Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 18 iunie 2011

Piese interesante la Karamitsos

Licitaţia casei greceşti a oferit câteva piese interesante pentru istoria poştală românească, pe care cred că este bine să le prezint (mai ales că în catalog a lipsit un capitol "România", piesele fiind împrăştiate pe la diverse capitole şi, ca de obicei, au scăpat neobservate de colecţionarii noştri).

Marca "Spic" poartă o ştampilă italiană de vapor: PELORO / PIROSCAFE POSTALE ITALIANO / 18 SET 9... Ştampila nu este foarte clară, motiv pentru care piesa nu se poate numi una frumoasă (preţul de ofertă e fost absolut modest), dar certifică circulaţia corespondenţei francate cu mărci româneşti pe cel puţin această cursă poştală maritimă italiană. Deşi anul nu este lizibil, după clişeul mărcii de 25 bani (şi după dantelura specifică), acesta nu poate fi decât 1897, 1898 sau 1899.

O altă ştampilă italiană de vapor, cam din aceeaşi perioadă (după aspect, este posibil ca marca să facă parte din tirajul pe hârtie gălbuie, din 1895-1896, cu filigran PR mare): ??? GENERALE ITALIANA / FLORIO-RUBATINO / VAPORE MONTENEGRO. Ştampila nu are dată.

Piesa din imagine (click pentru mărire) a fost expediată din Constanţa nefrancată, dar purtând pe faţă ştampila "T" în cerc, a avut un tranzit prin Varna, Bulgaria (6 august 1917), având ca destinaţie constantinopolul, unde a şi fost taxată cu o marcă de poştă (1 piastru albastru cu supratipar) în locul mărcii porto. Plicul a fost desfăcut şi resigilat de către cenzura turcă, având pe faţă şi ştampila de cenzură turcească, dar şi cea a cenzurii bulgare.
Nu îmi este clar modalitatea de expediere a trimiterii din Constanţa aflată sub ocupaţie: dacă s-a făcut de către poşta bulgară militară, sau de cea turcă? Apoi, îmi este neclară modalitatea de transport: este posibil ca piesa să fi fost luată pe un vapor care a plecat din portul Constanţa, a făcut o escală în portul bulgăresc Varna, apoi luând calea maritimă, în continuare, către Constantinopol.

Orice părere este binevenită.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu