Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 24 ianuarie 2011

Marcă "Spic" înjumătăţită

Tot discutând cu un amic despre minunile care se pot descoperi prin licitaţiile on-line, acesta îmi indică o piesă a cărei imagine o salvase deja pentru arhiva lui digitală şi pe care o reproduc şi aici:


Este vorba de un fragment dintr-o carte poştală închisă de 15 Bani, pe care este aplicată o marcă de 10 Bani roşu înjumătăţită diagonal, ştampilă Bucureşti, data incompletă.

Nici eu, nici amicul meu nu am ţinut piesa în mână, mărginindu-ne să discutăm doar după această ilustraţie. Amicul meu susţine că piesa este originală. Eu am rezerve însă, întărite de următoarele argumente:
- oficial, reglementările poştale în vigoare interziceau utilizarea fragmentelor de mărci pe corespondenţă;
- valoarea "francaturii" de 20 Bani (15+½ din 10 Bani) nu se potriveşte niciunei categorii de trimiteri (cartea poştală închisă a fost admisă la expediere drept scrisoare simplă externă, dacă era francată suplimentar cu 10 Bani, realizându-se tariful standard de 25 Bani).

Cum aţi comenta această piesă, dacă v-ar cădea în mână?

2 comentarii:

  1. Salve Max !
    Argumentele sunt plauzibile.Nu am văzut live o asemenea cp.
    Totuşi ...
    totuşi trebuie cercetat dacă nu a intervenit o anume necesitate suplimentară de francare datorată unei hibe a cartii poştale. Poate era mai grea decât era reglementată , expeditorul punând ceva în interiorul cp . (vreo domnişoară şi-a pus o şuviţă de păr ,destinată mângâierii sufleteşti a adrisantului , cine ştie ? )
    Ca şi caz de încălcare a reglementărilor poştale cu piese înjumătăţite avem Timbrele de asistenţă socială-taxa de plată . Valoarea de 50 de bani a circulat înjumătăţită pe citaţiile judecătoreşti datorită lipsei valorilor necesare la două oficii poştale (nu intru în amănunte decîta dacă e necesar).Şi totuşi au circulat !

    Am mai văzut o valoare înjumătăţită din seria Vulturi pe un plic circulat.

    Cred că piesa poate fi reală , născută dintr-o situaţie de necesitate şi acceptată de oficiul poştal respectiv cu clsicul ,,merge şi aşa,,.

    Andrei , Vatra Dornei

    RăspundețiȘtergere
  2. Andrei: Cărţile poştale închise nu erau tarifate la greutate ca scrisorile, ci per bucată şi per serviciu (adică intern tariful era strict de 15 bani, iar la extern 25 bani - deşi în mod normal erau făcute pentru intern). Eventual mai puteau fi recomandate sau recomandate cu AR.
    Nu cred că este vreo anomalie, nu s-a semnalat nici măcar o singură piesă pe scrisoare întreagă (iar din perioada postclasică, la Spic a fost cel mai mult trafic).
    Piesele de la Vulturi sunt filatelice (e dovedită treaba; nici atunci nu era permisă utilizarea înjumătăţită, existând reglementări poştale în acest sens).
    Asistenţa socială de 50 bani roşi se cunoaşte înjumătăţită şi pe cărţi poştale. Statutul acestor piese este încă neclar, deşi s-a publicat ceva legat de asta în Filatelia (dar eu am rezerve, argumentele sunt circumstanţiale şi nu bazate pe vreun document).
    Discutatul pe astfel de fragmente este exclus, se poate pune bază numai pe piese întregi. Aşa ceva nu se poate ocnsidera decât o curiozitate, în cel mai bun caz.

    RăspundețiȘtergere