şi urmăriţi textul din bara de stare, eventual descărcaţi imaginea pe propriul calculator.

Carte poştală expediată în iunie 1924 de la Bucureşti la Paris. Ea poartă o etichetă de serviciu "ROMÂNIA POŞTA AERIANĂ", dar ştampilele de plecare sunt cele obişnuite. Cartea poştală este suprafrancată, la nominalul întregului (2 lei) adăugându-se o francatură de încă 10 lei. Conform tarifului în vigoare, ar fi fost necesari 6 lei (cartea poştală) + 3 lei (suprataxa aeriană).

Plic expediat din Gura Humorului în octombrie 1929 până la Bucureşti, de unde a fost expediat pe calea aerului la Praga. Tariful pentru o scrisoare simplă era de 10 lei, iar suprataxa aeriană era de 6 lei. Totuşi, plicul din imagine a fost francat cu numai 13,50 lei.

Carte poştală expediată par avion în mai 1930 din Viena la Oradea. După prezenţa ştampilei din Bucureşti de pe verso, probabil că parcursul aerian a fost până la Bucureşti, iar la Oradea s-ar fi transportat prin poşta terestră. Din păcate, ştampila de sosire din Oradea aplicată pe faţă este neclară, poate că data (care este ilizibilă) ar fi putut indica mai multe informaţii.

Carte poştală expediată cu ocazia Zilei Naţionale a Aviaţiei din Franţa, în mai 1931. Am mai prezentat o piesă similară într-un articol precedent. Cartea poştală a fost expediată de la Paris la Bucureşti printr-un avion al companiei CIDNA, de aici fiind returnată la Paris. Pentru fiecare parcurs, corespondenţa a fost francată cu mărci din ţara de expediţie. Francatura românească corespunde tarifului, 6 lei (cartea poştală) + 10 lei (suprataxa poştală aeriană).

Carte poştală expediată din Bucureşti la Berlin în iulie 1932. Pe faţa piesei se află atât ştampila PAR AVION a oficiului din Bucureşti, cât şi ştampila specială germană de poştă aeriană. Francatura corespunde tarifului, 6 lei (carte poştală simplă externă) + 7 lei (suprataxa poştală aeriană).

Plic expediat par avion din Bucureşti la Londra în mai 1936. Nu este prezentă decât ştampila Par Avion din Bucureşti. Francatura corespunde tarifului, 10 lei (scrisoare simplă externă) + 12 lei suprataxa poştală aeriană.

Iată o scrisoare superbă expediată cu un zbor transatlantic german, de la Bucureşti în Brazilia, la Rio de Janeiro, în octombrie 1936. Scrisoarea a fost expediată recomandat via Germania, de unde a fost preluată de poşta aeriană germană.
La acea dată, tariful era compus din 10 lei (scrisoare externă) + 10 lei (taxa de recomandare) + 56 lei (suprataxa poştală aeriană pentru Brazilia), total 76 lei. Francatura corespunde tarifului. Partea frumoasă a piesei (trebuie verificată) este că mărcile uzuale de 20 lei portocaliu Carol al II-lea s-ar putea să aibă filigranul CC. Aceste mărci sunt rare pe corespondenţe.

Scrisoare simplă expediată par avion de la Bucureşti la Londra, în iulie 1937. Francatura corespunde tarifului, 10 lei (scrisoarea simplă externă) + 12 lei (suprataxa poştală aeriană).

Aceasta este o scrisoare sosită în Bucureşti, transportată "Mit Erstflug Belrin-Bukarest und Bukarest-Constanza" (Primul zbor Berlin-Bucureşti-Constanţa), dar expediată din Belgia, de la Bruxelles, în mai 1938. Piesa are toate ştampilele pe faţă, fiind deosebit de atractivă.

Închei cu o piesă pentru care am un mare regret pentru zgârcenia vânzătorului, care a postat imaginile foarte mici. Este vorba de o scrisoare grea, expediată par avion expres în ocotmbrie 1940 de la Bucureşti la New York via Lisabona. Conform inscripţiei făcute de expeditor, plicul conţinea "PRESS PHOTOS", fotografii de presă. La sosirea în Statele Unite, plicul a trecut prin cenzura americană şi a primit ca francatură suplimentară o marcă specială pentru trimiterile expres.
Pentru această piesă, calculul tarifului este puţin mai complicat: 16 lei (scrisoare simplă), 10 lei (fiecare treaptă suplimentară de greutate), 32 lei (taxa expres), 16 lei (taxa de recomandare - deşi nu văd niciun semn sau ştampilă) şi 180 lei suprataxa poştală aeriană pentru SUA.
Francatura însumează 386 lei. Scăzând din totalul francaturii fiecare tarif în parte, ar rezulta:
386 - total francatură -
180 - suprataxa aeriană
------------------------
206 - rămas -
  32 - taxa expres
------------------------
174 - rămas
Aici mă blochez. Dacă plicul a fost expediat nerecomandat, ar avea treapta a 17-a de greutate! Dacă a fost expediat recomandat, atunci ar avea treapta a 16-a de greutate. Probabil că acele fotografii de presă cântăreau destul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu