Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 13 martie 2012

Din licitaţii: prea frumoase ca să fie adevărate...

Era să sar peste această licitaţie, noroc că am văzut din nou piesele şi mi-am adus aminte de ea.
Licitaţia casei Romano House din Israel, desfăşurată anul trecut în 20 septembrie a adus patru piese deosebite de interes românesc. Dar trebuie să recunosc că toate mi s-au părut prea frumoase ca să fie "adevărate" (în sensul de originale, bineînţeles, poate cu excepţia ultimei). Dar să vedem despre ce este vorba.

La perioada clasică austriacă, mi-a fost dat să văd nici mai mult, nici mai puţin, două benzi de ziare francate cu marca de 2 kreuzer negru din prima emisiune austriacă (1850), ambele obliterate la Sibiu şi ambele expediate spre Principatul Valahiei de la acea dată (click pentru mărire):


Ca tarif, s-ar potrivi. Nu ştiu cum este cu anularea mărcilor de 2 kreuzer, deoarece clecţionarii de Austria clasică ştiu probabil că pentru mărcile pentru ziare se aplicau alte reguli de manipulare a trimiterilor decât în cazul scrisorilor. Pentru prima piesă, în descriere se specifică că ar exista ştampila de sosire pe verso (din păcate, nu ştim care). Pentru a doua, se menţionează că pe verso s-ar afla o ştampilă de tranzit, Bukarest 19/11 (nevăzând-o, putem doar prin logică să ne gândim la o ştampilă a oficiului austriac din Bucureştii acelor vremuri, după ortografie).
Ambele piese ar fi fost însoţite de câte un certificat semnat "Dr Ulrich" (cine o fi domnul Ulrich, habar n-am, chit că este prenumele expertului Ferchenbauer, dar expertul austriac îşi aplică întotdeauna şi inconfundabila semnătură pe faţa pieselor, în creion).
Oricum, n-am avut cu cine să vorbesc, deoarece nimeni nu ştie de existenţa acestor piese sau a altora similare (sau, eu ştiu, poate că n-am făcut "săpături" destul de aprofundate).

O altă piesă care era cât pe-aici să mă lase cu gura căscată (dar numai la prima vedere) a fost ziarul de mai jos (click pentru mărire):


Descrierea piesei se cam bate cap în cap cu ce se vede în imagine: ziarul ar fi din 27 iulie 1868, dar pe manşeta de sus, în margine, se vede un "...IU 1867" (ceea ce mi-ar sugera mai 1867). Marca de 2 parale ar fi pe hârtie subţire, iar ştampila cu care a fost anulată este BUCURESCI DUP'AMIADI, cu data ilizibilă. Legat de dată, dacă ar fi 1868, marca nu ar mai fi avut demult putere de francare, pentru că fusese înlocuită de emisiunea 1868 (cu valorile în "bani"). Dacă este totuşi 1867 (şi luna mai, conform deducţiei mele), atunci s-ar mai potrivi. Ce se specifică însă mai departe în descrierea din catalogul licitaţiei este că originalitatea ziarului nu se poate garanta, deoarece ştampila "atinge" ziarul doar pe două segmente foarte mici, însă piesa ar fi însoţită de o "opinie" scrisă de Zoscsak, care s-a şi semnat pe banda de culoare albăstruie.
Ceaţă...

Ultima piesă este macheta unei mărci probabil uzuale, cu efigia regelui Carol I (click pentru mărire):

Macheta pare a face parte din seria celor participante la concursul de machete organizat şi desfăşurat în 1912 (pe machetă se distinge chiar anul). S-a scris despre acest concurs, pentru cei care doresc să aprofundeze problema, le recomand articolul publicat de ing. Călin Marinescu în Filatelia nr. 9/1996, dar şi articolul din Almanahul Filatelic 1989, pag. 102.

Nu am mai menţionat preţurile de strigare ale celor patru piese, nici nu mai are rost.

7 comentarii:

  1. Relatarea din timpuri vechi a rezonat cu blânda şi legumita cetire de către mine a unui dicţionar vechi al lui August Scriban ...
    Şi mi-ar place să te întreb dacă-l vrei (e fireşte în format electronic)?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De bună seamă, mi-ar face o mare plăcere aleasa cetire!

      Ștergere
    2. Era să uit: am o bibliotecă istorică (digitală) destul de însemnată ca număr de titluri. În engleză şi germană. Începând cam cu războiul Crimeii. Le pun la dispoziţie cu mare plăcere...

      Ștergere
  2. Nu stiam ca e asa la mare cautare aceasta piata filatelica, pana am descoperit un pasionat ca tine. Inca o data felicitari pentru aceasta pasiune frumoasa si placuta

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La nivel mondial, numărul colecţionarilor de mărci este estimat la câteva milioane bune (fără a-i include şi pe chinezi, care cred că fac aproape cât toţi ceilalţi la un loc... :D). Deşi sumele vehiculate sunt mult mai mici, piaţa este mult mai dezvoltată decât, să zicem, cea a obiectelor de artă.

      Îţi mulţumesc frumos!

      Ștergere
  3. Îmi pare rău că nu mă pricep să comentez despre mărci, decât atunci când au un caracter mai... artistic. În schimb îmi plac nespus de mult aceste mărturii ale trecutului, limba română scrisă cu litere slavone, formulările de modă veche - ”Prea Onoratului Secretariat al Statului” - , scrierea cu vechea ortografie de la o mie opt sute și... Mulțumesc !
    Să ai zile frumoase, Max !

    RăspundețiȘtergere
  4. Îmi pare rău că nu mă pricep să comentez despre mărci, decât atunci când au un caracter mai... artistic. În schimb îmi plac nespus de mult aceste mărturii ale trecutului, limba română scrisă cu litere slavone, formulările de modă veche - ”Prea Onoratului Secretariat al Statului” - , scrierea cu vechea ortografie de la o mie opt sute și... Mulțumesc !
    Să ai zile frumoase, Max !

    RăspundețiȘtergere